Herenfiets is gevaarlijk en achterhaald?
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 200
- 30 jaar, damesfiets, ervvaring, gevaarlijk, gewonden, herenfiets, hoge stang, jonge kinderen, jongerenorganisatie, minder stabiel, negentiende eeuw, onderzoeksinstituut, senioren, teamalert, transport, veilig verkeer nederland, verkeersgewonden, verkeerspech, voorovergebogen, vvn
De fiets zonder hoge stang zoals de herenfiets zou het aantal verkeersgewonden op de fiets terug moeten dringen.
Uit onderzoek met crashtests van het VTI, het Zweedse nationale onderzoeksinstituut op het gebied van verkeer en transport, is gebleken dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan fietsen met een lage instap.
Zo raakt het hoofd bij een valpartij eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit.
Het blijkt uit cijfers van VeiligheidNL dat senioren vaker vallen bij op- en afstappen, vooral op een e-bike.
Een fiets zonder stang en met lage instap is daarom voor iedereen veiliger.
Bovendien is het idee van een fiets met een hoge stang achterhaald, aldus TeamAlert en Veilig verkeer Nederland (VVN).
Herenfiets?
Heeft u nog een herenfiets?
‘Tja, dat hebben de meeste mannen onder ons. Dat geneuzel over die stang.
Wat een onzin. Flauwekul. Wie is er nou nog nooit gevallen met een fiets.’
De herenfiets, met zijn hoge stang, is gevaarlijk voor sommige, maar niet alle verkeersgebruikers.
Dat stellen jongerenorganisatie TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN).
Als het aan deze organisaties ligt, gebruiken vaders met jonge kinderen en senioren voortaan wel een fiets zonder stang.
Eerder bracht VVN het advies uit om alle herenfietsen in de ban te doen.
Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Ook is het (plotseling) afstappen lastiger.
Maar dat onderzoek blijkt alleen te gaan over mountainbikes en racefietsen.
Volgens een woordvoerster baseert VVN het advies ook op letselcijfers die de organisatie zelf bijhoudt.
‘Het is niet zo dat we een ban op herenfietsen bepleiten’, nuanceert ze.
Maar het idee van de herenfiets is volgens VVN technisch gezien wel achterhaald.
Damesfiets minder stabiel
‘Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was.
Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn.’
Wij van de fietssite.nl zijn het niet helemaal eens met de stelling dat damesfietsen net zo stabiel zijn dan heren modellen.
Zelfs de moderne damesfietsen zijn toch minder stabiel dan de herenfietsen.
VVN zegt dat er veel mensen vallen op een herenfiets maar wij hebben dat niet echt gemerkt.
Al zo’n 30 jaar hebben we ervaring in de fietsenbranche, en maken we allerlei pech gevalletjes mee.
Van voetjes in de spaken tot achterop een stilstaande geparkeerde auto botsen.
Het lijkt ons meer het geval van goed voorbereid deel te nemen aan het verkeer met een goed onderhouden fiets.
En deel te nemen aan het verkeer met je volle verstand en elkaar de ruimte te geven en rekening te houden met elkaar.
Wij denken dat we dan veel minder verkeersgewonden krijgen dan we nu hebben.