3D-geprinte roestvrijstalen fiets ‘on show’

3D-geprinte roestvrijstalen fiets ‘on show’

Een team van TU Delft-studenten heeft een opmerkelijke prestatie geleverd door een volledig functioneel roestvrijstalen fietsframe te ontwerpen en te printen met behulp van geavanceerde 3D-printtechnologie. Dit baanbrekende project toont het immense potentieel van 3D-printen voor het creëren van complexe, op maat gemaakte structuren die robuust en duurzaam zijn. Het doel was om de mogelijkheden van deze nieuwe 3D-printmethode te demonstreren en het resultaat is een fiets die niet alleen indrukwekkend is om te zien. Maar ook stevig genoeg om daadwerkelijk mee te rijden.

Het project en de achtergrond

Het project maakt deel uit van een onderzoeksprogramma van het Industrieel Ontwerpen 3D Building FieldLab. Een initiatief van de TU Delft dat gericht is op het verkennen van nieuwe technologieën voor ontwerp en fabricage. Het team, bestaande uit vijf studenten met verschillende technische achtergronden. Werkte drie maanden intensief samen om het fietsframe te realiseren. Hun inspanningen werden ondersteund door MX3D. Een toonaangevend bedrijf in Amsterdam dat gespecialiseerd is in het 3D-printen van metaal.

“3D printen is geëxplodeerd in populariteit in de afgelopen tien jaar. Maar voor printen van middelgrote tot grote schaalobjecten, zijn er aanzienlijke beperkingen in de technologie. Deze methode van 3D-printen maakt het mogelijk metalen voorwerpen te produceren van middelgrote tot grote schaal met bijna totale vormvrijheid,” aldus het team.

3D-geprinte roestvrijstalen fiets ‘on show’

Het Arc Bicycle Team

Het Arc Bicycle team, zoals de studenten zichzelf noemen. Bestaat uit vijf talentvolle studenten die elk hun expertise hebben bijgedragen aan het succes van het project.

  • Harry Anderson. (Industrial Design, RMIT University, Melbourne)
  • Stef de Groot. (Industrieel Ontwerpen, TU Delft)
  • Ainoa Areso Rossi. (Civiele Techniek en Geowetenschappen, TU Delft)
  • Sjoerd van de Velde. (Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen, TU Delft)
  • Joost Vreeken. (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft)

De fiets en zijn presentatie

Het roestvrijstalen frame van de fiets werd succesvol geprint en getest door de studenten. Die met de fiets door de stad Delft reden om de sterkte en functionaliteit van hun ontwerp te bewijzen. De fiets werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de Dies Natalis van de TU Delft op 8 januari. Daarnaast zal de fiets worden tentoongesteld tijdens de conferentie “Matching for New Materials – Expanding the Horizon” op 15 februari in Neuss, Duitsland.

Innovatie in 3D-printen

Dit project benadrukt de toenemende mogelijkheden van 3D-printe. Met name in het vervaardigen van middelgrote tot grote metalen objecten. De technologie biedt bijna onbeperkte vrijheid in vormgeving. Wat nieuwe wegen opent voor innovatie in verschillende industrieën, waaronder de fietsindustrie. Het succes van de 3D-geprinte fiets benadrukt de kracht van samenwerking tussen academische instellingen en technologiebedrijven om de grenzen van wat mogelijk is te verleggen.

Toekomstperspectief

Het Arc Bicycle-project laat zien dat 3D-printen niet alleen geschikt is voor kleine objecten of prototypes, maar ook voor volwaardige, functionele producten zoals fietsen. Deze innovatie zou de manier waarop we nadenken over productontwikkeling en productie kunnen veranderen, met name in sectoren waar maatwerk en duurzaamheid cruciaal zijn.

Meer over de 3D-geprinte fiets

De fiets werd gepresenteerd tijdens de Dies Natalis van de TU Delft op 8 januari en zal worden tentoongesteld tijdens de conferentie Matching for new materials – Expanding the horizon op 15 februari in Neuss, Duitsland.

Het project werd gecoördineerd door dr. Jouke Verlinden, onderzoeker en coördinator van de 3D Building FieldLab & researcher on Human-Centered Digital Fabrication bij de faculteit Industrieel Ontwerpen in Delft.