Shimano elektronische versnellingen kunnen zichzelf binnenkort snel opladen.
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 246
- accumulator, batterij, condensator, Derailleur, dynamo, elektronische versnellingen, energie, fiets, geleider, kettingwieltjes, oplaadbaar, opslagsysteem, schakelen, shimano, Shimano Di2
Shimano maakt al geruime tijd elektronische versnellingen voor de fiets.
Nadeel van deze manier van schakelen is dat als de stroom op is, er ook niet meer van versnelling gewisseld kan worden.
Dus dan moeten er eerst nieuwe batterijen in, of een accu opgeladen worden.
Geruchten zijn er, dat Shimano voor de elektronische versnellingen een pattent hebben aangevraagd voor een kleine dynamo. ingebouwd in het achter derailleur systeem.
Het pattent was al in 2011 aangevraagt, en de manier waarop Shimano het probleem denkt op te lossen is gewoon geniaal.
Dus Shimano wil waar een dynamo plaatsen?!
In tegenstelling tot een mechanische groepset vereisen Di2. Soortgelijke systemen een externe voedingsbron (dat wil zeggen een batterij) om ze van stroom te voorzien.
Hoewel een Di2-batterij meestal vele duizenden uren mee gaat. Voegt hij natuurlijk wel een extra laag onderhoud toe die veel rijders er van afhoudt om het aan te gaan schaffen.
Dit patent lijkt dit probleem te vereenvoudigen en beschrijft hoe een van de twee kettingwieltjes een ingebouwde dynamo krijgt. Die elektrische energie genereert, een accu op kan laden of de derailleurs direct van stroom kan voorzien.
Voorgesteld wordt een dynamo die zich binnen de trek (lagere) kettingwieltje bevindt. Maar het gaat ook verder en dat de geleider kettingwieltje ook uitgerust kan zijn met een dynamo. Vermoedelijk verdubbelt dit feitelijk het potentiële uitgangsvermogen van de dynamo-setup.
Dus hoe zal de dynamo mijn elektronische versnellingen kunnen aandrijven?
In plaats van de derailleurs ‘on the fly’ aan te drijven. Suggereert het patent dat de dynamo kan worden gebruikt voor het aandrijven van een “accumulator. Condensator of batterijen die oplaadbaar zijn”. Zoals een “nikkelwaterstofbatterij, lithium-ionbatterij of lithium-ioncondensator. ”
Het octrooi suggereert dat dit opslagsysteem, net als de huidige generatie Di2-batterijen. Verwijderbaar is om op het frame van de fiets te monteren. Vermoedelijk voor opladen van het lichtnet of voor vervanging.
Hoewel het gewoon pure speculatie is. Zouden we ons kunnen voorstellen dat door de dynamo constant te laten laden de accu. Veel kleiner en dus lichter dan de huidige generatie Di2-batterijen kan worden gemaakt.
Is hier dan al niet eerder aan gedacht?
Het is al heel goed mogelijk om een Di2-aandrijving met een dynamo te laden.
Een voorbeeld is de ongelooflijk knappe randonneurfiets van Chapman Cycles die een SON Edelux-hub gebruikt om de verlichting aan te drijven en de Di2-batterij op te laden. Er is ook een uitstekende beschrijving van Di2 / dynamo setups op ToeCutters.com
Hoewel dit een perfect werkbare oplossing is, voegen naafdynamo’s veel gewicht toe, geven ze aardig wat weerstand en zijn ze overkill voor de beschreven doeleinden.
Hoe snel komt het in productie?
Wat de Fietssite betreft zo snel als mogelijk natuurlijk, maar….
Di2-batterijen werken al zo ongelooflijk lang voordat het opgeladen/vervangen moet worden, dat de behoefte aan dit systeem niet helemaal duidelijk is.
Aan de andere kant, als je bedenkt dat dit systeem geïntegreerd is in een breder elektronisch ecosysteem op de fiets dat lichten, GPS enz. omvat, dan is het natuurlijk wel veel logischer.