Waarom is Nederland een fietsland?
- Cisca Gort
- 3 minuuten
- 8230
- e-bike, fietsbeleid, fietscultuur, fietsen, fietsen in Nederland, fietsgebruik, fietsinfrastructuur, fietsinvesteringen, fietspaden, fietsparkeerplaatsen, fietssnelwegen, fietsstraten, mobiliteit, nederland, Nederland fietsland, recreatief fietsen, Strava, verkeersdrukte, verkeersveiligheid, woon-werkverkeer
Nederland en fietsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ons land staat wereldwijd bekend als het ultieme fietsland. Dit is niet zomaar een toevalligheid, maar het resultaat van een combinatie van infrastructuur, cultuur en beleidskeuzes. Maar wat maakt Nederland nou echt een fietsland?
Nederland op de wereldkaart als fietsland
Een van de manieren waarop zichtbaar wordt hoe fietsend Nederland is, is via de heatmap van Strava. Strava is een populaire app onder fietsers en hardlopers, waarbij gebruikers hun routes, snelheid, afstand en prestaties kunnen bijhouden. De app verzamelt deze gegevens en visualiseert ze in een heatmap. Hoe vaker een weg wordt gebruikt, hoe feller deze oplicht in de heatmap. Wat blijkt? Nederland licht fel op in vergelijking met andere landen. Dit laat zien hoe intensief Nederlanders gebruik maken van fietspaden en -routes.
Hoeveel fietsen zijn er in Nederland fietsland?
Nederland heeft meer fietsen dan inwoners. Gemiddeld heeft iedere Nederlander 1,4 fietsen. In 2019 waren er naar schatting 23 miljoen fietsen in ons land, terwijl er slechts 17,5 miljoen inwoners waren. Dit betekent dat veel Nederlanders niet één, maar meerdere fietsen bezitten. Dit kan variëren van een stadsfiets tot een racefiets of een elektrische fiets.
Daarnaast fietsen Nederlanders gemiddeld 900 kilometer per jaar per persoon. De fiets wordt gebruikt voor allerlei doeleinden, zoals:
- Woon-werkverkeer
- Boodschappen doen
- Recreatieve tochten
- Kinderen naar school brengen
- Sport en training
Uitstekende fietsinfrastructuur
Een van de belangrijkste redenen waarom Nederland een fietsland is, is de fietsinfrastructuur. Nederland beschikt over een uitgebreid netwerk van goed onderhouden fietspaden en fietsroutes. Er zijn ruim 37.000 kilometer aan fietspaden en veel steden zijn ingericht op fietsers. Dit maakt het fietsen niet alleen veilig, maar ook comfortabel.
Enkele belangrijke kenmerken van de Nederlandse fietsinfrastructuur:
- Vrijliggende fietspaden: Fietspaden zijn vaak gescheiden van autoverkeer, wat de veiligheid vergroot.
- Fietsstraten: In sommige steden hebben fietsers voorrang op auto’s.
- Fietsparkeerplekken: In veel steden zijn grote fietsenstallingen beschikbaar, zoals bij treinstations.
- Fietssnelwegen: Er worden steeds meer snelle fietsroutes aangelegd om woon-werkverkeer te stimuleren.
Fietscultuur in Nederland fietsland
Naast een uitstekende infrastructuur speelt cultuur een belangrijke rol. In Nederland is fietsen de normaalste zaak van de wereld. Kinderen leren al jong fietsen en gebruiken de fiets vaak als vervoermiddel naar school. Ook ouderen blijven lang mobiel dankzij de fiets, al dan niet elektrisch ondersteund. In tegenstelling tot veel andere landen wordt fietsen hier niet gezien als een sport of recreatieve activiteit, maar als een essentieel onderdeel van het dagelijks leven.
Drukte op de fietspaden
Ondanks de vele voordelen brengt de populariteit van fietsen ook uitdagingen met zich mee. Uit onderzoek van CROW-Fietsberaad in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat een kwart van de fietsers het te druk vindt op de fietspaden. Ongeveer 10 procent van de fietsers kiest ervoor om door de drukte minder vaak te fietsen en stapt over op de auto of het openbaar vervoer. Daarnaast geeft 45 procent van de fietsers aan dat ze soms een andere route nemen vanwege onveiligheid.
Maatregelen om de drukte op fietspaden te verminderen zijn onder andere:
- Verbreding van fietspaden: Vooral in stedelijke gebieden is dit noodzakelijk.
- Betere doorstroming: Slimme verkeerslichten en fietsstraten helpen hierbij.
- Veiligheidscampagnes: Bewustwording creëren over verkeersveiligheid kan bijdragen aan een betere fietservaring.
Nederland fietsland
Nederland is en blijft een echt fietsland. Dankzij de uitstekende infrastructuur, de fietscultuur en het beleid om fietsen te stimuleren, blijft de fiets een populair vervoermiddel. De uitdagingen rondom drukte op fietspaden laten echter zien dat er nog steeds verbeteringen mogelijk zijn. Door te blijven investeren in fietsvriendelijke oplossingen kan Nederland ook in de toekomst zijn status als fietsland behouden.
Laatste nieuws
De Nederlandse speed pedelec-markt in...
KwikFit Academy Harderwijk
Helmplicht voor kinderen op fatbikes...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.



























