De trapas met twee aparte vaste lagers.

De trapas met twee lagers

De trapas met twee aparte, vaste lagers is een oudere techniek die langzaam plaatsmaakt voor modernere alternatieven. Dit type trapas bestaat uit een as die aan beide zijden gelagerd is met vaste lagers. Hoewel deze oplossing jarenlang gebruikelijk was, heeft het ontwerp enkele nadelen die de overstap naar vaste trapas-units stimuleren. In dit artikel bespreken we de werking, voordelen, nadelen en de beste aanpak bij onderhoud.

Wat is een trapas met vaste lagers?

Een trapas met vaste lagers is opgebouwd uit een linker- en rechterlager, die apart in de brackethuls van het frame worden geperst. Dit betekent dat beide lagers onafhankelijk van elkaar functioneren. Het systeem lijkt eenvoudig, maar de precisie van de montage is cruciaal. De lagers moeten exact recht en uitgelijnd worden geïnstalleerd om soepel te kunnen draaien.

Het grootste nadeel: uitlijning van de lagers

Een belangrijk probleem bij trapassen met twee vaste lagers is de gevoeligheid voor een niet-perfecte brackethuls. Wanneer de brackethuls niet volledig zuiver is, zullen de linker- en rechterlagers niet goed in lijn staan. Dit leidt tot slijtage en speling, waardoor de trapas minder efficiënt werkt en uiteindelijk vervangen moet worden.

Vooral bij oudere fietsen of frames van mindere kwaliteit kan dit probleem voorkomen. Door de ongelijke druk die ontstaat, kunnen de lagers sneller beschadigd raken en dit heeft een negatieve invloed op de trapbeweging.

De trapas met twee aparte vaste lagers

Waarom vaste trapas-units populairder zijn

De vaste trapas-unit heeft dit probleem opgelost. Deze moderne trapassen bestaan uit één geheel waarin de lagers al correct zijn uitgelijnd. Dit maakt de installatie eenvoudiger en vermindert de kans op slijtage door scheefstand. Bovendien zijn ze duurzamer en vereisen ze minder onderhoud. Hierdoor stappen veel fietstechnici over op vaste trapas-units wanneer de oude lagers versleten zijn.

Als fietstechnicus met 30 jaar ervaring raad ik altijd aan om, bij vervanging van een trapas met lagers, direct te kiezen voor een vaste trapas-unit. Dit bespaart op lange termijn kosten en moeite.

Onderhoud en vervanging

Het onderhouden van een trapas met twee vaste lagers is lastig. Doordat de lagers apart zijn geïnstalleerd, moet de fietstechnicus ervoor zorgen dat beide perfect zijn uitgelijnd. Dit vereist precisie en ervaring. Wanneer de lagers vervangen moeten worden, is het vaak praktischer om de hele trapas te vervangen door een vaste trapas-unit.

Met een vaste trapas-unit is het onderhoud eenvoudiger, omdat het systeem minder bewegende delen bevat. Dit verlengt de levensduur van de lagers en voorkomt problemen zoals speling of geluid.

Kies voor moderne oplossingen

Hoewel trapassen met twee aparte vaste lagers ooit de standaard waren, worden ze nu steeds minder toegepast. De nadelen, zoals gevoeligheid voor uitlijning en hogere onderhoudskosten, wegen niet op tegen de voordelen van moderne vaste trapas-units. Voor een soepel draaiende trapas en minder onderhoud is overstappen op een vaste trapas-unit de beste keuze.

Als ervaren fietstechnicus adviseer ik om bij slijtage of defecten van een trapas met twee lagers direct te kiezen voor een upgrade naar een vaste trapas-unit. Dit zorgt voor een betere fietsbeleving en langere levensduur.

Overige Encyclopedie

FSA.
FSA. FSA is de afkorting van Full Speed Ahead. Dit is een Italiaanse fabrikant van delen als crankstellen, trapassen, balhoofdstellen,…
Constructie van de band
Constructie van de band
De constructie van de band is een cruciaal aspect van de rijprestaties en duurzaamheid van een fiets. Een fietsband bestaat…
Mcu.
MCU MCU of te wel Micro-cellulair urethaan, is een synthetisch “schuim”rubber met daarin zeer fijne stikstofbelletjes onder druk. MCU is…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.