Cassette
- Manuel Gort
- [wpbread]
- cassette, racefiets, tandwiel, tandwielen, tourfiets
Het hart van elke fietsaandrijving is de cassette. Een verzameling van kettingwielen op het achterwiel. Dit cruciale component speelt een sleutelrol in het soepel schakelen en het leveren van de juiste versnellingen voor fietsers. In dit artikel zullen we de ins en outs van de fietscassette verkennen. Van de samenstelling en functie tot de variëteit aan beschikbare opties.
Het Belang van de Cassette
De cassette is een van de meest essentiële onderdelen van een fietsaandrijving. Het bestaat uit een reeks kettingwielen, ook wel tandwielen genoemd. Die samenwerken met de ketting om verschillende versnellingen te bieden. Deze versnellingen stellen fietsers in staat om efficiënt te trappen in verschillende omstandigheden, zoals het beklimmen van steile heuvels, cruisen op vlakke wegen of racen op hoge snelheid.
Cassettes zijn verkrijgbaar in verschillende configuraties, waarbij het aantal tanden op elk kettingwiel varieert. Dit bepaalt de verhouding tussen de tandwielen en beïnvloedt hoe gemakkelijk of moeilijk het is om te trappen. Door te schakelen tussen de kettingwielen kan een fietser de weerstand aanpassen en de juiste versnelling kiezen voor de huidige omstandigheden.
De Structuur van een Cassette
Een moderne cassette is samengesteld uit meerdere kettingwielen die op een speciale body zijn gemonteerd. Deze body bevat een freewheel-mechanisme, wat betekent dat de ketting alleen beweegt wanneer de fietser trapt. Dit maakt het mogelijk om de trappers stil te houden of zelfs achteruit te trappen zonder dat de ketting meedraait.
De cassette is bevestigd aan de naaf van het achterwiel. Dit zorgt voor een stevige en betrouwbare verbinding tussen de cassette en het wiel. Tussen de individuele kettingwielen zijn vulringen geplaatst om een vaste afstand te behouden. Hierdoor kan de ketting soepel schakelen tussen de verschillende tandwielen.
Het Schakelen van Tandwielen
Het schakelen tussen de kettingwielen van een cassette wordt meestal gedaan met behulp van een derailleur, een beweegbaar mechanisme dat de ketting van het ene tandwiel naar het andere leidt. Wanneer een fietser de versnelling wil veranderen, wordt de derailleur in beweging gezet door het schakelsysteem op het stuur of het frame. Dit duwt de ketting naar boven of beneden, afhankelijk van de gewenste richting van de schakeling.
De kleinste tandwiel op een cassette bevindt zich aan de buitenkant van het achterwiel, terwijl het grootste tandwiel zich aan de binnenkant bevindt, dichtbij de naaf. Tussen deze uitersten lopen de kettingwielen gelijkmatig op in grootte. De grootte van het kleinste tandwiel wordt meestal aangeduid in termen van het aantal tanden. Het kleinste mogelijke tandwiel heeft elf tanden, omdat een kleinere diameter de standaard diameter van de achteras niet toelaat.
Verschillende Cassetteconfiguraties
Cassettes zijn verkrijgbaar in verschillende configuraties, elk met een specifiek bereik aan tanden en geschikt voor verschillende soorten fietsen en rijstijlen. Een veelvoorkomende aanduiding voor cassettes is een reeks getallen, zoals 11-23T of 12-25T. Wat betekenen deze getallen?
Het eerste getal geeft het aantal tanden op het kleinste kettingwiel aan, terwijl het tweede getal het aantal tanden op het grootste kettingwiel vertegenwoordigt. Bijvoorbeeld, een 11-23T-cassette heeft een kleinste tandwiel met 11 tanden en een grootste tandwiel met 23 tanden.
Dergelijke cassettes worden vaak gebruikt door professionele wielrenners vanwege het brede bereik van versnellingen en de mogelijkheid om met hoge snelheden te racen. Voor meer recreatieve fietsers is de 12-25T een populaire keuze, aangezien het een iets groter tandwiel aan de achterkant heeft voor extra comfort bij het beklimmen van heuvels.
Naast deze configuraties zijn er ook cassettes met een groter bereik, zoals de 11-32T, 11-34T en 12-34T. Deze worden vaak gebruikt door mountainbikers die behoefte hebben aan lagere versnellingen voor offroad-terrein.
Speciale Cassettes voor Nieuwelingen en Junioren
Voor nieuwelingen en junioren zijn er speciale junior-cassettes beschikbaar. Deze cassettes hebben een kleinste tandwiel met 14 tot 16 tanden, wat het gemakkelijker maakt voor beginnende fietsers om snelheid te ontwikkelen en comfortabel te trappen.
Het gebruik van junior-cassettes is een geweldige manier om jonge fietsers te helpen wennen aan verschillende versnellingen en hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun fietsvaardigheden.
Eind woord
De cassette is een onmisbaar onderdeel van de fietsaandrijving en speelt een cruciale rol bij het schakelen en aanpassen van de versnellingen. Door verschillende configuraties en tandwielmaten aan te bieden, kunnen fietsers genieten van een soepele rit, ongeacht de omstandigheden.
Of je nu een professionele wielrenner bent die op zoek is naar de snelste tijden of een recreatieve fietser die van comfort houdt, er is een cassette die aan jouw behoeften voldoet. Het juiste tandwiel op het juiste moment kan het verschil maken tussen een zware klim en een ontspannen afdaling. Het begrijpen van de verschillende opties en configuraties stelt fietsers in staat om het maximale uit hun rit te halen.
Voor technische pagina’s over Cassette monteren kunt u naar de volgende pagina toe:
Cassette monteren.
Berg versnelling monteren.
Derailleur afstellen.