Montage, demontage en reparatie van de band

Montage, demontage en reparatie van de band

montage, demontage en reparatie van de bandHet repareren en vervangen van banden is een van de meest voorkomende werkzaamheden voor zowel de fietser als de fietsspecialist. De montage van de band op een kale velg bestaat uit de volgende stappen:

  • Selecteer het juiste velglint, de binnenband en de buitenband.
  • Leg het velglint om de velg.
  • Doe wat talkpoeder in de buitenband. Het talkpoeder voorkomt dat de binnenband aan de buitenband gaat plakken en vermindert de wrijving tussen binnen- en buitenband.
  • Leg de buitenband met een hieldraad op de velg. Bij sommige banden is de rijrichting aangegeven. Zorg er voor dat de band in de goede richting is gemonteerd.
  • Steek het ventiel door het ventielgat en leg de buitenband goed over de binnenband bij het ventiel.
  • Pomp een klein beetje lucht in de binnenband zodat de binnenband de diameter van de buitenband krijgt. Het oppompen dient ervoor om te zorgen dat de binnenband goed recht en niet gedraaid in de buitenband komt te liggen.
  • Leg de binnenband in de buitenband het ventiel moet recht uit de velg steken.
  • Leg de binnenband op de velg.
  • Druk het ventiel goed tegen de buitenband, zodat de binnenband in ieder geval niet tussen hieldraad en velg zit.
  • Leg de tweede hieldraad van de buitenband op de velg. Begin hierbij tegenover het ventiel en werk naar het ventiel toe totdat het niet meer lukt om de hieldraad over de velgrand te krijgen.
  • Duw beide hieldraden nu in het midden van het velgbed. Begin hierbij tegenover het ventiel en werk naar het ventiel toe. Door de hieldraad in het velgbed te leggen komt de hieldraad tegenover het ventiel wat dichter bij de as te liggen. Daardoor komt de hieldraad bij het ventiel wat verder van de as te liggen en zal daar makkelijker over de velgrand gaan. Bij het ventiel kan de hieldraad niet in het midden van de velg gelegd worden. Het is daarom handig om tegenover het ventiel te beginnen.
  • Probeer nu het laatste stukje van de hieldraad bij het ventiel over de velgrand te duwen. Als het goed is lukt dit redelijk makkelijk. Als het niet lukt kan de velg met speciaal montagevet voor banden ingesmeerd worden en kunnen de hieldraden nog een keer goed in het midden van de velg gelegd worden.

montage, demontage en reparatie van de bandGebruik geen gewoon vet, olie of zeep. Deze stoffen tasten het rubber aan. Mocht het nog niet lukken, dan kan een speciaal stuk gereedschap gebruikt worden. Gebruik in ieder geval nooit bandenlichters omdat hiermee de binnenband makkelijk lek gestoken kan worden.

  • Druk het ventiel nog een keer goed omhoog zodat de binnenband niet tussen hieldraad en velg komt.
  • Pomp de binnenband een klein beetje op en controleer of de binnenband nergens tussen de hieldraad en de velg zit of het ventiel recht uit de velg steekt.
  • Pomp de band op totdat de juiste spanning is bereikt. De maximale spanning en geadviseerd bandenspanning staan meestal op de band aangegeven.
  • Controleer of de buitenband goed op de velg ligt. De buitenband moet bij de hiel gelijkmatig op de velg liggen en geen slingering in het loopvlak vertonen. Bij een goede montage van de band zal de hoogte en zijslag ongeveer 0,2 mm toenemen.
  • Zet het ventiel vast.

De demontage van de band voor vervanging of reparatie gaat het makkelijkste als het wiel uit de vork wordt gehaald. Bij fietsen met een kettingkast en/of versnellingsnaaf is het echter lastig om het wiel te verwijderen. Wanneer alleen de binnenband geplakt hoeft te worden kan deze het beste gewoon uit de buitenband gehaald worden zonder het wiel los te maken. Als de binnen- of buitenband vervangen moet worden, moet het wiel bij de linker achteras

losgemaakt worden en de band tussen vork en as verwijderd worden. Voor het uitbuigen van de achtervork kan een speciale vorkspreidtang gebruikt worden. Let hierbij op dat de vork niet te ver wordt uitgebogen. Een vorkspreidtang mag nooit gebruikt worden bij fietsen met haakpatten. De achtervork van deze fietsen is veel te stijf om goed uit te kunnen buigen met een vorkspreidtang.

montage, demontage en reparatie van de bandDe demontage van de band gebeurt met behulp van bandenlichters. Deze worden vlak bij het ventiel tussen de velg en hieldraad gezet. Vervolgens wordt de hieldraad over de velgrand gewipt. Zodra een klein stukje met twee of drie bandenlichters is opgelicht kan de hieldraad met de hand verder over de velgrand getrokken worden. Vervolgens kunnen binnenband en buitenband verwijderd worden. Om de hiel makkelijk op te lichten kan deze het beste weer in het midden van de velg geduwd worden. Als de band om een aluminium velg ligt moet deze met kunststof bandenlichters verwijderd worden.

Stalen bandenlichters zouden in het zachtere aluminium makkelijk bramen kunnen veroorzaken en de flank van de velg kunnen ombuigen.

