Band plakken.

Band plakken

Leestijd

5 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 10,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Schuurpapier fijnBandenplakselPlakkertjesBandenlichtersFietspomp

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Lekke banden zijn onvermijdelijk als je vaak fietst.
Leer hoe je ze fatsoenlijk moet plakken en je bent in no-time weer onderweg.
Als je op pad gaat en je bent niet iemand die lekke banden meteen wilt vervangen, neem dan minimaal een bandenplaksetje mee met lichte plakkertjes, solutie, een setje plastic bandenlichters (sterk en toch buigzaam) en een stuk fijn schuurpapier. Oh, en vergeet het belangrijkste niet: een betrouwbare pomp.
Als je in het donker rijdt, dan is het wellicht handig om een extra led lichtje mee te nemen dat je tijdens het plakken op bijvoorbeeld je helm kunt monteren.
En neem voor de zekerheid altijd een reserveband mee.
Al die spullen moetje vrij eenvoudig weg kunnen stoppen in je zadeltas.

Wekelijkse check

• Check je buitenbanden op scheurtjes, sneetjes, zwellingen en serieuze slijtage. Banden met sneetjes en zwellingen moeten meteen vervangen worden.
Verwijder stukjes grint en glas en controleer de bandendruk met een fatsoenlijke voetpomp.
Banden die op de juiste druk zijn opgepompt, zijn minder vatbaar voor lekke banden. De maximale druk staat vaak afgedrukt op de zijkant van de band, maar is meestal tussen de 3,5 en 4 bar.
Doe dit en je vermindert de kans op band plakken.

Gebruik je reserveband

• Een band plakken in de regen is verdraaid lastig: kleine gaatjes zijn lastig te vinden en plakkertjes blijven mindergoed zitten.
Zet in zulke gevallen altijd je reservebandje in!
Een extra band is ook essentieel voor als je een klapband krijgt, of als het ventiel afbreekt.

Banden en hieldraden.

• Banden met een extra kevlar-laag zijn beter bestand tegen doorboringen dan gewone banden.
Let op: ook in vouwbanden zit kevlar verwerkt, maar dat zit in de hieldraad.
Daar gaat je band niet minder snel lek van.

Help: klapband!

Bij een klapband is niet alleen je binnenband naar de vaantjes, maar ook je buitenband.
Probleem, want er zullen niet veel fietsers zijn die zo’n ding vrijwillig mee zeulen. Hoeft ook niet. Heb je nog ergens een oude buitenband liggen?
Knip daar een stuk af van zo’n 5 à 10 centimeter en stop ‘m bij je bandenplakset. Krijg je een klapband, vervang dan de binnenband en plaats het stuk rubber achter de scheur, aan de binnenkant van de buitenband.
Pomp de zaak op en controleer goed of de binnenband nergens door de scheur naar buiten komt.
Rij dan nu zo snel mogelijk naar huis om de kapotte buitenband te vervangen.

Spoor het lek op.

Begin bij het ventiel en controleer vanaf daar het gehele oppervlakte van de buitenband om te zien of er iets in zit.
Zie je glas, splinters, steentjes of punaises, verwijder ze direct.
Als je één vermoedelijke oorzaak hebt gevonden, check dan ook de rest van de band, tot je weer bij het ventiel bent aanbeland.

TIP: Als je de binnenband uit de buitenband haalt, houd dan goed in de gaten hoe hij om het wiel gemonteerd zat.
Zo kun je met behulp van de doorboring in de buitenband sneller de plek van het gaatje identificeren.

Neem de band af.

Haal het ventiel los en laat de laatste lucht uit de binnenband.
Zet nu het wiel met het ventiel naar onderen op de grond, plaats aan de bovenkant een bandenlichter tussen de velg en de hieldraad en wip de buitenband uit de velg. Doe 5 centimeter verder hetzelfde.
Ga hiermee door, tot je de band met je vingers compleet uit de velg kunt werken.
Wip nu het ventiel door het gat en haal de binnenband er volledig uit.

Pomp de binnenband op.

