Kratjesfietsen verstoppen de stalling

Kratjesfietsen verstoppen de stalling

In veel stationsstallingen is een groeiend aantal kratjesfietsen of fietsen met manden voorop, wat leidt tot problemen voor de beheerders van deze stallingen. Deze zogenoemde “buitenmodelfietsen” passen vaak niet goed in de standaardrekken en zorgen voor overvolle stallingen. Uit een onderzoek van CROW-Fietsberaad, uitgevoerd in opdracht van de NS en ProRail, blijkt dat dit probleem alleen maar toeneemt.

Het probleem van buitenmodelfietsen

Buitenmodelfietsen zijn fietsen die afwijken van de standaardafmetingen waarvoor de rekken in stationsstallingen zijn ontworpen. Ongeveer een op de drie fietsen valt in deze categorie. Het gaat hierbij niet alleen om fietsen met kratjes of manden, maar ook om fietsen met fietstassen, dikkere banden, bredere sturen, en meer gewicht.

Daarnaast zijn er fietsen zoals bakfietsen en ligfietsen die vanwege hun afmetingen en vorm aanzienlijk meer ruimte innemen. Hoewel bakfietsen en ligfietsen op dit moment nog geen groot probleem vormen in de stationsstallingen die onderzocht zijn, hebben ze wel specifieke stallingsbehoeften. Voor een bakfiets is bijvoorbeeld altijd een aparte plek nodig.

Kratjesfietsen

Kratjesfietsen zijn vooral populair onder forenzen en studenten, die ze gebruiken om boodschappen en andere spullen te vervoeren. Hoewel ze handig zijn, nemen deze fietsen vaak meer ruimte in beslag dan traditionele fietsen. Een fiets met een kratje of kinderzitje blokkeert vaak de toegang tot andere fietsplekken in de stalling. Bijvoorbeeld, een fiets met een kinderzitje in de onderste laag van een etagerek kan de uitschuifgoot van het rek erboven blokkeren. Dit leidt ertoe dat andere gebruikers hun fietsen lukraak neerzetten, wat de chaos in de stalling vergroot.

Fietstassen

Fietstassen vormen een vergelijkbaar probleem. Ze maken fietsen breder, waardoor ze niet goed in standaardrekken passen. Dit zorgt ervoor dat naastgelegen plekken moeilijk of helemaal niet gebruikt kunnen worden. Fietsen met tassen hangen vaak over de randen van hun toegewezen plek, wat ruimteproblemen veroorzaakt.

Oplossingen van CROW-fietsberaad

Om het probleem van buitenmodelfietsen aan te pakken, stelt CROW-Fietsberaad voor om pilots uit te voeren met verschillende typen fietsplekken: ‘compactplekken’, ‘plusplekken’, en ‘dubbelplusplekken’. Het doel is om meer flexibiliteit en ruimte te bieden aan de diverse typen fietsen die tegenwoordig in gebruik zijn.

Plusplekken en dubbelplusplekken

  • Plusplekken: Deze bieden meer ruimte per fietsplek, maar zijn op minder gunstige locaties in de stalling gesitueerd. Dit moet gebruikers ontmoedigen om onnodig veel ruimte in te nemen, terwijl ze toch de optie hebben om hun grotere fietsen te stallen.
  • Dubbelplusplekken: Voor deze plekken betalen gebruikers meer, maar ze krijgen er ook een betere locatie en meer ruimte voor terug. Dit kan aantrekkelijk zijn voor mensen die hun fiets vaak gebruiken en verzekerd willen zijn van een goede plek.

Hoe deze plusplekken er precies uit komen te zien, moet nog worden uitgewerkt. Mogelijkheden zijn onder andere parkeerplekken zoals die in sommige bewaakte stallingen voor brommers en scooters, of nieuwe speciale buitenmodelrekken die inmiddels op de markt zijn.

Verantwoordelijkheid en toekomst

De verantwoordelijkheid om dit probleem aan te pakken ligt niet alleen bij de stallingen zelf, maar ook bij fietsers die bewust moeten omgaan met de ruimte die ze innemen. Het is belangrijk om oplossingen te vinden die efficiënt zijn en recht doen aan de behoeften van alle fietsers.

Door innovatieve oplossingen zoals plusplekken te introduceren, kan de fietsstalling toekomstbestendig worden gemaakt. Dit is cruciaal, aangezien het gebruik van fietsen blijft groeien en de diversiteit aan fietstypes toeneemt. Het is aan ons allemaal om bij te dragen aan een leefbare en toegankelijke omgeving voor elke fietser.

Laatste nieuws

Hoe VAUDE voorop loopt met netto nul doelstelling in 2040
Hoe VAUDE voorop loopt met...
VAUDE verlaagt de uitstoot consequent – Op weg naar VAUDE netto nul 2040 Tettnang, 24 september 2024 – VAUDE, een…
Toertje Bedrijven: Stimuleer jouw team met fietsen en vitaliteit
Toertje Bedrijven: Stimuleer jouw team...
Amsterdam, 3 oktober 2024 – Tijdens de Dutch Cycling Week lanceert Toertje, de innovatieve fiets-app die gebruikers stimuleert om meer…
Schwalbe promoot circulaire economie met Green Marathon en fair rubber
Schwalbe promoot circulaire economie met...
“We Are Recyclists” – Schwalbe publiceert derde CSR-rapport Schwalbe een toonaangevende producent van fietsbanden, heeft zijn derde Corporate Social Responsibility…