Koninklijke Gazelle: maak het fietsendieven lastig.

  • Drunense Fietsvierdaagse, 4 dagen fietsplezier_KFIn het afgelopen jaar zijn naar schatting 25.000 e-bikes gestolen
  • Gazelle is blij dat de politie zich meer gaat inspannen om fietsdiefstal te voorkomen en bendes te pakken
  • Achter de schermen ontwikkelt Gazelle vooruitstrevende fietsbeveiliging

Iedere fiets die wordt gestolen is er één te veel. Koninklijke Gazelle is daarom blij dat politie en verzekeraars zich meer gaan inspannen om fietsdiefstal op te lossen en te voorkomen. De politie gebruikt onder andere meer lokfietsen om bendes van professionele dieven op te sporen. De extra inzet van de politie volgt nu bekend is geworden dat er in 2015 een recordhoeveelheid e-bikes is gestolen. Naar schatting zijn in het voorbije jaar 25.000 e-bikers gedupeerd.

“Diefstal raakt niet alleen de eigenaar van de e-bike, maar zeker ook de gehele fietsenbranche. Voor mensen is diefstal namelijk de belangrijkste reden om geen nieuwe of een wat duurdere fiets te kopen. Omdat het assortiment van Gazelle veelal in het hogere segment zit, zijn we blij dat de politie de zorgen deelt en er werk van maakt om diefstal van e-bikes en andere fietsen op te lossen,” zegt Ferdi Ertekin van Koninklijke Gazelle.

Vuist tegen bendes
De politie heeft aanwijzingen dat de grootschalige diefstal het werk is van bendes. Verzekeraars vermoeden dat veel van de gestolen fietsen in Oost-Europa belanden. Om deze goed georganiseerde criminaliteit aan te pakken, gaat de politie in kaart brengen waar de meeste fietsdiefstal plaatsvindt. Op die locaties komen (extra) elektrische lokfietsen te staan. Tot nu toe werden daarmee vooral gelegenheidsdieven in de kraag gevat. De politie blijft de lokfietsen nu langer volgen om zo te achterhalen waar deze terechtkomen. Op deze manier hoopt de politie de bendes op te kunnen rollen.

In de tussentijd maakt Gazelle onverminderd werk van de ontwikkeling van goede fietsbeveiliging. “Achter de schermen zijn we druk bezig met vernieuwende systemen en initiatieven die de problematiek effectief tegengaan. Voor de toekomst onderzoeken we bijvoorbeeld of het mogelijk is te werken met track and trace”, zegt Ertekin. “Nu al hebben we veilige sloten. Zo zijn alle sloten ART 2-gecertificeerd en lenen deze sloten zich voor een insteekslot. Dit houdt in dat het kettingslot geschikt is om in het ringslot te bevestigen. Fietseigenaren kunnen zo hun fiets beter beveiligen.”

Tips voor eigenaren van (elektrische) fietsen:

  • Parkeer een fiets in een bewaakte stalling of plaats de fiets in het zicht
  • Zet de fiets ook thuis op slot
  • Laat niets achter in fietstassen
  • Kies voor ten minste twee sloten (met ART-keurmerk), bijvoorbeeld een stevig ringslot door het achterwiel en een tweede slot waarmee het voorwiel en frame vast zitten aan een niet weg te halen object
  • Bevestig een kettingslot hoog en los. Zo wordt het voor dieven lastiger om een betonschaar te gebruiken. Het slot doorzagen is moeilijker als het los hangt. Wanneer een kettingslot de grond raakt, kunnen dieven de ondergrond gebruiken bij het breken van het slot
  • Noteer alle kenmerken van de fiets: merk, type, kleur en framenummer. De politie en verzekeraar vragen bij diefstal om deze informatie
  • Maak een foto van de fiets. Gebruik social media bij de opsporing

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: