Velocar – Ebike gebaseerd op een fiets uit de jaren ’30
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 138
- alternatieve vervoersmiddelen, Canadese start-up, Charles Mochet, duurzame mobiliteit, elektrische driewieler, elektrische voertuigen, fiets-auto hybride, gemotoriseerd vervoer, historische fietscultuur, historische voertuigen, innovatieve vervoersmiddelen, milieuvriendelijke vervoersmiddelen, mobiliteit innovatie, retro voertuigen., stedelijke mobiliteit, Vancouver stedelijke mobiliteit, veemo, velocar, Velocar geschiedenis, Velocar stedelijke mobiliteit, VeloMetro
Zo’n tachtig jaar geleden was er in Parijs een vervoermiddel dat in korte tijd razend populair werd: de Velocar. In een tijd waarin de elektrische auto al was uitgevonden en de benzine-auto het straatbeeld begon te domineren vanwege zijn snelheid en betaalbaarheid. Bracht Fransman Charles Mochet iets unieks op de markt. De Velocar was een kruising tussen een fiets en een auto. Een concept dat verrassend goed aansloeg bij het publiek.
Mochet ontwierp de Velocar als antwoord op de toenemende vraag naar betaalbare en efficiënte vervoersmiddelen. Het zag eruit als een kleine auto, compleet met een overkapping. Maar het werd aangedreven door spierkracht zoals een fiets. Het voertuig bood een combinatie van bescherming tegen de elementen en de mogelijkheid om zonder brandstof van A naar B te komen. Wat in die tijd een aantrekkelijke optie was voor veel mensen.
De Velocar werd in de jaren dertig een geliefd vervoermiddel in de straten van Parijs. Het bood een alternatief voor de traditionele fietsen en auto’s, vooral in tijden waarin brandstof schaars of duur was. Hoewel de populariteit van de Velocar na verloop van tijd afnam door de verdere ontwikkeling van gemotoriseerd vervoer, bleef het een icoon van innovatie in stedelijke mobiliteit.
Vandaag de dag lijkt de geest van de Velocar weer tot leven te komen in een nieuw jasje. Binnenkort zal de ‘Veemo’, een moderne elektrische versie van dit concept, door de straten van Vancouver rijden. Net als de Velocar combineert de Veemo de voordelen van een fiets en een auto, maar dan met de nieuwste technologische snufjes, waardoor het opnieuw een spannend alternatief wordt voor stedelijke mobiliteit.
De eerste modellen.
De eerste versie, die Mochet maakte voor zijn zoon George, zag er een beetje uit als een doodskist op vier wielen.
Bron: oldbike.eu
Later kwam er een ronder, schattiger model op de markt. Sommige hobbyisten maken er nog wel eens een plezierritje mee.
De Velocar was in eerste instantie bedoeld voor Fransozen die geen geld hadden voor een gewone auto, maar werd later ook (in afgeslankte vorm) gebruikt voor fietsraces.
De eerste versies waren een soort fietsen met een grote zitbak, later werd er aan de modellen ook een motortje toegevoegd.
Hedendaagse versie.
De ondernemers achter de Canadese start-up VeloMetro brengen nu een hedendaagse versie van dit grappige fiets-autootje op de markt.
De Veemo moet gebruikers door de Canadese stad Vancouver vervoeren.
Duur is het niet: je betaalt 20 dollarcent per minuut.
De Veemo kan het beste omschreven worden als een elektrische driewieler.
Je moet wel trappen, maar vanwege de elektrische aandrijving ga je een stuk sneller dan bij een gewone fiets: 32 kilometer per uur.
Wie graag aan zijn beenspieren werkt, kan de elektrische motor ook wat lager zetten.
VeloMetro doet eerst een test in Vancouver en de Universiteit van British Columbia.
Volgend jaar tuffen er meer Veemo’s door Vancouver en andere Canadese steden.
Laatste nieuws
Hoe VAUDE voorop loopt met...
Toertje Bedrijven: Stimuleer jouw team...
Schwalbe promoot circulaire economie met...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.