Piepende remmen oplossen.
- Manuel Gort
- zondag 27 maart 2016
- 798 Views
Leestijd
Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.
Kosten
Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.
Gereedschap
Niveau
Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.
Piepende remmen zijn op z’n zachtst gezegd irritant.
En als je met een groepje weg bent, is het zelfs om je kapot te schamen.
Daar gaan we wat aandoen.
Piepende remmen: zelfs de profs hebben er soms last van.
Wij vinden het vooral vervelend dat onze fietsmaatjes het meteen horen als wij bij een simpele bocht toch in de remmen knijpen.
Hoogtijd dat we iets aan dit probleem gaan doen. En dat is op zich niet moeilijk.
Het is gewoon zaak dat we even rustig een aantal instellingen nalopen, testen en aanpassen.
Dan is het slechts een kwestie van tijd alvorens we ons weer muisstil van een berg kunnen storten.
De voornaamste oorzaak van lawaai is de hoek van de remblokjes ten opzichte van de velg.
Kort door de bocht: de voorkant moet de velg eerder raken dan de achterkant.
In de autowereld heet dat toe-in’.
Vlak en schoon – Piepende remmen oplossen.
Als je remblokjes nog niet direct op lijken, maak ze dan eerst goed schoon met een nat doekje.
Kijk nu eens naar de slijtage-indicator, gewoonlijk een lijn op 2 millimeter van de achterkant die wear line heet.
Zijn de blokjes verder weggesleten dan de lijn, dan moet je de blokjes vervangen. Soms is er een rand ontstaan op het blokje: als dat aan de onderkant is, dan betekent dit dat hij te laag is afgesteld.
Zit de rand aan de bovenkant, dan kan het blokje de band kapot schuren.
Met een vijl kun je de randen weghalen en de blokjes opruwen.
Wees voorzichtig met je frame, houd eventueel een doek tussen de glanzende lak en de vijl.
De conditie van de velg kan van grote invloed zijn op het remmen en op bijgeluiden tijdens het remmen.
Maak ze eerst schoon met een borstel en afwasmiddel zodat je ziet waar je mee bezig bent.
De remvlakken op de velg zijn in nieuwstaat flink ruw.
Dit zorgt ervoor dat er minder toe-in nodig is en je minder hard hoeft te knijpen.
Maar veelvuldig gebruik polijst de velgranden en dan kan er toch gepiep ontstaan. Achter gebleven rubber en smeermiddelen maken de velg glad zodat je hard moet knijpen om flink te vertragen.
Schrob de velg schoon met een schuurspons tot hij glimt.
Cross en V-brake
Cross remmen.
De meeste cross remmen missen de mogelijkheid de blokken vlak te stellen. Gelukkig zijn er slimme remblokken met ingebouwde stelmogelijkheid.
Ze passen in gewone cross- en zelfs cantilever-remmen, maar in de montagestift zit een kleine inbusschroef.
Draai je die los dan kan het blokje genoeg bewegen om hem perfect af te stellen. Deze blokken worden geleverd door onder andere TRP en zijn hun prijs meer dan waard als je je crosser beter en stiller wilt laten remmen.
V-Brake.
Dankzij de holle en bolle ringen kan een V-brake remblok alle kanten op gedraaid worden.
De bolle ringen, die met het grote gat, horen aan de binnenkant, tegen de rem zelf aan.
De holle ringen verschillen, de een is dik en de ander is dun.
Door ze te ruilen zorg je dat de V-brake armen rechtop en parallel staan op het moment dat de blokken de velg raken, zo leveren ze maximale remkracht.
Bij een nieuwe set remblokken krijg je nieuwe stelringen.
Gebruik ze en gooi de oude weg.
Ze zijn gemaakt van blank aluminium en kunnen door zout, pekel, vuil en de hoge belasting na verloop van tijd breken!
Hoek aanpassen en hoeven.
Hoek aanpassen.
Helaas hebben veel cross remmen, en sommige cantilever- en V-brakes geen stelmogelijkheid.
Verbuigen van de rem zelf is geen optie.
Lichte cross remmen zijn vaak van carbon en dan lukt dat natuurlijk niet.
Ook aluminium remmen mag je niet verbuigen, de kans op breuk is veel te groot.
