Microlattice. Kunnen fietsen in de toekomst nog lichter worden?

Microlattice. Kan een fiets nog lichter worden?

microlatticeAls u denkt dat een carbon fiets al licht is, wacht maar tot fietsbouwers het nieuwe materiaal Microlattice in hun handen krijgen.
Microlatice is een nieuw metaal gecreëerd door Aerospace Boeing, met een persentage van 99,99 procent lucht en 0,01 procent metaal.

Het is zo licht dat een plak bovenop een uitbloeiende paardenbloem nauwelijks de zaden indrukt.
Het materiaal, een wavel van holle nikkel buisjes, zijn 1000x dunner dan een menselijke haar.
Voor het eerst verschenen in 2011, zijn wetenschappers constant aan het ontwikkelen geslagen om de sterkte en stijfheid van het metaal te verbeteren, zodat het ooit gebruikt kan gaan worden in de ruimtevaart- en vliegtuigindustrie.

Het ultieme doel is een licht en sterk materiaal te maken voor commercieel gebruik.
Denk daarbij aan vliegtuigen, raketten, auto’s en zelfs fietsen.
Sterker nog, het is eerder denkbaar dat het metaal eerder gebruikt gaat worden voor het frame van een fiets, dan dat het in de vliegtuigindustrie gebruikt gaat worden.
Het metaal gaan gebruiken voor vliegtuigen of auto’s, is een stuk ingewikkelder dan het maken van een fietsframe.

Natuurlijk wil niemand een vederlichte fiets maken die dubbel klapt bij de eerste hobbel, maar fietsfabrikanten hebben al eerder nieuwe materialen gebruikt, nog voordat het gebruikt werd voor andere doelen.
Simpel genoeg omdat het goedkoper is om een onderdeel van een fiets te produceren dan bijvoorbeeld dat van een vliegtuig.

Het blijft afwachten of deze techniek ook toegepast gaat worden in nieuwere fietsen, maar het is een prachtig materiaal om de fiets nog lichter te maken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: