Storingen in het schakelsysteem.

Leestijd

2 minuuten

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 0,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Niveau

1/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Als iemand voor een Service- of onderhoudsbeurt of storing aan zijn derailleursysteem zijn fiets aanbiedt moet het derailleursysteem goed gecontroleerd worden. Controleer altijd eerst de binnen- en buiten derailleur-kabels. 90% van alle storingen in het schakelsysteem worden veroorzaakt door een slechte binnen- en/of buitenkabel.

Als we door de derailleurkabels te vervangen het probleem niet kunnen oplossen en de onderdelen van het derailleursysteem zijn goed schoongemaakt, dan moeten we de volgende zaken controleren.

Volgende zaken – storingen in het schakelsysteem:

  • De afstelling van de derailleurs en verstellersschakelaars. Zorg er voor dat de basisafstelling (H en L schroeven) goed is.
  • De derailleur. Controleer of de kooi recht onder de kettingwielen staat. Speling door slijtage is vaak een oorzaak van schakelproblemen
  • De ketting. Controleer deze op slijtage en gebreken. Een te vette ketting kan schakelproblemen veroorzaken. Maak de ketting dan ook eerst schoon. Door slecht onderhoud kunnen schakels vast gaan zitten.
  • De kettingwielen. Controleer deze op slijtage en gebreken. Bij een combinatie van versleten kettingwiel – ketting kan de fiets gaan doortrappen.
  • De kettingbladen. Controleer deze op slijtage en gebreken.
  • De stand van de patten. Controleer deze met een patten richt-set.
  • De stand van het derailleuroog. Controleer deze met een derailleuroog controleur. Bij een scheve stand van het derailleuroog zal een achter-derailleur nooit goed afgesteld kunnen worden.

Meerdere oorzaken – storingen in het schakelsysteem:

Het is mogelijk dat er nog niet probleemloos geschakeld kan worden en dat de ketting nog met bijgeluiden draait. Nadat alle stelschroeven goed zijn afgesteld en alle onderdelen goed zijn schoongemaakt. Dit kan dit de volgende oorzaken hebben:

  • Het achterwiel is scheef gemonteerd
  • De spanning van de derailleurveer is niet goed.
  • De ketting of kettingwielen zijn versleten.
  • De onderdelen zijn niet uitwisselbaar.
  • De capaciteit van de achter-derailleur is niet
  • De capaciteit van de voorderailleur is niet goed.
  • De kettinglengte is niet goed.
  • De ketting is te breed.
  • De verkeerde kabels zijn gemonteerd
  • De verkeerde tussenringen tussen de kettingwielen zijn gemonteerd
  • De kettingwielen zijn niet allemaal van hetzelfde type

 

Overige Techniek

Eenheden voor stroom, spanning en weerstand.
Eenheden voor stroom, spanning en...
Bij elektriciteit heb je te maken met drie grootheden. stroom, spanning en weerstand. Elke grootheid wordt gemeten in bepaalde eenheden.…
Cantilever remmen.
Cantilever remmen.
De cantileverrem heeft dezelfde bediening als de midden-optrekrem. Doordat de scharnierpunten onder de velg op de vork zitten, heeft deze…
Add-e montage handleiding.
Add-e montage handleiding.
Met toestemming van de fabrikant is deze Add-e montagehandleiding vertaald naar het Nederlands, zodat ook mensen die de Duitse of…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.