De rem-assen op het frame zijn meestal wel van staal, en dus kan je ze een beetje verbuigen.
Dat doe je met een lange bahco.
Dat verbuigen mag je niet ieder jaar herhalen, anders loop je het risico dat de rem as breekt.
Hoeven vervangen.
Speling en trillingen zijn de voornaamste oorzaken van lawaai.
Controleer nauw gezet of het draai mechanisme en de bouten in goede conditie zijn. V-brakes en cantilevers zitten aan het frame vast met 6 millimeter (inbusbouten.)
Bij oude cantilevers draait de remhoef direct op deze bout, tegenwoordig maakt hij bij V-brakes en cantilevers onderdeel uit van een geïntegreerd draaisysteem.
Dit systeem bevat een veer en een stelschroef, waarmee niet alleen de mechanische complexiteit wordt vergroot, maar ook de slijtage mogelijkheden.
Vervang de hoefarmen als ze versleten zijn of als toe-in verloren gaat door te veel speling.
V-brakes, het midden en stelschroeven.
V-Brakes.
Om toe-in te maken bij V-brakes remblokken heb je een inbussleutel 5 nodig, en een stukje 3 millimeter dik karton.
Steek het stukje karton tussen blok en velg, in de rij richting gezien aan de achterkant.
Knijp de rem in en houd hem zo vast. Als je dat makkelijk vindt, kun je hier een elastiek voor gebruiken.
Draai het remblok los. Verstel het zodanig dat het midden op het rem vlak zit.
Het stukje karton zorgt nu dat alleen het voorste stukje van het blok de velg raakt. Houd het remblok vast tegen verdraaien en draai de inbusmoer stevig vast.
Maak het elastiek los, verwijder het karton en controleer of het remblok nog netjes op de velg komt bij het remmen.
Zoek het midden.
Idealiter raken de remblokken exact gelijktijdig de velg wanneer je de rem inknijpt. Cross remmen hebben hier doorgaans geen verstelmogelijkheid voor.
Je steekt de veertjes achter de rem in het middelste gaatje en dat is het.
Synchroon stellen doe je dan ook met het tussenkabeltje dat door de kabel driehoek heen loopt.
Draai de klemschroeven half los en schuif de kabel heen en weer tot de blokken even ver van de velg staan.
Controleer de afstelling door zacht in de rem te knijpen, bij hard knijpen schiet de driehoek vaak terug.
Zet de schroeven weer vast als je tevreden bent.
Stelschroefjes.
V-brakes hebben meestal keurige stelschroefjes.
Draai je het linker schroefje rechtsom in dan beweegt die rem meer en komt dus verder van de velg.
Je kunt ook de ander losser zetten, die beweegt dan minder.
Lopen de remkabels erg soepel dan kan je beide schroefjes ver ‘uit’ draaien, de bediening van de rem gaat dan heel licht en krachtig.
Zijn de kabels slecht of zitten ze vol modder, dan zal je beide veren strak moeten zetten, anders komen de remmen niet terug als je de hendel loslaat.
Uiteraard vervang je dan snel de kabels, het is slecht voor de doseerbaarheid en remkracht.
Tips en opmerkingen – Piepende remmen oplossen.
Piepende remmen worden veroorzaakt door trillingen en dat is logisch: geluid ontstaat immers door vibratie (tenzij je in een vacuüm rijdt).
Vibratie tussen velg en remblokje kan vele oorzaken hebben.
De meest voor de hand liggende reden is het raak vlak van de twee.
Als je met de hier genoemde stappen je remmen zo goed mogelijk hebt afgesteld, dan zou het probleem uit de wereld moeten zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat het piepen nooit meer terugkomt.
De meest voor de hand liggende remedie (en vaak ook de snelste) is een nieuw paar remblokjes.
Voor V-brakes en cantilevers heb je blokken van een gemixte samenstelling.
Die kunnen helpen bij het voorkomen van terugkerend gepiep.
De uiteindes zijn dan harder dan het middengedeelte, waardoor de harde stukken iets minder frictie geven.
Verder vegen ze bij elke rembeurt de velg schoon.
Een dergelijk remblok geeft dubbel voordeel, want ze remmen ook nog eens erg goed.
Maak je remmen goed schoon met alleen water, achtergebleven sop veroorzaakt gepiep!