Remschijven controleren

- Cisca Gort
- 4 minuuten
- 2915
- diktemeter, e-bike remschijf, fietsonderhoud tips, fietsrem controleren, fietsreparatie, Magura remschijf, meetklok remschijf, remkracht optimaliseren, remschijf dikte, remschijf met magneet, remschijf meten, remschijf richtgereedschap, remschijf slijtage, remschijf slingering, remschijf vervangen, remschijven controleren, remsysteem onderhoud, schijfrem controleren, Tektro remschijf, werkplaatstips
Het controleren van remschijven is een essentieel onderdeel van fiets- en e-bikeonderhoud. Remschijven controleren is belangrijk omdat, in tegenstelling tot remblokken die duidelijk zichtbare slijtage vertonen, slijtage van remschijven minder snel te herkennen is. Toch is het belangrijk om hier regelmatig aandacht aan te besteden. In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten en geven we handige tips voor in de werkplaats.
Waarom remschijven controleren belangrijk is
Stalen remschijven gaan in de regel lang mee. Toch treedt er na verloop van tijd slijtage op. Regelmatig remschijven controleren is essentieel, aangezien deze slijtage niet altijd met het blote oog waarneembaar is, waardoor meten noodzakelijk is. Bij intensief gebruik, of bij fietsen met zwaardere belasting zoals e-bikes, kan de slijtage sneller verlopen.
De originele dikte achterhalen
Een goede controle begint bij het weten van de originele dikte van de remschijf. Meestal staat deze aangegeven op de schijf zelf. Zoek op de rand van de schijf naar een klein getal, vaak in millimeters. Staat er ook een slijtagelimiet bij? Dan weet je precies wanneer de schijf vervangen moet worden.
Sommige fabrikanten, zoals Magura en Tektro/TRP, gebruiken afwijkende diktes:
- Magura: originele dikte 2.0 mm, slijtagelimiet 1.8 mm
- Tektro/TRP: originele dikte 2.3 mm, slijtagelimiet 2.1 mm
Remschijven controleren bij vervanging is essentieel, want niet elke schijf is universeel geschikt.
Slijtage meten met een dikte meter
De meest betrouwbare manier om slijtage te meten is met een speciale dikte meter. Deze plaats je in het midden van het remoppervlak. Let erop dat je niet de buitenrand meet, want daar kan een verhoogde slijtage-rand zitten.
Tip: Gebruik liever geen schuifmaat tenzij je zeker bent van je meetpunt. Bij ongelijkmatige slijtage kan een schuifmaat een vertekend beeld geven.
Voor de meeste remsystemen geldt:
- Originele dikte: 1.8 mm
- Slijtagelimiet: 1.6 mm (0.2 mm slijtage is acceptabel)
Is de schijf dunner dan 1.6 mm? Dan moet deze vervangen worden, hoe goed de fiets ook nog remt.
Let op de remblokken als visuele hulp
De afdruk die het remblok achterlaat op de schijf vertelt je veel. Zie je dat het remblok niet volledig contact maakt? Dan is de schijf mogelijk ongelijkmatig afgesleten. In dat geval heeft vervangen de voorkeur boven bijstellen, na het remschijven controleren.
Houd rekening met de aansluiting en eventuele magneten
Nieuwe schijven koop je niet alleen op dikte. Let ook op:
- De diameter (bijv. 160 mm, 180 mm, etc.)
- De aansluiting (centerlock, 6-bouts)
- De aanwezigheid van een magneet voor e-bike snelheidsmeters
Sommige remschijven hebben namelijk een geïntegreerde magneet nodig voor het functioneren van de snelheidsregistratie.
Remschijven controleren op slingering met een meetklok
Naast slijtage is ook vervorming een probleem. Voor het remschijven controleren op slingering, is het belangrijk omdat een remschijf die een slag of slingering vertoont, kan voor bijgeluiden en wrijving zorgen.
Gebruik een meetklok (liefst gemonteerd op een richtbok) om de zijwaartse uitwijking van de schijf te meten. De toegestane slingering bedraagt maximaal 0.3 mm. Zit je daarboven? Dan is vervangen de enige verstandige keuze.
Pro tip: Voor nauwkeurige meting kun je de remschijf op een losse voornaaf plaatsen. Zo meet je ook eenvoudig de kant die richting de spaken zit.
Is richten van een remschijf zinvol?
Veel richtgereedschappen wekken de indruk dat een schijf makkelijk te corrigeren is. Na de remschijven controleren, lijkt het in de praktijk lastig. Het staal is hard en buigt nauwelijks. Een lichte correctie is soms mogelijk, maar optimale prestaties bereik je alleen met een perfect rechte schijf.
Samenvatting: waar moet je op letten bij remschijven controleren?
- Check de originele dikte en slijtagelimiet (staat vaak op de schijf)
- Meet de dikte met een diktemeter, idealiter in het midden van het remoppervlak
- Vervang bij 0.2 mm slijtage, of als de grens van de fabrikant is bereikt
- Let op remschijfdikte, diameter, aansluiting en eventuele magneten bij vervanging
- Controleer slingering met een meetklok, maximaal 0.3 mm afwijking is toegestaan
- Vervang vervormde remschijven liever dan deze proberen te richten
Laatste nieuws
Accell sluit laatste Nederlandse fietsenfabriek
De fiets is de toekomst...
Waarom steeds meer mensen kiezen...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.