Veiligheid fietspaden valt aanzienelijk te verbeteren
- Manuel Gort
- 2 minuuten
- 134
- anwb, ANWB CycleRAP, CycleRAP methode, fietsongevallen, fietsongevallen Nederland, fietsongevallen voorkomen, fietspad obstakels, fietspad sterrenscores, fietspaden, fietsveiligheid, fotoanalyse fietspaden, gemeentelijke verkeersveiligheid, paaltjes op fietspaden, provinciale verkeersveiligheid, stoepranden, SWOV onderzoek, tramrails, veilig, veilige fietspaden, veiligheid fietspaden verbeteren, verkeersveiligheid, verkeersveiligheidsbudget, verkeersveiligheidsmaatregelen
ANWB introduceert CycleRAP om veiligheid van fietspaden te verbeteren
De ANWB introduceert een nieuwe methode, CycleRAP, om de veiligheid van fietspaden te verbeteren. Jaarlijks raken ruim 12.000 fietsers ernstig gewond. En bij bijna de helft van deze ongevallen speelt de aanleg van de weg een rol. Obstakels zoals paaltjes, stoepranden of tramrails kunnen fietspaden gevaarlijk maken.
CycleRAP biedt gedetailleerde informatie over wegen en fietspaden waar een verhoogd risico is op fietsongevallen. De wegen en fietspaden worden beoordeeld met een score van één tot vijf sterren. Met deze gegevens kunnen gemeenten en provincies gericht werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit zorgt ervoor dat het beschikbare budget effectiever wordt ingezet en dat ongevallen kunnen worden voorkomen.
Implementatie van CycleRAP
In het komende half jaar worden meer dan 1100 kilometer aan fietspaden en wegen voorzien van sterrenscores. De provincies Fryslân, Groningen, Drenthe, Flevoland en het Waterschap Rivierenland zijn de eerste gebieden die met CycleRAP aan de slag gaan. Dit gebeurt door middel van fotoanalyses die gevaarlijke punten en obstakels identificeren. Gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag hebben al pilotprojecten uitgevoerd. De ANWB verwacht dat andere overheden dit voorbeeld zullen volgen.
Onderzoek door SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft in opdracht van de ANWB onderzocht welke aspecten een rol spelen bij fietsongevallen in Nederland. De bevindingen van SWOV ondersteunen het gebruik van CycleRAP om gericht verbeteringen door te voeren op fietspaden en wegen.
Voordelen van CycleRAP
CycleRAP biedt diverse voordelen:
- Gerichte verbeteringen. Gemeenten en provincies kunnen met CycleRAP effectief inspelen op specifieke risico’s en gevaarlijke situaties.
- Kostenbesparing. Door gerichte verbeteringen kan het budget voor verkeersveiligheid beter worden ingezet.
- Verhoogde veiligheid. Door het identificeren en aanpakken van gevaarlijke punten, verhoogt men de veiligheid voor fietsers en voorkomt men ongevallen.
Toekomstperspectief
De ANWB hoopt dat CycleRAP door heel Nederland wordt uitgerold en dat meer gemeenten en provincies de methode zullen implementeren. Dit zal leiden tot veiliger fietspaden en een vermindering van het aantal ernstige ongevallen onder fietsers.
Conclusie
CycleRAP is een veelbelovende methode om de veiligheid van fietspaden in Nederland te verbeteren. Door fietspaden te beoordelen en gerichte verbeteringen door te voeren. Kunnen gemeenten en provincies zorgen voor veiligere omstandigheden voor fietsers. Met de steun van de ANWB en de bevindingen van SWOV, biedt CycleRAP een effectieve manier om fietsongevallen te verminderen en de verkeersveiligheid te verhogen.