Sport en voeding.

sport en voedingSport en voeding gaan natuurlijk samen. Wie sport let op zijn voeding. Om af te vallen, om sterker te worden, en om meer uithoudingsvermogen en kracht te krijgen.
Maar wanneer moet je wat eten en drinken ? Voor het sporten, tijdens, en erna.
Om optimaal te presteren tijdens trainingen of wedstrijden zijn er een aantal richtlijnen.

Voor de sport en voeding.

Het is aan te raden voor een training of wedstrijd ongeveer 2 tot 3 uur ervoor goed te eten, met voldoende drinken (halve liter) om voldoende energie te hebben voor de inspanning.
Eet geen grote hoeveelheden vlak voor een training of wedstrijd. Het verteren van de voeding vraagt veel energie van je lichaam. En als je op dezelfde tijd ook veel zuurstof gaat vragen voor je spieren dan komt er een conflict. Dit kan zelfs lijden tot maagklachten.
Kies ook vlak voor het sporten niet voor een maaltijd die veel vet, eiwit of voedingsvezels bevatten.
Je lichaam doet er te lang over om dit te verwerken.
Ook flink gekruid eten, producten zoals prei en ui, en koffie kunnen tijdens het sporten voor problemen zorgen.

Je kunt vlak voor het sporten nog wel iets eten. Denk daarbij aan :

  • Een veel kleiner portie van je normale maaltijd.
  • Een (volkoren) boterham met halvarine en pindakaas of hazelnotenpasta (Liefst 100 % noten zonder toevoegingen)
  • Een cracker (volkoren) met halvarine en kaas (30+) of geitenkaas.
  • Yoghurt (eventueel aangevuld met wat stukjes fruit.
  • Groenten. (wortel, komkommer)

sport en voeding 2Sport niet op een erg lege maag. Voor het sporten heb je energie nodig en je krijgt er echt geen betere vetverbranding van.
Je zult merken dat je prestaties ver onderuit gaan. En als je glucosegehalte veels te laag wordt loop je zelfs het risico flauw te vallen.

Zorg voor de inspanning dat je voldoende vocht hebt binnen gekregen. Je zult gaan zweten. En het is dus zeer belangrijk voor, tijdens en na voldoende te drinken.

Tijdens de sport en voeding.

Ook tijdens een langdurige inspanning is het aan te raden toch wat te eten. Het kan soms lastig zijn, iets van je tijdsprestaties verminderen, maar heel belangrijk.
Voor sporten langer dan een uur heeft je lichaam de energie echt nodig.
Er zijn voldoende gels en repen op de markt die je snel weer van energie kunnen voorzien.
Ook speciale sportdranken kunnen je helpen je energie op peil te brengen.
Denk niet dat je met sportdranken ook voldoende vocht binnen krijgt. Water is nog altijd de beste dorstlesser, en het wordt snel door het lichaam opgenomen om de reserves aan te vullen.
Krijg je snel dorst tijdens het sporten, dan heb je eigenlijk al te weinig gedronken voor dat je aan de slag ging.

Na de sport en voeding.

Eet normaal na een zware inspanning. Of het nu om ontbijt, middag eten of avond maaltijd gaat.
Ga niet overmatig eten. Het is niet nodig. Een normale maaltijd geeft voldoende voor je lichaam.
Ook hierbij is de regel, drink voldoende. Als je hevig hebt getranspireerd dan heeft je lichaam ook weer veel vocht nodig.

Er zijn voldoende boeken op de markt die je meer inzicht kunnen geven op sport en voeding.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: