Schroefdraad.
- Manuel Gort
- 8 minuten.
- bout, draad, fiets, fietsen, moer, schroef, schroefdraad
Schroefdraad.
Bij de geschroefde verbinding wordt de verbinding gevormd door inwendige en uitwendige schroefdraad in elkaar te draaien. Door het draaien van schroefdraad verplaatsen de onderdelen zich ten opzichte van elkaar over een zeer kleine afstand. Dit is goed te zien bij de bevestiging van de spaak aan de velg. Door het verdraaien van de nippel beweegt deze naar de as van het wiel. Omdat de nippel tegengehouden wordt door de velg, moet de spaak langer worden.
Bij de bevestiging van het schroefdraad moet er op drie punten gelet worden:
- Met welk moment de schroefdraad moet worden aangedraaid
-
Hoe de schroefdraad geborgd is tegen lostrillen
-
Of de in- en uitwendige draad dezelfde afmetingen hebben.
Fabrikanten van onderdelen geven soms aan met welk moment de onderdelen moeten worden aangedraaid. Wanneer niet bekend is met welk aandraaimoment de onderdelen moeten worden vastgedraaid moet voorzichtig te werk gegaan worden. Zodra het onderdeel dat vastgezet moet worden goed functioneert, is het goed. Richtlijn hierbij is dat de soort schroefdraad heel belangrijk is. Grovere schroefdraad kan in het algemeen met een groter moment worden vastgezet dan fijne schroefdraad.
Geschroefde verbindingen die onder wisselende belasting gebruikt worden, moeten geborgd worden. Op de fiets zijn dit bijna alle geschroefde verbindingen. Schroefdraad kan geborgd worden door de volgende methoden:
- Borgringen
- Vloeibaar borgmiddel
- Zelfborgende bouten en moeren
- Borgmoeren of contramoeren.
- De buitendiameter van de draad van de bout
- De spoed van de schroefdraad
- De tophoek van de schroefdraad
- De richting van de draad.
- Metrische of Franse draad
- BSC of Engelse draad
- Italiaanse of Whitworth draad.
De tophoek geeft de vorm van de schroefdraad aan. Zie nogmaals afb. 28. Binnen de fietswereld worden drie verschillende vormen van schroefdraad gebruikt. De metrische of Franse draad met een tophoek van 60° en afgeplatte buitendraad, de Engelse of BSC draad met een tophoek van 60° en afgeronde buitendraad en Italiaans draad met een tophoek van 55° en afgeronde buitendraad. De richting van de draad bepaalt de draairichting van de schroefdraad. Standaard draaien moeren en bouten rechtsom vast. Linkse draad wordt alleen gebruikt als door een draaiende beweging rechts schroefdraad los zou draaien. Op de fiets is dit de schroefdraad van het linker pedaal en, als het bracket van Engelse draad is voorzien, de rechter vaste cup van de bracket.
Voor de verschillende soorten schroefdraad worden speciale maataanduidingen gebruikt. Aan de maataanduiding is af te lezen wat voor type draad gebruikt wordt, wat de buitendiameter is, wat de spoed is en of het eventueel links draad betreft. Draad met de aanduiding M8x1 is een metrische draad met een buitendiameter van de bout van 8 mm en een spoed van 1 mm. Als het links draad betreft wordt dit aangegeven door een hoofdletter L achter de aanduiding (bv. M8x1 L) Draad met de aanduiding BSC 1” x 24 TPI is een Engelse draad met een buitendiameter van de bout van 1 inch en de bout of moer legt bij 24 omwentelingen een afstand van 1” af. Draad met de aanduiding 36 x 24 TPI is Italiaanse draad met een buitendiameter van de bout van 36 mm en de bout of moer legt bij 24 omwentelingen een afstand van 1” af.
Om te passen moeten alle vier de maten (diameter, spoed-tophoek en richting) gelijk zijn. Helaas worden in de fietswereld voor dezelfde onderdelen verschillende soorten schroefdraad gebruikt. Het is dan ook zaak bij de montage goed te controleren wat de maat is van de schroefdraad.
