Titanium frames.

Titanium frames.

Door goedkope aanvoer van titanium buismateriaal uit het voormalige oostblok en de luchtvaartindustrie zijn er de laatste jaren betaalbare frames van titanium op de markt gekomen.

  • De rekgrens van titaniumlegeringen is maximaal 1200 N/mm². De massa van titanium is ongeveer 40% lager dan die van staal, zodat de specifieke sterkte aanzienlijk hoger is dan die van staal. De specifieke stijfheid is iets lager dan die van staal.
    Een buis van titanium met dezelfde buitendiameter en gelijk gewicht als een stalen buis zal een hogere sterkte en een iets lagere stijfheid hebben. Met titanium is het dus mogelijk om lichte, sterke, veerkrachtige frames te bouwen.
    Dit gaat echter wel enigszins ten koste van de stijfheid.
  • Titanium heeft een zeer fraai uiterlijk en door de goede corrosiebestendigheid is het materiaal prima ongelakt te gebruiken.
    De fietsfabrikanten gebruiken voor titanium frames standaard halffabricaten uit de lucht- en ruimtevaartindustrie.
    Hierdoor zijn framebouwers beperkt in hun mogelijkheden en worden bijvoorbeeld conisch getrokken buizen in titanium frames niet toegepast.

 

Overige Encyclopedie

Gebruikte spaakpatronen
Gebruikte spaakpatronen Voor de wielen worden de volgende spaakpatronen toegepast: Het radiale spaakpatroon. Hierbij lopen alle spaken in radiale richting…
Vering van het wiel.
Vering van het wiel De fiets zonder speciale verende voorvork en achterbrug veert vooral dankzij de band. Zonder band op…
Remhoeven.
Remhoeven. Remhoeven zijn de hefbomen van de normale velgrem. Raceframes hebben korte hoeven, sportfietsen met spatborden hebben langere hoeven nodig.…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.