Met E-bike is een ongeluk vaak ernstiger.
- Manuel Gort
- 4 minuuten
- 445
- e-bike, e-bike markt, e-bike populariteit, e-bike technologie, e/bike, elektrische fiets, fietsers veiligheid, fietshelm, fietsmerken, fietsongelukken, fietsongevallen, fietspromotie, fietsveiligheid, gezondheidsvoordelen, helm, helmgebruik, lease e-bike, letsel, lichamelijke beweging, ongeval, preventiemaatregelen, scholieren, speed e-bike, verkeersveiligheid, woon-werkverkeer
Verhoogd risico op verwondingen bij E-bikes. De populariteit van e-bikes blijft toenemen, zowel voor woon-werkverkeer als onder scholieren. Ondanks de voordelen kleven er echter ook risico’s aan het gebruik van e-bikes. Uit een onderzoek van een groep artsen uit Groningen, gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, blijkt dat de kans op meervoudige verwondingen bij een ongeval met een e-bike twee keer zo groot is in vergelijking met gewone fietsen. Bovendien is de kans op schedelletsel en langere ziekenhuisopnames aanzienlijk hoger bij e-bike gebruikers.
Helmgebruik sterk aanbevolen
De artsen pleiten voor het gebruik van helmen, omdat bijna de helft van de e-bikers die bij een ongeval betrokken raken, ernstig schedel-hersenletsel oploopt. Een helm kan dit risico aanzienlijk verminderen. Momenteel zijn alleen high-speed e-bikers, die snelheden tot 45 km/u kunnen bereiken, verplicht een helm te dragen. Dit is echter slechts een klein deel van de e-bike gebruikers, gezien er vorig jaar bijna 270 duizend e-bikes werden verkocht.
Toename van ernstige fietsongelukken
Volgens cijfers van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is het aantal ernstige gewonden onder fietsers de afgelopen jaren sterk toegenomen. Jaarlijks belanden 70 duizend fietsers op de eerste hulp na een ongeluk, waarvan 200 overlijden. Het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft de afgelopen drie jaar gegevens verzameld van patiënten die behandeld zijn na een fietsongeval. Uit dit onderzoek, waarin 92 gewone fietsers en 92 e-bikers werden vergeleken, bleek dat e-bikers 20 procent kans hebben op ernstig letsel, tegenover 10 procent bij gewone fietsers.
Risico’s en preventie
Het onderzoek richtte zich uitsluitend op de ernst van het letsel en niet op de oorzaken van de ongevallen. Daarom wordt nu gekeken naar de meest voorkomende oorzaken van ongevallen om gerichte maatregelen te kunnen nemen. Mogelijke maatregelen zijn infrastructurele aanpassingen en cursussen voor gevaarherkenning. Dit zou kunnen helpen om het aantal ongevallen te verminderen en de veiligheid van e-bike gebruikers te vergroten.
Voordelen van e-bikes
Ondanks de verhoogde risico’s bieden e-bikes veel voordelen, vooral voor woon-werkverkeer en lange afstanden. Voor scholieren onder de zestien jaar, die nog geen brommer mogen rijden, is de e-bike een uitstekende oplossing voor afstanden van meer dan 15 kilometer. De kosten van een e-bike wegen vaak niet op tegen die van een OV-kaart, en bovendien bevordert fietsen de lichamelijke activiteit, wat essentieel is voor tieners.
Technologische vooruitgang
De technologie voor e-bikes blijft zich ontwikkelen, wat heeft geleid tot een groter aanbod en dalende prijzen. De productie van e-bikes wordt steeds goedkoper, waardoor ze toegankelijker worden voor een breder publiek. Dit heeft ook geleid tot een toename in het aantal merken op de markt.
E-bike gebruik in woon-werkverkeer
Steeds meer mensen kiezen voor de e-bike als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. De speed e-bike, die snelheden tot 45 km/u kan bereiken, wordt steeds populairder. Veel werknemers ruilen hun leaseauto in voor een lease e-bike, wat niet alleen kosten bespaart op brandstof, wegenbelasting en onderhoud, maar ook bijdraagt aan een betere gezondheid en productiviteit.
Gezondheid en beweging
Gezondheid wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Diverse studies tonen aan dat regelmatige lichaamsbeweging goed is voor zowel lichaam als geest. Fietsen, zelfs met elektrische ondersteuning, biedt de nodige lichaamsbeweging zonder fysiek te zwaar te zijn. Dit maakt de e-bike een aantrekkelijke optie voor mensen die meer willen bewegen zonder intensieve sporten te beoefenen.
Conclusie
E-bikes bieden veel voordelen en worden steeds populairder onder verschillende leeftijdsgroepen. Ondanks de verhoogde risico’s bij ongevallen, kunnen maatregelen zoals het dragen van een helm en gerichte preventieve acties de veiligheid verbeteren. De technologische vooruitgang maakt e-bikes toegankelijker en aantrekkelijker voor een breed publiek. Of het nu gaat om woon-werkverkeer, schoolgaande jongeren of mensen die meer willen bewegen, de e-bike biedt een veelzijdige en gezonde oplossing.