Met E-bike is een ongeluk vaak ernstiger.

Bij gebruik van een E-bike is een ongeluk vaak ernstiger.

De kans op meervoudige verwondingen is twee keer zo groot, en er is een grotere kans op schedelletsel en een langer ziekenhuisopname.
Uit een onderzoek van een groep artsen uit Groningen onder ongeveer 500 patiënten is dit bewezen.
De studie is gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.
De artsen pleiten voor het gebruik van een helm, omdat bijna de helft van alle e-bikers die bij een ongeluk betrokken raken ernstige schedel-hersenletsel oplopen.
En een helm zou dit risico behoorlijk kunnen verminderen.
Op het moment is het zo dat alleen de high speed e-bikers verplicht een helm moeten dragen (E-bikes die 45 km per uur kunnen).
Maar dit is een klein deel van alle elektrische fietsen, want er werden vorig jaar bijna 270 duizend e-bikes verkocht.

Jaarlijks komen 70 duizend fietsers na een ongeluk op de eerste hulp terecht.

Dit was een eerste onderzoek waarbij de verwondingen vergeleken werden van gewone fietsers ten opzichte van E-bikers.

De afgelopen jaren is het aantal ernstige gewonden onder fietsers sterk toegenomen. Dit blijkt uit de cijfers van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
Elk jaar komen er wel 70 duizend fietsers op de eerste hulp na een ongeluk.
Schrikbarend genoeg overlijden 200 daarvan.

Opmerkelijk genoeg overleden de gewonde e-bikers niet vaker

Het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft de afgelopen drie jaar alle gegevens van patiënten bijgehouden die zijn behandeld na een fietsongeval.
Tijdens het onderzoek kon men van 92 gewone fietsers en 92 e-bikers nauwkeurige vergelijkingen maken.
Hierbij bleek dat e-bikers 20 procent ernstig letsel opliepen tegenover 10 procent van de gewone fietsers.

Het onderzoek richtte zich puur op het letsel, en niet naar de oorzaken van de ongevallen.
Hierdoor wordt ook niet duidelijk wat er kan worden gedaan aan preventie.
Daarom wordt op het moment bekeken wat de meest voorkomende oorzaken van een ongeval zijn, zodat hier maatregelen voor genomen kunnen worden.
Denk hierbij aan infrastructurele aanpassingen en eventueel cursussen voor gevaarherkenning.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: