Bio-fietspad in Drenthe.

Bio-fietspad in Drenthe

Drenthe krijgt het eerste ‘bio-fietspad’. Tussen Klazienaveen en Barger Oosterveen bij Emmen wordt deze zomer een proefstuk van 200 meter ‘Bio-Fietspad’ aangelegd, grotendeels opgebouwd uit hout. In feite gaat het om bio-composiet, dat bestaat uit een mengsel van biohars en natuurlijke grondstoffen zoals hout, kurk of rijst. Soortgelijk materiaal wordt al gebruikt om terrassen aan te leggen.

Volgens deskundigen biedt het materiaal een goed alternatief voor asfalt en beton. Het is lichter en beter bruikbaar in drassige gebieden. Verder heeft het een lage milieu-impact in grondstof- en energieverbruik. Ook is het materiaal vorstbestendig, recyclebaar en men verwacht dat het een lange levensduur heeft. De komende tijd voeren onderzoekers in Drenthe een studie uit naar onder andere de stroefheid van het wegdek.

Het milieuvriendelijke aspect benadrukken we nog extra door langs het pad zuinige led-verlichting met slimme sensoren aan te brengen. Deze sensoren volgen de natuurlijke lichtkleuren in de ochtend, nacht en avond. Zo beperken we de verstoring van de leefomgeving. We besparen energie door de verlichting in de nachtelijke uren te dimmen. Indien de sensoren verkeersdeelnemers detecteren of als de veiligheidsomstandigheden daarom vragen, zoals bij mist of een AMBER Alert, past het verlichtingsniveau zich automatisch aan.

De pilot in Drenthe komt voort uit het INTERREG V-programma ‘Bio-economie in de non-food sector’. Dit Nederlands-Duitse programma richt zich op netwerkvorming en grensoverschrijdende ontwikkeling van biobased producten.

Voordelen van het bio-fietspad

  1. Lichter materiaal. Het bio-composiet is lichter dan asfalt en beton, wat de aanleg in drassige gebieden vergemakkelijkt.
  2. Duurzaam. Het materiaal heeft een lage milieu-impact in grondstof- en energieverbruik.
  3. Vorstbestendig. Het bio-fietspad is bestand tegen vorst, wat bijdraagt aan de duurzaamheid.
  4. Recyclebaar. Het materiaal is recyclebaar, wat het een milieuvriendelijke keuze maakt.
  5. Lange levensduur. We verwachten dat het bio-fietspad een lange levensduur heeft, wat de onderhoudskosten vermindert.

Innovatieve verlichting

Langs het bio-fietspad plaatsen we zuinige led-verlichting met slimme sensoren. Deze sensoren volgen de natuurlijke lichtkleuren en passen de verlichting aan op basis van verkeersintensiteit en weersomstandigheden. Dit zorgt voor energiebesparing en minder verstoring van de leefomgeving.

Pilotproject

Het proefstuk van het bio-fietspad in Drenthe is een onderdeel van het INTERREG V-programma ‘Bio-economie in de non-food sector’. Dit programma bevordert de grensoverschrijdende ontwikkeling van biobased producten en richt zich op het creëren van netwerken tussen Nederland en Duitsland.

Het bio-fietspad in Drenthe is een innovatief project dat de weg vrijmaakt voor duurzamere fietsinfrastructuur. Door bio-composiet en slimme verlichting te gebruiken, verminderen we niet alleen de milieubelasting, maar verbeteren we ook de functionaliteit en veiligheid. Het onderzoek naar dit fietspad zal uitwijzen of we het concept breder kunnen toepassen in Nederland en daarbuiten.