Start Mono: “Rijden en appen gaan ook op de fiets niet samen”
- Manuel Gort
- 3 minuuten
- 267
- 13 september, bioscoop, Cora van Nieuwenhuizen, infrastructuur en waterstraat, mobiel, mono, radiospotjes, social media, startsein, telefoongebruik, verkeer, verkeerscampagne, verkeersdeelnemers
Op Donderdag 13 September heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstraat het startsein gegeven voor de nieuwe verkeerscampagne Mono. De campagne is er met name op gericht om verkeersdeelnemers ertoe te bewegen niet te appen in het verkeer.
Nederlanders die zich bezondigen aan telefoongebruik in het verkeer zijn allesbehalve zeldzaam. 62 procent van de automobilisten gebruikt zijn telefoon weleens tijdens het rijden, blijkt uit cijfers van de SWOV. Onder de fietsers tussen 12 en 80 jaar was dit 54 procent.
Ook van de appende fietser is het gevaar wetenschappelijk vastgesteld. Zo bestudeerden wetenschappers van de Universiteit van Groningen het effect van verschillende telefoonactiviteiten tijdens het fietsen, waaronder het tikken van berichten en het spelen van spelletjes. In alle gevallen fietsten de proefpersonen trager, slingerden ze meer en vingen ze minder signalen op uit hun ooghoeken.
Campagne Start Mono
De campagne Mono zal meerdere jaren lopen. Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december en begint met tv-spotjes, attentieborden langs de weg maar ook op social media, bioscoop- en radiospotjes zal aandacht worden besteed aan deze nieuwe actie. De Mono campagne loopt een aantal jaren omdat hij een gedragsverandering tracht te bewerkstelligen en dat kost tijd!
Verplicht niets
De Mono campagne verplicht tot niets en zal alleen tips geven. De campagne legt meer de focus op de niet-storenfunctie, omdat die bij veel mensen niet bekent is. Dus zet de telefoon op stil, of schakelt hem uit, berg hem op en het liefst buiten het bereik, maar zorg dat hij geen stoor factor word in het verkeer.
Brede steun campagne. Start Mono veiligheid
De campagne heeft een brede steun onder de ondertekenaars van het convenant ‘Veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer’. Dat werd opgesteld in september 2017.
Onder meer Bovag, ANWB en Rai vereniging behoren daartoe.
Inmiddels hebben al meer dan vijftig partijen het convenant ondertekend.
Winnaar Whatsapp.
Wie is de grootste afleider onder de apps?
Dat onderzochten Finse wetenschappers in 2016. Van dertig proefpersonen werd bijgehouden welke apps ze openden en hoe vaak ze het scherm aanraakten.
De duidelijke winnaar was Whatsapp.
Waarom zoveel aandacht nu voor Start Mono?
Een van de aanleidingen voor de ‘Rij MONO, fiets MONO’-campagne is het stijgende aantal verkeersdoden de laatste jaren.
In 2014 overleden nog 570 mensen door een verkeersongeval, in 2017 waren dit er 613.
Wie de lijn verder terugvolgt, ziet dat vorig jaar nog altijd minder verkeersdoden vielen dan in 2012. Een stijging die samengaat met de toename in populariteit van de smartphone valt dus niet te ontwaren. Duidelijk is vooral dat de rap dalende trend vanaf de jaren negentig, toen er jaarlijks meer dan duizend doden vielen, de laatste jaren zo’n beetje is gestabiliseerd rond de 600.
Omdat niemand de rol van telefoons bij verkeersongelukken systematisch bijhoudt, is niet bekend welk aandeel de mobiele telefoon heeft in het totale aantal ongevallen, aldus Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersveiligheid bij TU Delft.
‘De schatting is dat het om enkele tientallen tot honderd slachtoffers per jaar gaat. Niet erg precies, maar momenteel is geen beter cijfer voorhanden.’
Iets zinnigs over het precieze effect van mobiele telefoons op het aantal verkeersdoden valt op basis van deze cijfers daarom moeilijk te zeggen, aldus Hagenzieker.
Die sterfgevallen worden door te veel factoren beïnvloed, waaronder het aantal afgelegde kilometers, veranderingen in infrastructuur en veiligheidsmaatregelen die de laatste jaren zijn genomen.