De buitendiameter van de schroefdraad kan met een schuifmaat gemeten worden. Op een goede schuifmaat is zowel de inchmaat als de mm-maat af te lezen. Zie afb. 29a.De tophoek en spoed zijn te meten met een voelermaatje. Dit is een verzameling plaatjes waar verschillende vormen van schroefdraden uit gestanst zijn. Door de voelermaatjes langs de schroefdraad te houden kan gevoeld worden of de schroefdraad gelijk is aan de vorm die op het voelermaatje staat aangegeven. Zie afb. 29b.
Om de problemen te voorkomen die ontstaan door het werken met allerlei verschillende maatsoorten, is de International Standard Organisation (ISO) opgericht. Deze organisatie legt normen op over veiligheid en maatvoering aan de industrie. Ook voor het gebruik van schroefdraden in de rijwielindustrie zijn er ISO-normen. De standaardnorm van de ISO wordt helaas niet algemeen toegepast. Voor elk type schroefdraad heeft de ISO een schroefdraad voorgelegd die de industrie geacht wordt te gebruiken. De ISO heeft er voor gekozen om in de meeste gevallen de meest gebruikte schroefdraad als norm te hanteren. Daardoor blijft de maat van de ISO-draad niet consequent. Soms worden de metrische draad en aanduiding als norm gehanteerd (bijvoorbeeld bij assen). Soms worden de Engelse draad en aanduiding als norm gehanteerd (bijvoorbeeld bij balhoofdmoeren), soms wordt ook een maat gehanteerd die zoveel mogelijk uitwisseling geeft met andere schroefdraden (bijvoorbeeld bij freewheelen). Kortom, er is genoeg verwarring mogelijk Zie tabel 1 op de volgende pagina voor de diverse soorten schroefdraad.
Voor het goed functioneren moet schroefdraad schoon en niet beschadigd zijn. Bij montage kan er speciaal montagevet voor schroefdraadverbindingen of olie op de schroef gesmeerd worden. Het montagevet of olie zorgt ervoor dat het uitwendig schroefdraad soepel in het inwendig schroefdraad glijdt en dat ze niet aan elkaar roesten. Gebruik geen lithium of wit kogellagervet. Als schroefdraad beschadigd is of niet meer soepel draait, kan deze opgesneden worden met een tap voor het opzuiveren van schroefdraad. Hiermee worden bramen, roest en vastzittend vuil van de schroefdraad verwijderd. Bij het opzuiveren moet een speciale snijolie gebruikt worden.
Schroefdraad kan ook in een gat of om een as met de hand getapt of gesneden worden. Hiervoor zijn speciale handtappen in de handel. Voor het tappen van schroefdraad om een as moet de as de buitendiameter van het schroefdraad hebben. Voor het tappen van schroefdraad in een gat moet het gat een diameter hebben die ongeveer gelijk is aan de binnendiameter van het schroefdraad omdat de noodzakelijke draad nog in het gat moet worden getapt. Een gat waar M5 schroefdraad in getapt moet worden, moet geboord worden met een diameter van 4,2 mm. Fabrikanten van tappen leveren tabellen waarmee aangegeven wordt met welk diameter geboord moet worden. Handtappen voor inwendig schroefdraad worden geleverd in sets van drie stuks omdat het niet mogelijk is met de hand in een keer de volle schroefdraad te tappen en de kwaliteit van de schroefdraad beter is als in drie stappen getapt wordt. De tappen moeten in de juiste volgorde gebruikt worden. Bij het tappen moet net als bij het opzuiveren een speciale snijolie gebruikt worden.
One comment
Hoi. Ik ben op zoek naar een snij ijzer voor fiets wiel assen. Ik neem aan dat dit inches zijn maar ben niet zeker (in elk geval fijn draad) Kan iemand mij vertellen wat de maat is die ik nodig heb? Het gaat over gewone stadsfietsen.Voornamelijk Gazelle, misschien 2 maten in de omloop?