Amsterdam schept meer ruimte voor fietsers

- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 197
- amsterdam, doorstroming, duurzaamheid, fiets, fietsbeleid, fietsen, fietsers, fietsersgedrag, fietsopstelstroken, fietspaden, fietssnelwegen, fietsvriendelijk, groene fietsgolf, infrastructuur, onderzoek, stedelijke mobiliteit, stedelijke ontwikkeling, verkeersaanpassingen, verkeerslichten, verkeersmanagement, verkeersveiligheid, wachtruimte
Kleine maatregelen voor grotere doorstroming. De komende tijd wil Amsterdam met relatief kleine maatregelen de doorstroming van fietsers verbeteren op de drukste kruispunten van de stad. Men werkt aan het vergroten van opstelstroken, het anders afstellen van verkeerslichten en het verwijderen van ‘eilandjes’. Deze aanpassingen zijn nodig om de veiligheid en efficiëntie van het fietsverkeer te verbeteren.
Onderzoek naar fietsersgedrag
In 2014 deed de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar hoe fietsers de drukke kruisingen in de stad gebruiken. Op negen grote Amsterdamse kruispunten werd het gedrag van een kleine twintigduizend fietsers met video en interviews in kaart gebracht. Het onderzoek was gericht op hoe fietsers op grote en drukke kruispunten interacteren met het ontwerp, met elkaar en met andere weggebruikers. Uit het onderzoek bleek dat de capaciteit van de meeste onderzochte kruispunten stevig tekort schiet. Hierdoor gaan veel fietsers hun eigen weg. Zij snijden af, gebruiken de stoep, volgen olifantenpaadjes, passen voorrangsregels aan of negeren het rode licht.
Tekort aan wachtruimte
Een belangrijk inzicht uit het onderzoek was dat er op de meeste kruispunten een groot tekort aan wachtruimte voor de verkeerslichten is. Dit leidt tot veel extra chaos omdat de wachtende fietsers andere routes blokkeren. Deze en andere bevindingen hebben geleid tot een reeks aanpassingen van kruispunten die de komende tijd zal worden doorgevoerd. Door de capaciteit te vergroten en het ontwerp van de kruispunten aan te passen, hoopt men de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te vergroten.
Uitgevoerde verbeteringen
Een aantal verbeteringen voor fietsers is al uitgevoerd. Zo is de kruising Stadhouderskade voor het Rijksmuseum anders ingericht en zijn op verschillende kruispunten, zoals Weteringcircuit, Frederiksplein en Ceintuurbaan/Amsteldijk de verkeerslichten fietsvriendelijker afgesteld. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat fietsers sneller en veiliger kunnen oversteken.
Toekomstige aanpassingen
De gemeente Amsterdam zal op andere kruispunten de ‘eilandjes’ verwijderen of kleiner maken om meer plek te maken voor fietsers. Ook verbreden ze de oversteek voor fietsers op sommige punten en vergroten ze de fietsopstelstroken. Door aanpassing van markeringen en het inkorten van zebrapaden wil men eveneens meer ruimte geven aan de fietsers. Een groene fietsgolf moet bij fietsers de vaart erin houden, wat betekent dat ze meerdere verkeerslichten achter elkaar groen kunnen treffen. Dit verhoogt de efficiëntie en vermindert wachttijden.
Focus op veiligheid en efficiëntie
Deze maatregelen zijn een direct antwoord op de bevindingen uit het onderzoek en de observaties van de dagelijkse praktijk. Door de infrastructuur aan te passen en te verbeteren, wil Amsterdam ervoor zorgen dat fietsen nog aantrekkelijker wordt als vervoersmiddel. Dit sluit aan bij de bredere doelstellingen van de stad om duurzaamheid te bevorderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.
Langetermijnplanning
Amsterdam heeft een lange traditie van fietsvriendelijk beleid en investeert continu in verbeteringen. Deze aanpassingen zijn een onderdeel van een groter plan om de stad toekomstbestendig te maken voor fietsers. De druk op de infrastructuur zal naar verwachting alleen maar toenemen, dus is het essentieel om proactief oplossingen te implementeren.
Amsterdam blijft zich inzetten voor het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Door kleine, gerichte maatregelen te nemen, kan de stad de doorstroming en veiligheid van fietsers aanzienlijk verbeteren. Dit maakt fietsen een nog aantrekkelijker en veiliger alternatief voor het dagelijks vervoer.
Laatste nieuws
Vijf tips om ook in...
Gravelbikes 2025: Welke past bij...
Broekhuis neemt Bike Totaal Barendrecht...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.