ABS op de E-bike maakt de fiets veiliger.

Bij elektrische fietsen leiden met name rem problemen tot ongelukken. Een antiblokkeersysteem voor e-bikes zou daar iets tegen kunnen doen.
Door de toename van het aantal elektrische fietsen gaat een oneven­redig hoge stijging van het aantal ongelukken gepaard.
Door de hogere snelheden en zwaardere fietsen neemt vooral de hoeveelheid zwaargewonde en dodelijke slachtoffers toe.

Uit onderzoeken van Bosch Accident Research blijkt een aanzienlijk aantal ­ongelukken te komen door problemen met het remmen.
Zo was bij 20 % van duizenden botsingen de fietser al tijdens het remmen, voor de klap, van de fiets gevallen.
Volgens Bosch is het aantal ongelukken met een kwart te reduceren door elektrische fietsen te voorzien van remmen met een antiblokkeersysteem (ABS).

Verhoogde stabiliteit en wendbaarheid

Bosch ontwikkelde de e-Bike ABS op basis van ervaring met ABS voor motorfietsen.
Het systeem werkt met een controle-unit onder het stuur, die is gekoppeld aan de hydraulisch bediende voorrem en twee snelheidssensoren – een op elk wiel.
De twee sensoren detecteren wanneer het voorwiel tijdens het remmen begint te blokkeren en het achterwiel van de grond gaat komen.
Het ABS-rem­sys­teem reageert hierop door de voorrem iets los te laten, zodat het voorwiel tijdens het remmen blijft draaien zonder te blokkeren en het achterwiel op de grond blijft.

Bosch e-Bike ABS minimaliseert zo de kans dat de fietser tijdens het remmen over zijn stuur heen vliegt.
Daarnaast verhoogt het systeem de stabiliteit en de wendbaarheid tijdens het remmen en vermindert het de remafstand.

Bosch test de eBike ABS in de praktijk bij elektrische fietsen van een aantal bedrijfspartners. En vermoedelijk is het vanaf volgend jaar op een aantal systemen te koop.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: