Retroflecterende stippen verbeteren geleiding op smal fietspaadje.

Retroflecterende stippen verbeteren geleiding op smal fietspaadje.

In Noord-Nederland wordt steeds vaker geëxperimenteerd met retroflecterende fietsbelijning om de veiligheid op fietspaden te verbeteren. Een van de nieuwste toepassingen van deze technologie is te vinden op een smal fietspad in Westerbroek. Een dorp in de gemeente Hoogezand-Sappemeer. Hier worden retroflecterende stippen gebruikt om de geleiding van fietsers te verbeteren en ongevallen te voorkomen.

Innovatieve belijning voor smalle fietspaden

Voorheen werden in de provincies Friesland en Groningen fietspaden voorzien van 30 cm brede retroflecterende kantmarkering. Deze markering helpt fietsers beter op het pad te blijven en voorkomt dat ze in de berm terechtkomen. Dit is vooral nuttig op donkere of slecht verlichte paden. Het materiaal dat voor deze kantmarkering werd gebruikt, is onder andere Luxovit. Een reflecterende steenslag die in het asfalt wordt verwerkt.

In Westerbroek is ditzelfde reflecterende materiaal nu toegepast in de vorm van stippen met een doorsnede van 248 mm. Deze stippen zijn op regelmatige afstand van elkaar aangebracht op het fietspad. Het aanbrengen van lichtmasten was in dit geval geen optie vanwege de kans op lichtvervuiling en de hoge kosten van aanleg en onderhoud. Bovendien was er op dit smalle pad. Dat varieert van 1 tot 2,50 meter breed, onvoldoende ruimte voor kantmarkering.

Voordelen van retroflecterende stippen

De retroflecterende stippen liggen hart op hart om de vijf meter. Met de eigen fietsverlichting kan een fietser ongeveer vijf stippen vooruit zien. Dit helpt fietsers om hun koers te houden, vooral op donkere avonden of in slechte weersomstandigheden. De stippen bieden visuele geleiding zonder de noodzaak van grote infrastructuurwijzigingen, zoals het plaatsen van lichtmasten.

Deze vorm van belijning is bijzonder nuttig op smalle fietspaden waar de ruimte beperkt is en conventionele kantmarkering niet mogelijk is. De retroflecterende stippen verbeteren de zichtbaarheid van het pad en helpen fietsers veilig te navigeren, wat bijdraagt aan de algehele verkeersveiligheid.

Extra veiligheidsmaatregelen bij gladheid

Naast de retroflecterende stippen heeft PolyCiviel, het bedrijf dat de proef uitvoert, het fietspad in Westerbroek voorzien van een extra veiligheidsmaatregel. Aan het begin en einde van het fietspad zijn gele driehoeken aangebracht met daarin een symbool van een ijskristal. Dit symbool is onder normale omstandigheden niet zichtbaar. Wanneer de temperatuur van het asfalt of de betonverharding echter onder het vriespunt daalt, kleurt het ijskristal rood. Dit waarschuwt fietsers voor mogelijke gladheid op het pad.

Deze visuele waarschuwing is bijzonder nuttig omdat de fietsroute niet in de strooiroute is opgenomen vanwege de beperkte breedte. Fietsers die het pad gebruiken, worden zo op tijd gewaarschuwd voor gladde omstandigheden, waardoor het risico op ongevallen aanzienlijk kan worden verminderd.

Toekomst van retroflecterende fietsbelijning

De proef in Westerbroek laat zien hoe innovaties zoals retroflecterende stippen kunnen bijdragen aan de veiligheid van fietsers, vooral op smalle of moeilijk te verlichten fietspaden. Als deze technologie succesvol blijkt te zijn, kan dit een model worden voor andere gemeenten en provincies in Nederland.

De toepassing van retroflecterende materialen is niet nieuw, maar het gebruik ervan in de vorm van stippen op smalle fietspaden is dat wel. Deze aanpak biedt een effectieve en kostenefficiënte oplossing voor het verbeteren van de verkeersveiligheid zonder ingrijpende infrastructuurveranderingen.

Conclusie

De introductie van retroflecterende stippen op het smalle fietspad in Westerbroek is een veelbelovende ontwikkeling in de verbetering van fietsveiligheid. Door het bieden van visuele geleiding en het waarschuwen voor gladheid, helpt deze technologie om ongevallen te voorkomen en de fietservaring veiliger te maken. Dit soort innovaties toont aan hoe belangrijk het is om te blijven zoeken naar nieuwe manieren om de veiligheid van fietsers te waarborgen, vooral in gebieden waar conventionele oplossingen niet toereikend zijn.

Bron : Verkeersnet