De juiste fietspomp voor je fiets.

fietspompVoor elke fietsband is een fietspomp nodig om hem op druk te brengen.
Maar welke fietspomp is er nu het beste, want er zijn zoveel varianten en zelfs speciale modellen.

Het is alleen prettig fietsen met de juiste bandenspanning.
Onvoldoende luchtdruk kan de banden beschadigen en de rijveiligheid beïnvloeden.
Bovendien is het natuurlijk veel zwaarder trappen met te zachte banden, en gaat het comfort behoorlijk naar beneden.
Maar ook te harde banden kan de fiets benadelen, en zelfs beschadigingen brengen aan velg, spaken etc.

Daarom is een goede fietspomp een van de eerste apparaten die belangrijk zijn voor het onderhouden van uw fiets.
Fietsbanden verliezen in de loop van de tijd wat lucht, en zullen zo nu en dan dus opgepompt moeten worden.

Een standaard fietspomp heeft een hoogte van 60 cm, moet een stabiele voet hebben en eventueel een drukmeter.
Vooral bij sportfietsen is bandenspanning belangrijk, en in de sport wordt er zelfs op een tiende bar nauwkeurig gevuld.
Belangrijk is natuurlijk ook een lange slang met een goede klemkop die op verschillende ventielen past.

fietspompDe standaard fietspomp is voor thuis, en eventueel mee te nemen met de auto, ideaal.
Maar natuurlijk lastig mee te nemen op de fiets als men gaat toeren of sporten.
Daarom zijn er ook compactere varianten voor bijvoorbeeld in een rugzak of tas om mee te nemen.
Zo’n reisstatus pomp is voorzien van een opvouwbare voet , zodat ze heel veilig zijn en net zoals bij de grote variant , de mogelijkheid geeft om veel kracht te kunnen zetten en druk op te bouwen.

Smalle banden, smalle fietspompen.

Om te begrijpen waarom er zoveel verschillende fietspompen op de markt zijn moet men eigenlijk wel eerst de natuurkunde achter de pomp weten.
Druk = drukkracht per oppervlakte-eenheid. Althans de vereenvoudigde term.
En dit heeft de directe invloed op het ontwerp van de fietspomp.
Omdat geld dat hoe groter het oppervlak van de zuiger van de pompcilinder de lucht de band in kan dwingen, hoe groter de kracht nodig is om de pomp in te drukken.

fietspompFietspompen die zijn ontworpen om een groot volume aan lucht in een band te pompen hebben daarom een grotere diameter dan een fietspomp die dus hoge druk moeten kunnen pompen in een band. Anders zou er teveel kracht nodig zijn om een band op te pompen.
Daarom zijn er vooral zoveel mini pompen op de markt.

De klassieke minipomp is vooral voor de twee meest voorkomende ventielen op de markt.
Verfijnde modellen met multi- kamer systemen met drukmeter zorgen ervoor dat met geringe kracht, toch hoge druk kunnen worden behaalt.

 

 

 

 

fietspomp
Telescopische pompen combineren een hoge druk en een groot volume.

De zogenaamde telescoop pompen schuiven vaak uit in twee fases.
In eerste gebruik in twee stappen, voor veel volume, en wanneer de handkracht te zwaar wordt een enkele stap waardoor er minder lucht wordt verplaatst maar de druk opgevoerd kan worden.
De tweede stap duurt wat langer, omdat er minder lucht verplaatst wordt, maar er is minder kracht voor nodig om de band op druk te krijgen.

Een slang is handig.

Een probleem met compacte fietspompen  is dat bij het oppompen van een band zoveel kracht gezet wordt op de pomp en het ventiel dat het lastig is om de fietspomp stabiel op het ventiel te houden. En zelfs het ventiel onnodig kan beschadigen.
Speciaal voor wegfietsers is er daarom ook een compacte vorm op de markt met een slangetje zodat men toch met kracht lucht in de band kan pompen.

fietspompZijn er ook pompen voor tubeless banden?

Nieuwe band concepten vereisen nieuwe pompen – wat duidelijk werd toen Tubeless steeds populairder werd, in het bijzonder voor mountainbikers en wielrenners.
Een tubeless band wordt verzegeld door het feit dat de luchtdruk de band positief tegen de velgranden drukt.
Het werkt het beste wanneer de band wordt opgepompt in een slag met een grote hoeveelheid lucht.
Een fietsenmaker gebruikt hiervoor een compressor. Hobbyisten kunnen naar een pompstation in de buurt gaan of een fietspomp aanschaffen speciaal voor dit soort type banden.

Kleine helpers voor snelle oplossingen.

Er zijn situaties waarbij het oppompen heel snel moet gebeuren, en elke seconden telt.
Denk daarbij aan atleten die met een lekke band oplossingen moeten hebben om een band snel weer op te pompen.
Hiervoor zijn er co2 pompjes die een cartridge hebben met speciale patronen waarmee een band razendsnel opgepompt kunnen worden.

De juiste druk in uw band.

Controleer bij het oppompen van uw band aan de maximale druk van de band en uw velg.
Zeker bij carbon velgen is de maximale druk erg belangrijk, anders kunt u hem beschadigen.

Pompen voor luchtvering.

Als laatste zijn er ook nog pompen op de markt speciaal voor luchtveringen.
Deze pompen werken met een zeer kleine luchtkamer en daarmee heel hoge drukken.
En hiermee kan men zeer nauwkeurig pompen om de ideale afstelling te krijgen van de vering.

Is dat alles ?

Om samen te vatten : De bandenspanning mag niet te hoog en niet te laag zijn , en de diversiteit in de fietspomp markt is overweldigend.
Maar de meeste toerfietsen en citybikes worden nu geleverd met een eenvoudige , maar zeer functionele pomp waarmee je heel ver kunt komen met weinig gebruik.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: