Trapondersteuning bij een elektrische fiets.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- elektrische, fiets, fietsen, trapondersteuning
De term trapondersteuning wordt gebruikt bij elektrische fietsen om aan te geven dat de berijder van de fiets geholpen wordt bij het fietsen. Men krijgt ondersteuning “bij het trappen”. Wanneer je voor het eerst op een elektrische fiets rijdt. Heb je het gevoel dat je minder sterk op de pedalen hoeft te trappen dan bij een normale fiets. Dit komt omdat de elektromotor, samen met de accu een deel van de energie levert om vooruit te komen (het andere deel moet je zelf leveren). Sommigen ervaren dit als fietsen met “wind in de rug”.
Niet vanzelf.
Het is belangrijk te weten dat de elektrische fiets niet vanzelf rijdt. De wetgever heeft bepaald dat de trapondersteuning mag plaatsvinden als blijkt dat de fietser daadwerkelijk fietst. Dit wordt door de fietscomputer geconstateerd met de rotatie- of trapkrachtsensor. Hoeveel trapondersteuning je van de elektromotor krijgt bepaal je in grote mate zelf door de keuze van de stand van de trapkrachtondersteuning. Die kan je meestal in vier standen instellen door middel van een bedieningspaneeltje op het stuur. Geen ondersteuning, laag, normaal en hoog. De energie van de trapondersteuning komt uit de accu. Die accu heeft echter een beperkte capaciteit.
Afhankelijk van de stand van de trapkrachtondersteuning zal de accu licht of juist zwaar belast worden. In de ondersteuningstand “laag”, vaak ook aangeduid met “eco” van economisch, zal je het langst van de trapondersteuning kunnen genieten. De actieradius is dan maximaal. Daar staat dan wel tegenover dat je zelf nog flink moet trappen maar is nog wel een heel stuk prettiger dan zonder trapondersteuning zoals op een normale fiets.
Niet sneller dan 25 km/u.
De trapondersteuning bij een elektrische fiets moet stoppen zodra je stopt met trappen, remt of een snelheid bereikt boven de 25 km/u. Wanneer je snelheden wilt bereiken boven de 25 km/u zal je dit geheel op eigen kracht moeten doen omdat de wetgever heeft bepaald dat de trapondersteuning boven de 25 km/u moet vervallen. Deze beperking heeft wel een prettige keerzijde: je hebt geen verzekeringsplaatje nodig en een helm dragen is niet verplicht. Ook mag je overal fietsen waar ook de normale fietsers mogen fietsen.