Leasen van e-bikes steeds meer in trek.

Leasen van e-bikes steeds meer in trek.

Leasen van elektrische fietsen wint snel aan populariteit. Zowel leasebedrijven als fietsproducenten verwachten een aanzienlijke groei in deze markt, vooral als de huidige fiscale hindernissen worden weggenomen. In eerste instantie zal de groei vooral zichtbaar zijn op de zakelijke markt, maar de verwachting is dat private lease snel zal volgen.

Het leasen van e-bikes biedt werkgevers een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de fietsregeling, die in 2015 werd afgeschaft. Dit heeft geleid tot een toenemende interesse in e-bikes als onderdeel van het mobiliteitsbeleid van bedrijven.

Gazelle en de zakelijke markt

Gazelle, de marktleider met 50.000 van de 200.000 verkochte e-bikes per jaar, heeft ambitieuze plannen om het leasen van elektrische fietsen aan te bieden. “We zien dat veel bedrijven interesse hebben,” zegt commercieel directeur Ferdi Ertekin. Later dit jaar zal Gazelle daarom beginnen met het aanbieden van leasecontracten voor e-bikes.

De mogelijkheden voor het gebruik van geleaste e-bikes zijn divers. Zo vervangen bedrijven leaseauto’s door e-bikes, en worden deze fietsen ingezet voor het vervoer naar klanten of patiënten. Zorgbedrijven maken er al volop gebruik van, en zelfs een grote pizzaketen gebruikt e-bikes in plaats van scooters voor hun bezorgdiensten.

Voorbeelden uit de praktijk

Een interessant voorbeeld is schoonmaakbedrijf Post Cleaning uit Drachten. Waar het bedrijf eerder schoonmaakmiddelen rondbracht met een leaseauto, gebeurt dit nu met een elektrische bakfiets. “De bulk gaat nog wel met een grote bestelbus, maar extra leveringen tussendoor gaan nu met de elektrische bakfiets. We doen het nog als proef, maar zien onder aan de streep dat het flink wat scheelt,” zegt Kevin Post van Post Cleaning.

Daarnaast stellen steeds meer bedrijven geleaste e-bikes beschikbaar voor woon-werkverkeer. Vooral de opkomst van snelle elektrische fietsen, ook wel speed-pedelecs genoemd, heeft geleid tot een toename in het aantal werknemers dat de fiets gebruikt voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. Mensen die twintig kilometer van hun werk wonen, kunnen nu moeiteloos op een e-bike naar hun werk fietsen.

Fiscale uitdagingen

Ondanks het groeiende enthousiasme is er nog een belangrijke uitdaging die de groei in de weg staat: complexe fiscale regels. Marchel Koops, directeur van Athlon, een grote aanbieder van leaseauto’s die sinds 2013 ook lease e-bikes aanbiedt, benadrukt dat simpelere fiscale regels essentieel zijn voor verdere groei. “Vanwege het administratieve gedoe slaat het nog niet aan in de mate die wij beoogd hebben,” zegt Koops.

Momenteel hanteert de Belastingdienst eenvoudige percentages voor de bijtelling bij leaseauto’s als deze meer dan 500 kilometer privé worden gereden. Voor e-bikes ligt dit ingewikkelder; er moet een kilometerprijs berekend worden en de bestuurder moet zelf het privé gereden aantal kilometers bijhouden. “Dit is de grootste hobbel die genomen moet worden,” zegt Baljeu.

De Belastingdienst heeft inmiddels een verzoek ontvangen om de regels te versoepelen. Er wordt momenteel overleg gevoerd, maar het is nog te vroeg om hier iets concreets over te zeggen.

Toekomst van e-bike leasen

De toekomst van het leasen van e-bikes lijkt veelbelovend, vooral als de fiscale belemmeringen worden aangepakt. De verwachte groei zal zowel op de zakelijke markt als in de private lease zichtbaar zijn. Dit biedt niet alleen kansen voor bedrijven om hun mobiliteitsbeleid te verduurzamen, maar ook voor werknemers om gezonder en duurzamer te reizen.