 

Blaas de band op en luister of je ergens lucht hoort ontsnappen.
Is er veel omgevingsgeluid, lik dan aan je lippen en houd ze bij de band om de lucht te voelen.
Kun je het nog steeds niet vinden?
Pomp de band dan opnieuw op en houd ‘m in een bak met water.
Zie je bubbels, dan is je zoektocht ten einde!

Let op! Ga niet proberen om een handpomp op het ventiel van een racebandje te draaien – de pomp moet er recht op gedrukt worden.
Doe je dat niet, dan loop je het risico dat het ventiel breekt.

Repareren

Zoek de juiste maat plakker je kunt beter een te grote hebben dan een te kleine.
Ruw het oppervlak van de band op met schuurpapier.
Zorg ervoor dat alles compleet schoon en vlak is.
Neem nu één druppel solutie en verspreid dat met je vinger over een gebied van 2 centimeter rond het gat.
Neem de tijd om de zaak te laten drogen.

Plakkertje erop

Voeg nu een tweede laag solutie toe en laat deze opnieuw drogen – de zaak is droog als de solutie niet meer glimt.
Pomp de band een klein beetje op, zodat je de positie van het gat goed kunt zien. Trek nu het achter folie van de plakker en druk deze stevig op het gat.
Gebruik je een plakker met cellofaan laag dan moet die er ook af.
Scheur de folie op de stippellijn en trek hem er van binnen naar buiten af.
Pomp de band goed op en check of er nog lucht ontsnapt.
Zit alles goed?
Dan is het belangrijkste deel van je missie volbracht.

Check oppervlak.

Controleer voor je de geplakte band weer terug plaatst eerst de binnenkant van je buitenband.
Ga met je vingers voorzichtig langs de binnenzijde, wellicht zit er nog een scherp stukje in die de lekke band veroorzaakte.
Haal deze weg.

Band monteren

band monteren

Doe een beetje lucht in de binnenband, duw het ventiel weer op zijn plaats en leg hem om de velg.
Nu het lastigste klusje, de buitenband.
Duw om te beginnen eerst het ventiel omhoog.
Pak de hiel van de buitenband aan beide kanten met je duimen vast en druk deze dusdanig terug dat de velg aan beide kanten netjes om de band sluit – zo voorkom je gekke bobbels.
Werk vanaf daar de rest van de buitenband terug in de velg.
Het laatste stukje is het moeilijkst.
Duw met je duimen langs de hieldraad om hem eenvoudiger op zijn plaatste kunnen krijgen.

Dubbel check bij band plakken

Controleer of er geen stukjes binnenband vast geklemd zitten tussen buitenband en velg.
Pomp er nu zo’n 1,5 bar in en kijk goed of de band overal netjes gelijk in de velg zit. Zo niet, laat dan de band weer leeg lopen en druk de buitenband alsnog goed op zijn plaats.
Pomp de band nu op tot de aangeraden druk en controleer nogmaals of alles goed zit en check of er geen bobbels op het oppervlakte zitten.

Tips en opmerkingen:

opruwen:
Als je geen schuurpapier bij je hebt en je moet onderweg een lekke band plakken, dan kun je het oppervlak ook opruwen door het voorzichtig langs een steen te halen.

Markeren :
Het klinkt zo logisch, maar de meeste mensen vergeten het als je met een ballpoint of stift het lek markeert, kun je hem altijd weer terug vinden. Dat maakt de job alweer een stuk eenvoudiger.

Wijsheid:

Ontdek je lekje:
Twee kleine gaatjes dicht bij elkaar is vaak een indicatie dat een binnenband vastgeklemd zat tussen de velg en de buitenband terwijl je over een scherp voorwerp reed.
Dit gebeurt vaak als je je banden niet hard genoeg hebt opgepompt.
Kijk goed of de zijkant van de buitenband niet gescheurd is.
Is dat zo, check dan bovenaan de sectie ‘Help: klapband!”
Een gat aan de binnenkant van je binnenband wordt veroorzaakt door een spaak. Controleer in zo’n geval goed de binnenkant van de velg om er zeker van te zijn dat het velglint goed zit en dat spaken niet uitsteken.
Een minder voor de hand liggende oorzaak van een lekke band is een braam aan de binnenkant van het ventielgat.
Vervelend, want een lek vlak naast het ventiel kan niet gerepareerd worden.