Keuze van de overbrengingen.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- derailleurversnellingen, fiets, keuze, overbrengingen, sportief, versnelling, versnellingen
Keuze van de overbrengingen.
Met derailleurversnellingen heeft een fietser de keuze uit een groot aantal versnellingen. De versnellingen op de fiets moeten zo gekozen worden dat een groot aantal van die versnellingen ook benut zullen worden.
Derailleurversnellingen worden vooral toegepast op fietsen voor sportief gebruik. Het doel van het grote aantal versnellingen is, dat de sporter onder alle omstandigheden zijn maximale vermogen kan leveren. De fietser zal onder alle omstandigheden met ongeveer dezelfde cadans willen fietsen. Voor het bepalen van de overbrengingsverhoudingen moet bekend zijn onder welke omstandigheden gefietst wordt en de snelheid die de fietser ongeveer onder die omstandigheden zal bereiken. Daarnaast moet een inschatting gemaakt worden hoe groot de kans is dat de omstandigheden voorkomen. Windkracht 9 tegen komt misschien één keer voor.
De belangrijkste factoren zijn dan ook:
- De Wielmaat.
- De capaciteit van de achterderailleur.
- De capaciteit van de voorderailleur.
- Het aantal beschikbare versnellingen (kettingbladen voor x kettingwielen achter).
Het zal duidelijk zijn dat het kiezen van de juiste kettingwielcombinaties geen eenvoudige keuze is.
Een klant die de racefiets gebruikt om in vlak Nederland tochten te rijden zal niet met zulke grote verschillen in maximum- en minimumsnelheid rijden. De stappen moeten klein zijn en afgestemd op de gemiddelde snelheid die de fietser rijdt. Een klant die op vakantie in de bergen fietst zal met grote verschillen in maximum- en minimumsnelheid rijden. Daarnaast zal die klant vooral zware inspanningen verrichten tijdens het klimmen. Op vlakke stukken en in de afdalingen zal hij met minder inspanning fietsen. De versnellingen moeten dan ook zo afgestemd worden dat de klant een optimale keuze heeft tijdens het klimmen. In het terrein is het verschil tussen maximum- en minimumsnelheid zeer groot, terwijl de maximumsnelheid over het algemeen iets lager zal liggen.
Voor het kiezen van de juiste versnelling kunnen de volgende algemene richtlijnen gegeven worden:
- Monteer achter kettingwielen met kleine verSchillen om te voorkomen dat de verschillen tussen elke stap te groot worden.
- Monteer voor kettingbladen met een zodanig verschil, dat de zwaarste versnelling die geschakeld kan worden met het kleine blad aansluit bij de lichtste versnelling die geschakeld kan worden met het grote kettingblad.
- Monteer bij voorkeur een triplekettingblad als iemand in de bergen gaat fietsen. Door gebruik van een klein voorblad kunnen achter de stappen klein gehouden worden. Juist tijdens zware beklimmingen zal de fietser veel vermogen leveren en de beschikking willen hebben over een aantal verschillende overbrengingen. Bij montage van een tripleCrankstel is overlap in versnellingen niet te vermijden omdat het verschil in grootte tussen de kettingbladen beperkt wordt door de capaciteit. Kies het verschil tussen het grootste en kleinste kettingblad zodanig dat die net binnen de maximale capaciteit van de Voor- en achterderailleur valt.
In tabel 2 tot en met 8 zijn een aantal voorbeelden gegeven voor verschillende overbrengingsverhoudingen voor het rijden over vlakke wegen in Nederland, in de bergen en in terrein. Duidelijk is dat voor een groot totaal bereik van de versnellingen een triple crankstel noodzakelijk is.