dinsdag 19 maart 2024

De Volta e-bike ziet er niet uit alsof het een elektrische fiets is

Elektrische fietsen zijn er in alle soorten en maten, in basis- of veelzijdige smaken en met verschillende prijskaartjes.
Helaas lijken veel e-bikes wel op gewone fietsen waar maar een accu aan vast wordt geplakt en een motor onder gestopt wordt.
Dat was de reden van Pure Cycles Californië bij het ontwerpen van de Volta. Om het anders te doen.

De Volta is in ontwikkeling sinds 2014, en onlangs op Kickstarter gelanceerd.
De Volta geeft tot 65 km aan trapondersteuning voor elke 2 uur opladen van de Li-ion batterij.
Deze is verborgen in de bovenbuis van het aluminium frame.
De batterij voedt een 36 V / 250 W achter wielnaaf motor, met de keuze van vier niveaus aan trapondersteuning.

Snelheid en batterij-informatie wordt weergegeven op een touch LED scherm op het stuur, en ingebouwde verlichting aan de voor- en achterzijde gaan automatisch aan wanneer het donker wordt.
Ook als de berijder de Tektro schijfremmen bediend, gaat het achterlicht aan en wordt de trapondersteuning uitgeschakeld.

De Volta komt in riem- of ketting-aandrijving, voorzien van 20-inch wielen met 22 / 1.5 banden, een zadel boven op een verstelbare zadelpen en heeft een handige mand aan de voorzijde voor het geval u meer spullen mee wilt nemen. De fiets weegt 15,8 kg.

De fiets heeft zijn doel al gehaald op Kickstarter.