De Thompson-trapas.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- fiets, fietsen, thomson-trapas, thomsontrapas, trapas
De Thompson-trapas is een specifiek type trapas dat vaak wordt gebruikt bij transport- en bakfietsen. Dit model trapas verschilt op enkele belangrijke punten van de meer gangbare BSA-trapas. Een van de belangrijkste voordelen van de Thompson-trapas is dat de cups in de bracketlug worden geperst. Wat voorkomt dat de draad beschadigd raakt. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de BSA-trapas, waarbij beschadigingen van de draad soms onvermijdelijk zijn. In dit artikel duiken we dieper in op de werking, voordelen, nadelen en belangrijke specificaties van de Thompson-trapas.
De opbouw van de Thompson-trapas
De Thompson-trapas is opgebouwd uit verschillende onderdelen die samen zorgen voor een robuust en efficiënt trapassysteem. Het ontwerp is gericht op het zo ver mogelijk naar buiten plaatsen van de lagering, waardoor de belasting op de trapas beter kan worden opgevangen. Dit maakt het systeem bijzonder geschikt voor zwaardere fietsen zoals transport- en bakfietsen, waar duurzaamheid en betrouwbaarheid van groot belang zijn.
De Thompson-trapas bestaat uit een as met een vaste conus aan de rechterkant. Of een conus die met rechtse schroefdraad tegen een vaste opstaande rand op de trapas wordt aangeschroefd en een stelconus aan de linkerkant. De rechter conus is vaak groter in diameter dan de linkerstelconus. Waardoor deze over de schroefdraad van de linkerstelconus kan worden geschoven. De stelconus wordt vervolgens met behulp van linkse schroefdraad op de as geschroefd en geborgd met een puntplaat en borgmoer. Een stofkap wordt tussen deze onderdelen geplaatst om het lager tegen vuil te beschermen.
Voordelen van de Thompson-trapas
Een van de grootste voordelen van de Thompson-trapas is dat de cups in de bracket-pot worden geperst. Wat voorkomt dat de draad beschadigd raakt. Dit is vooral belangrijk bij oudere of veelgebruikte fietsen. Waar slijtage aan de draad een veelvoorkomend probleem kan zijn. De Thompson-trapas is ook ontworpen met een lagering die zo ver mogelijk naar buiten is geplaatst. Wat betekent dat de belasting op de trapas beter wordt opgevangen. Dit zorgt voor een langere levensduur van de trapas en een stabielere fietservaring, zelfs onder zware belasting.
Daarnaast biedt de Thompson-trapas een zekere mate van flexibiliteit qua afmetingen. Hoewel het belangrijk is om de exacte maten te weten bij het vervangen van de trapas, zijn er verschillende variaties beschikbaar die aan diverse behoeften kunnen voldoen. Dit maakt het mogelijk om een trapas te vinden die precies past bij de specifieke eisen van een fiets, wat essentieel is voor het behoud van de fiets op lange termijn.
Nadelen en beperkingen van de Thompson-trapas
Ondanks de vele voordelen, zijn er ook enkele nadelen verbonden aan de Thompson-trapas. Een van de grootste uitdagingen is de beschikbaarheid van vervangende onderdelen. Omdat de Thompson-trapas minder gangbaar is dan de BSA-trapas, kunnen onderdelen zoals trapassen en cups moeilijk te vinden zijn. Dit probleem wordt verergerd door de vele variaties in afmetingen, wat betekent dat het niet altijd eenvoudig is om een passende vervanging te vinden.
Bovendien kunnen fouten bij de installatie van de Thompson-trapas ernstige gevolgen hebben. Als de as bijvoorbeeld te dik of te dun is, kan dit leiden tot schade aan de cranks of de as zelf. Ook een verkeerde lengte van de as kan problemen veroorzaken, zoals het niet goed oplijnen van het kettingwiel met de tandwielen. Dit kan resulteren in versnelde slijtage van de ketting en tandwielen, wat de levensduur van de fiets aanzienlijk kan verkorten.
Het belang van nauwkeurige afmetingen
Bij het vervangen of restaureren van een Thompson-trapas is het cruciaal om de juiste afmetingen te weten. De diameter van de trapas is een van de belangrijkste aspecten om op te letten. Een verkeerde diameter kan ertoe leiden dat de as niet goed in de crank past, wat kan resulteren in beschadigingen tijdens het fietsen. Een juiste pasvorm is essentieel om te voorkomen dat de as of crank zichzelf kapot wrikt.
Ook de lengte van de as speelt een belangrijke rol. Een te lange as kan ervoor zorgen dat de cranks te ver uitsteken, wat problemen kan veroorzaken bij het correct oplijnen van het kettingwiel. Aan de andere kant kan een te korte as ervoor zorgen dat de cranks tegen het frame aanlopen. Daarnaast kan de lengte van het rechterdeel van de as variëren, zelfs bij assen met dezelfde totale lengte, wat van invloed kan zijn op de pasvorm van de crank met het kettingblad.
Diameter en lengte van de Cups
Een ander aspect om op te letten bij de Thompson-trapas zijn de diameter en lengte van de cups. De cups komen in verschillende maten, waarvan 45,0 mm de meest voorkomende is. Echter, er zijn ook afwijkende maten zoals 45,4 mm en zelfs 48 mm, die door specifieke merken zoals Gazelle, Maxwell en Eysink worden gebruikt. Het is belangrijk om de binnenmaat van de cups te controleren, omdat deze kan variëren en van invloed kan zijn op de pasvorm van de lagerkogels. Het is cruciaal dat de kogels op de conus lopen en niet op de rand, anders kan dit leiden tot vroegtijdige slijtage.
De Thompson-trapas bestaat uit de volgende onderdelen:
- De as met schroefdraad voor de bevestiging van de conussen.
- De rechter conus.
- De linker conus met puntplaat en borgmoer
- De cups
- De stofkappen
Voor informatie over de montage van de Thomson-trapas kunt u terecht op onze techniek pagina : De Thompson-trapas montage.
Overige Encyclopedie
STI.
De kettingaandrijving.
anti chainsuck device
Techniek berichten
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.