Komt P+Fiets eindelijk uit de startblokken?
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 102
- CROW, duurzame mobiliteit, fietsen in de stad, fietsgebruik, fietsinfrastructuur, fietskluizen, fietsparkeren, fietsprojecten, fietsvoorzieningen, forenzen, leeuwarden, mobiliteitsoplossingen, openbaar vervoer, P+Fiets concept, P+Fiets Maastricht, P+R, parkeerdruk, stadsplanning., stadsverkeer, stedelijke mobiliteit, verkeersinfrastructuur
Het P+Fiets-concept, waarbij automobilisten hun auto aan de rand van de stad parkeren en met de fiets verder gaan, wil in Nederland nog niet echt van de grond komen. Alleen bij Leeuwarden lijkt het voorzichtig aan te slaan, al is de financiële ondersteuning vanuit de overheid nog steeds nodig. Toch denkt CROW, een onafhankelijke kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer, dat een bedrijfsmatige exploitatie van P+Fiets mogelijk is. In hun publicatie ‘P+Fiets, Snel en slim in de stad’ legt CROW uit hoe dit concept succesvol kan worden opgezet.
Wat is P+Fiets?
P+Fiets staat voor Parkeren en Fietsen. Het concept houdt in dat automobilisten hun auto aan de rand van de stad parkeren en hun reis per fiets voortzetten. Dit biedt voordelen voor zowel de automobilist als de stad: minder files, minder parkeerdruk in de binnenstad en een gezondere manier van verplaatsen. Ondanks deze voordelen heeft het concept tot nu toe moeite om van de grond te komen.
Voorgaande Pogingen
Het idee om automobilisten aan te moedigen om over te stappen op de fiets is niet nieuw. In het verleden zijn er op verschillende locaties pogingen gedaan om P+Fiets-voorzieningen op te zetten. In Amsterdam, bij het Olympisch Stadion, en bij P+R-voorzieningen rond ’s-Hertogenbosch en Utrecht, is het concept al eerder uitgeprobeerd. Ondanks de voordelen bleef de belangstelling beperkt. Een recent voorbeeld is het Veluwefietstransferium bij Harderwijk. Tijdens wegwerkzaamheden maakten zo’n 150 mensen gebruik van deze voorziening, maar na het afronden van de werkzaamheden zijn er nog maar 40 onregelmatige gebruikers over.
Leeuwarden: Een Voorzichtige Doorbraak
Leeuwarden lijkt de eerste stad waar het P+Fiets-concept enigszins aanslaat. De eerste P+Fiets-voorziening kende aanvankelijk de nodige technische opstartproblemen, maar begint nu goed te lopen. Er zijn inmiddels 72 fietskluizen beschikbaar op vijf locaties, en de stad is van plan om meer voorzieningen te realiseren, gericht op forenzen. Bedrijven die een kluis willen reserveren, betalen in Leeuwarden 400 euro per jaar. Desondanks moet de overheid nog 1100 euro per jaar bijleggen om de exploitatie van het systeem rond te krijgen.
De Rol van de Overheid en CROW
CROW pleit ervoor om een solide businesscase te ontwikkelen voordat een gemeente begint aan een P+Fiets-project. Deze businesscase moet inzicht geven in hoeveel een gemeente moet bijleggen, vooral in de opstartfase, om het project te laten slagen. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen wat het tarief voor de gebruikers moet zijn en welke financieringsbronnen verder kunnen worden aangewend. Uit ervaring blijkt dat het beste systeem bestaat uit een netwerk van meerdere kleinere P+Fiets-locaties, die langs de aanrijroutes liggen op redelijke fietsafstand van de bestemming. Dit helpt om te voorkomen dat het stedelijk verkeer vastloopt en biedt gebruikers een naadloze overstap naar de fiets.
Toekomstperspectieven
Hoewel het concept tot nu toe beperkt succes heeft geboekt, zijn er tekenen dat P+Fiets in de toekomst breder geaccepteerd zou kunnen worden. Gemeenten zoals Maastricht overwegen al om meerdere P+Fiets-voorzieningen op te zetten, mogelijk aangevuld met een deelfietssysteem. Het is echter duidelijk dat zonder een stevige financiële en organisatorische basis, de kans op succes beperkt blijft.
CROW’s publicatie ‘P+Fiets, Snel en slim in de stad’ biedt waardevolle inzichten voor gemeenten die dit concept willen uitrollen. Met de juiste aanpak en ondersteuning is het mogelijk dat P+Fiets eindelijk uit de startblokken komt en een effectief middel wordt om stedelijke mobiliteit te verbeteren.
Bron : Crow