Voordat het wiel verwijderd wordt om een lekke band te plakken, is het verstandig om te controleren of de lekkage niet veroorzaakt wordt door een kapot ventiel. Als dat zo is kunnen de kapotte onderdelen (meestal een kapot ventielslangetje) vervangen worden zonder het wiel te demonteren of de binnenband uit de buitenband te halen. Met andere woorden: dit even controleren kan veel onnodig werk besparen.

montage, demontage en reparatie van de bandHet plakken van de binnenband gaat als volgt:

  • Haal de binnenband van de velg.
  • Controleer de bevestiging van het ventiel.
  • Pomp de band op zodat deze een flink volume krijgt. Wanneer het wiel nog in de vork zit moet er op gelet worden dat de binnenband niet bekneld raakt tussen scherpe voorwerpen zoals dynamo- bevestigingsboutjes en spatbordboutjes.
  • Luister en voel met je hand waar het lek zit. Als het lek niet gevonden wordt, moet je de band nog wat extra oppompen. Is het lek op deze manier niet te vinden, dan moet je het lek zoeken door de band onder te dompelen in een bak met water.
  • Laat de band leeglopen als je het lek gevonden hebt.
  • Schuur de plek rond het lek met een fijn schuurpapiertje en maak het schoon met een ontsmettingsmiddel. Zoek een geschikt plakkertje uit. Het beste kunnen de dunne kantenklaar plakkertjes gebruikt worden. De kleinste maat plakker is voldoende voor een enkel gat. Als er een scheur in de binnenband zit of als er meerdere gaatjes naast elkaar zitten, moet de binnenband vervangen worden.
  • Breng de solutie gelijkmatig en dun om het gat aan, iets ruimer dan de maat van het bandenplakkertje.
  • Laat de solutie drogen (niet droogblazen). De droogtijd is afhankelijk van de gebruikte solutie.
  • Druk het plakkertje stevig aan op de plaats van het lek.
  • Pomp de band op om te controleren of het plakkertje goed afdicht.
  • Controleer de velg en buitenband op scherpe voorwerpen. Zowel de buitenkant als de binnenkant van de buitenband moeten goed gecontroleerd worden. Scherpe steentjes en dergelijke kunnen namelijk onzichtbaar in het loopvlak gedrukt worden.
  • De buitenband moet vervangen worden als het loopvlak teveel versleten is (als het profiel van de band gesleten is), dit scheuren vertoont of als het karkas aan de zijkant versleten is of scheuren vertoont. Het kan voorkomen dat de hieldraden zijn gaan roesten. Ook in dat geval moet de band worden vervangen. Banden met scheuren kunnen onderweg als noodoplossing gerepareerd worden met een stuk canvas. Een dergelijke band moet echter zo snel mogelijk vervangen worden door een goed exemplaar. Kleine scheurtjes in het rubber loopvlak kunnen eventueel gedicht worden met 10 seconden lijm.

2 gedachten over “Montage, demontage en reparatie van de band

  • Vraagje: Ik heb vorige week een nieuwe binnenband gekregen voor. Ik heb anti-lekbanden. Vrijdag was mijn band echter helemaal plat, heb toen een flink eind moeten lopen. Thuis dat ding maar geplakt. Zag ik dat mijn band over een afstand van ca. 30-40 cm driedubbel in de buitenband zat, een beetje als de Z van Zorro. Daar zat ook het lek. Volgens de fietsenmaker waar ik hem heb laten repareren komt dit omdat ik er een flink eind mee gelopen heb, volgens mij heeft de fietsenmaker gewoon zitten prutsen. Wie heeft gelijk?

    Beantwoorden
    • Hallo PeKa,
      Dit is geen vraagje meer dit is een patstelling van wie heeft gelijk!

      En voor ons is dat moeilijk te bepalen op alleen woorden. Als ik uit ga van uw bevindingen dan lijkt het er inderdaad op dat de binnenband er niet goed heeft in gezeten. Dit is echter makkelijk te onderscheiden want als een band over een lengte van ca. 30-40cm er driedubbel heeft in gelegen dan is de band veelte groot geweest en staat er een hele verkeerde maat op die band. is dit echter niet het geval dan kan het gekomen zijn door het lopen. Maar nogmaals dit is voor ons moeilijk te bepalen wij zijn hier niet bij geweest.

      Maar wat ik wel jammer vind in het verhaal is dat de fietsenmaker die u vorige week er net een nieuwe binnenband heeft in gelegd hem niet heeft vervangen onder coulance. Zou ik wel doen als ik eigenaar was van de zaak. Dit levert namelijk voor beide partijen voordeel op. U bent tevreden om dat het netjes is op gelost of het nu wel of niet aan u lag en de eigenaar heeft er voordeel van omdat u heel positief over hem praat. Vaak gaan dit soort verhalen stevig door het vriendenkringetje. Wat ik u in dit geval zou aan raden als de fietsenmaker hem niet wil vergoeden om de kosten in dit geval te delen. dan hebben alle partijen een beetje winst. Maar naar mijn mening zou het eerste de mooiste oplossing zijn.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: