Welke e-bike past bij mij?

Welke e-bike past bij mij? Met de e-bike Keuzehulp ontdek je welke e-bike bij jou past!

De keuze voor de juiste e-bike is iets ingewikkelder dan die voor een ‘gewone’ fiets. Er komen simpelweg meer componenten bij kijken. Bovendien heeft een verkeerde keuze verschillende consequenties: je hebt minder lang plezier van je fiets, kunt er niet optimaal gebruik van maken én het heeft extra kosten tot gevolg. Kortom, alle reden om uitgebreid de tijd voor jouw toekomstige fiets te nemen. Maar wees niet bang: wij loodsen je door alle overwegingen heen en voorzien je van de benodigde informatie. Jij kunt hierna met een gerust hart op weg.

De beste elektrische fiets, welke is dat?

Bij het kiezen voor de juiste e-bike wil je natuurlijk voor de beste fiets gaan. Helaas, er is geen variant die het allerbeste uit de bus komt. Waarom niet? Omdat bij een elektrische fiets veel verschillende componenten meespelen en het helemaal van jouw wensen afhankelijk is wat het tot een goede fiets maakt. Ga je voor een grote actieradius en een voorwielmotor? Of ben je blij met een afneembare accu in combinatie met een iets lagere aanschafprijs? We nemen je mee in de wereld van de e-bike.

Om hier een oordeel over te vellen, hebben wij hieronder een selectie gemaakt van e-biketests door erkende organisaties:

Staar jezelf echter niet blind op deze tests. Uiteraard kunnen ervaringen van anderen en professionele tests veel helpen bij jouw zoektocht naar de ideale e-bike. Echter blijft het antwoord op de vraag “Wat is de beste e-bike?” persoonsafhankelijk. De juiste vraag is dus: “Wat is de beste e-bike voor mij?” Daarom is ons advies om de tests voornamelijk te gebruiken voor het vergelijken van de producteigenschappen van e-bikes die bij jouw prijsklasse en fietsdoel aansluiten. Zo kom jij weer een stap dichter bij de e-bike die bij jou past!

Het verschil tussen e-bikes en speed pedelecs

In elektrische fietsen heb je grofweg een tweedeling: de ‘normale’ e-bike en de high speed e-bike. Deze laatste categorie wordt ook wel die van de speed pedelecs genoemd. Onder de normale e-bikes vallen elektrische stadsfietsen, vouwfietsen en bakfietsen. Deze fietsen hebben trapondersteuning, wat het trappen lichter en gemakkelijker maakt. De ondersteuning werkt alleen als de trappers bewegen. Deze e-bikes hebben een begrenzer op 25 km/u. Je mag hiermee op het fietspad en hoeft geen helm te dragen, al wordt dit wel aangeraden.

Speed pedelecs, de benaming zegt het al, gaan harder. Je kunt hiermee tot wel 45 km/u rijden. Daarom gelden voor deze e-bikes dezelfde regels als voor bromfietsers: je draagt een helm en hebt een geel bromfietskentekenplaatje nodig. Daarnaast houd je je aan alle overige verkeersregels voor bromfietsers. Speed pedelecs zijn ideaal wanneer je vaak langere afstanden aflegt.

Hoe kies je voor de juiste type motor?

Bij het kiezen van de juiste e-bike kun je vervolgens een aantal dingen laten meespelen, zoals de plaatsing van de motor. Hierin heb je drie mogelijkheden: een voorwiel-, achterwiel- of middenmotor. Ieder type heeft verschillende voor- en nadelen. Zo zijn elektrische fietsen met een voorwielmotor stil en betaalbaarder. De plaatsing van de motor past bovendien het beste bij het design van de fiets. Daarnaast behoren een lage instap en een dichte kettingkast tot de mogelijkheden. En, niet geheel onbelangrijk, je hebt bij deze motor de mogelijkheid tot ‘vrijloop’. Dit betekent dat je ook zonder ondersteuning kunt fietsen.

Meer gewicht aan de voorkant met een voorwielmotor

Een nadeel van de voorwielmotor is dat je het gevoel kunt hebben vooruit getrokken te worden. Daarnaast is de gewichtsverdeling iets minder, omdat er meer gewicht aan de voorkant zit. Dit maakt het sturen iets zwaarder dan bij een gewone fiets en het optillen aan de voorkant lastiger. Bovendien kan het één à twee seconden duren voordat de motor begint met ondersteunen. De voorwielmotor is ten slotte niet de meest ideale keuze voor heuvelachtig terrein, omdat de trapondersteuning minder krachtig is.

De achterwielmotor: voor de meest natuurlijke rijbeleving

Het tweede type is de fiets met de achterwielmotor. Deze e-bikes hebben de meest natuurlijke rijbeleving, omdat fietsen zonder ondersteuning ook worden aangedreven door het achterwiel. Bij deze e-bike is het gewicht lager en ze zijn ideaal in bergachtig gebied, omdat ze meer versnellingen hebben. Daarnaast zijn elektrische fietsen met een achterwielmotor erg stil en sturen ze strakker. Nadelen zijn dat er geen naafversnellingen zijn, de kettingkast open is en een band niet zomaar gewisseld kan worden. Vaak moet de motor opnieuw ingesteld worden als deze uit de fiets is geweest.

De middenmotor: een krachtige motor met een goede gewichtsverdeling

Ten slotte de middenmotor. Deze motoren zijn een stuk krachtiger en ook is de gewichtsverdeling beter. Logisch, omdat het gewicht precies in het midden van de fiets zit. Hierdoor is deze stabiel en makkelijk op te tillen. Bovendien creëert deze motor een natuurlijke fietsbeleving: hoe harder je trapt, hoe meer ondersteuning je kunt verwachten. Nadelen zijn dat deze motoren vaak meer geluid maken en duurder zijn dan de andere typen. Daarnaast kun je alleen kiezen voor een fiets met een hogere instap én is de motor storingsgevoelig.

De accu voor je e-bike in een notendop

Naast de motor is de accu is een belangrijk onderdeel van de e-bike. Accu’s gaan ongeveer vijf tot acht jaar mee en daarmee hebben ze een kortere levensduur dan je fiets zelf. Een accu slijt ieder jaar met 10 tot 15%, óók als deze niet gebruikt wordt. Fiets je vaak langere afstanden? Dan heb je een grotere capaciteit nodig. Een kleine capaciteit is vanzelfsprekend goedkoper. De capaciteit bepaalt voor een groot deel de actieradius. Van een e-bike is deze 40 tot 120 km tegenover een speed pedelec met een actieradius van 70 tot 150 km.

Voor e-bikes bestaan er verschillende soorten accu’s. Tegenwoordig worden nieuwe fietsen echter standaard voorzien van een Lithium Ion Accu. Deze zijn kleiner en milieuvriendelijker, hebben minder last van zelfontlading en kunnen sneller worden geladen. Dankzij het lage gewicht en de grote capaciteit zorgen ze voor een grote actieradius. Bovendien kun je altijd bijladen, omdat ze geen geheugeneffect hebben. Een lege accu is binnen enkele uren gevuld. Daarnaast zijn ze diep ontlaadbaar, wat betekent dat de opgegeven capaciteit geheel benut kan worden.

Kies je voor een vaste of afneembare accu?

Accu’s voor e-bikes onderscheiden zich op twee manieren: ze zijn vast of afneembaar. Het grote voordeel van een afneembare accu is dat je deze altijd kunt meenemen en overal kunt opladen. Daarentegen zijn ze wel diefstalgevoeliger. Vaste accu’s hebben een grotere capaciteit en zijn vanzelfsprekend niet diefstalgevoelig. Bovendien kunnen deze mooi in het frame worden opgenomen. Het nadeel is dat je altijd de hele fiets mee moet nemen om op te laden.

De meeste afneembare accu’s zitten op de bagagedrager. Voor de gewichtsverdeling is het echter het beste als deze in het frame zit, bijvoorbeeld onder het zadel. Het voordeel hiervan is dat de accu veilig en goed beschermd is weggewerkt en het extra gewicht in het midden van de fiets zit. Bij het gebruik van fietstassen is een accu op de bagagedrager overigens ook mooi weggewerkt.

Wat kost een elektrische fiets?

Bij het aanschaffen van een e-bike moet je rekening houden met een investering van €1.000 tot €3.500. Een elektrische fiets met een voorwielmotor is goedkoper (€1.000 tot €2.000) dan een e-bike met een middenmotor (€1.500 tot €4.000). Speed pedelecs zijn vanzelfsprekend duurder en variëren van €3.000 tot €8.000. Natuurlijk zijn elektrische fietsen ook vanaf een paar honderd euro te koop, maar vaak geldt in dit geval: goedkoop is duurkoop.

Denk bij het onderhoud aan deze punten

Wat onderhoud betreft is het vooral belangrijk om de accu van je e-bike in goede conditie te houden. Hoe langer deze goed onderhouden wordt, hoe langer je van je fiets en maximale actieradius kunt genieten. Er zijn een aantal regels die je daarbij kunt hanteren:

  • Laat de accu niet te koud of te warm worden. Voorkom temperaturen onder nul en boven veertig graden. Strenge vorst kan de accu onbruikbaar maken, net als de brandende zon. Bewaar de accu tussen tien en twintig graden.
  • Bewaar de accu op een droge plek en het liefst binnenshuis. Een vochtige schuur of buiten zijn af te raden.
  • Gebruik altijd de juiste oplader. Verschillende type accu’s variëren in vermogen en stroomsterkte. Een willekeurige lader kan voor een defecte accu zorgen.

Hoe kies je jouw beste elektrische fiets?

Het moge duidelijk zijn dat het kiezen van de juiste elektrische fiets heel persoonlijk is. Er hangen immers veel factoren mee samen. Stel jezelf dus voldoende vragen. Waar ga je de fiets voor gebruiken? Zijn dat lange afstanden? Ga dan voor een grote actieradius. Zijn het dagelijkse, maar korte ritten? Een klein actieradius is voldoende. Fiets je ermee naar werk? Kies voor een dichte kettingkast en een eenvoudig te bedienen fiets. Om te touren heb je juist een krachtige accu en veel versnellingen nodig.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere punten waar je op kunt letten. Is het display goed leesbaar en begrijp je alle opties? Er zijn verschillende types: van eenvoudig tot complete computers met navigatie opties en fitnessgegevens. Is het design van de e-bike bovendien naar wens? Stap je gemakkelijk op en af? Heb je naast de ondersteuningsstanden het aantal versnellingen dat je wenst? Door het stellen van de juiste vragen kom je vanzelf bij jouw perfecte e-bike uit en stap je met plezier op de fiets.

Bron: https://www.brouwerbikestore.nl/welke-e-bike-past-bij-mij/

 

%d bloggers liken dit: