De Velg

De Velg
Advertentie

De velg dient om de band te monteren en sterkte te geven aan het wiel. Daarnaast dienen de zijflanken als remschijf van de velgremmen. De belangrijkste eis die aan een velg gesteld moet worden is dan ook dat die de band goed moet vasthouden, bestand moet zijn tegen de grote spaakkrachten en krachten van het wegdek en dat de zijflanken geschikt zijn om als remmateriaal dienst te doen. Voor de productie van velgen wordt verchroomd staal, roesvast staal , carbon en aluminium gebruikt.

De stalen velgen worden gemaakt van lange stroken staal die in het juiste velgprofiel geperst wordt. De uiteinde van de strook worden in het velgbed gelast. Van dit profiel wordt een lange spiraal gewikkeld met de juiste velgdiameter. Deze spiraal wordt in hoepels geknipt en de uiteinden aan elkaar gelast. Als laatste worden de nippelgaten en het ventielgat aangebracht. De gewone stalen velgprofiel worden verchroomd. De velgprofiel van RVS hoeven alleen maar gepolijst te worden.

Hoogwaardige aluminium velgen

Hoogwaardige velgen worden van aluminium-legeringen gemaakt. Veel gebruikte legeringen zijn AA6061 en AA6082. Velgprofiel van de aluminium legering AA7075 hebben de grootste sterkte. Voordeel van het gebruik van aluminium is dat het licht is, makkelijk in ingewikkelde profielen is te extruderen, dat aluminium beter geschikt is om op te remmen dan staal, dat aluminium de warmte beter afvoert tijdens het remmen en dat aluminium geen oppervlaktebehandeling nodig heeft.

De aluminium velgen worden gemaakt van lange extrusieprofielen. Bij het extruderen wordt het zachte aluminium door een matrijs geperst waarin de gewenste vorm van de velgprofiel is uitgespaard. Met extruderen kan bijna elke profieldoorsnede gemaakt worden, zowel ingewikkelde open als gesloten profielen. De extrusieprofielen worden vervolgens tot een lange spiraal gewikkeld en in hoepels geknipt.

Bij aluminium velgen met doosvormig profiel worden de uiteinde met behulp van pennen of profielbussen aan elkaar geperst. Bij aluminium velgprofiel met open profiel worden de uiteinden gelast. Als laatste worden weer de nippelgaten en het velggat aangebracht. Om de velgprofiel meer sterkte en stijfheid te geven en om te voorkomen dat de velgprofiel uitscheurt door de grote trekkracht van de spaken worden de nippelgaten bij hoogwaardige velgen voorzien van stalen bussen. Een hollekamer velg waarbij de bus aangebracht is in zowel het bovenste als onderste nippelgat heet dubbelgebust. Wanneer de bus alleen in het onderste nippelgat is aangebracht heet de velg enkel gebust.

Hartlijn van de velg.

Nippelgaten worden op een velg niet in de hartlijn van de velg aangebracht maar iets daarbuiten. In de nippelgaten die zich links van de hartlijn bevinden worden de spaken aangebracht die door de linker naafflens zijn gestoken. In de nippelgaten die zich rechts van de hartlijn bevinden worden dan natuurlijk de spaken aangebracht die door de rechter naafflens zijn gestoken.

 

Afbeelding 18 - Linkse velg (a) en Rechtse velg (b).

Een velg kan links of rechts zijn. Als je het ventielgat boven houdt, bevindt bij een linkse velg het eerste nippelgat voor het ventielgat zich aan de linkerkant. Bij een rechtse velg bevindt het eerste nippelgat zich aan de rechter kant. Voor het functioneren van het wiel maakt het niks uit of een velg links of rechts is. Wel moet er bij het spaken van het wiel rekening mee gehouden worden om te bepalen met welke spaak begonnen moet worden met vlechten.

De doorsnede van elke velg voor gebruik met draadbanden is zodanig dat de hieldraad van de band door de luchtdruk tegen de zijkant van de velg wordt gedrukt. Om de band te monteren en demonteren is de velgprofiel in het midden voorzien van een diep bed. Door de hieldraad van de band hierin te leggen komt deze aan de overkant van de velgprofiel iets omhoog. De hieldraad kan dan daar soepel over de rand van de velgprofiel gewipt worden.

Aantal velgen types.

Bij velgen worden de volgende type velgen onderscheiden:

 

  • De Westwood velg
  • De Endrick velg
  • De doos of hollekamer velg

Bij de Westwood velg is de plaatstalen band rond omgebogen. Een Westwood velg is dan ook ongeschikt om te gebruiken in combinatie met een velgrem. Bij een stalen Endrick velg is de plaatstalen band zodanig om gebogen dat de velgprofiel een rechte zijkant heeft dat als remvlak gebruikt kan worden. Ook aluminium wordt in de vorm van Endrick velgen geëxtrudeerd.

 

Afbeelding 18b - Westwood velg en plaatstalen Endrick velg. De Westwood velg is bij de schouder gelast. De Endrick velg is gelast midden in het velgbed.

Aluminium doos of hollekamervelgen

Aluminium doos of hollekamervelgen zijn geëxtrudeerd met een grote holle ruimte. Hoe groter de holle ruimte hoe stijver en sterker de velg. Een stijve en sterke velgprofiel heeft het voordeel dat die beter rond blijft. Er komt minder snel een slag in als de spaakspanning niet goed is. Nadeel van een velg met een grote holle ruimte is dat het wiel daardoor veel minder vering geeft. De hollekamervelg kan ook in de vorm van een vleugelprofiel geëxtrudeerd worden. Hierdoor wordt de luchtweerstand van de velg lager. Een aërodynamische velg moet gecombineerd worden met een band die even breed is als de velg. Bij montage van een bredere band is het aërodynamisch voordeel van de velg verdwenen. Doordat de aërodynamische velgen ook sterker en stijver zijn kan met minder spaken worden volstaan om een sterk en goed rond wiel te krijgen.

Breedte van de velgprofiel

De velgbreedte van de velgprofiel is de breedte van de velg op de plek waar de hieldraden in de velgprofiel komen te liggen. De velgbreedte bepaald welke bandbreedte op de velg gemonteerd kunnen worden. Bij een velgbreedte passen meerdere bandbreedtes. In tabel zijn richtlijnen gegeven.

Diverse profielen van lichtmetalen velgen.

Voorbeeld:
Bandenmaat ETRTO: 37-622
Bandenbreedte (Eertste twee cijfers van de ETRTO maat): 37mm
Geschikt voor de volgende velgbedbreedten: 17mm; 19mm; 21mm en 23mm

⇄ Scroll na rechts om meer te zien

<

Bandbreedte

Velgbedbreedte

13mm 15mm 17mm 19mm 21mm 23mm 25mm 27mm 29mm 30mm 35mm 38mm 45mm 50mm 65mm 70mm 75mm 80mm 85mm 90mm 100mm
18mm x
20mm
23mm
25mm
28mm
32mm
35mm
37mm
40mm
42mm
44mm
47mm
50mm
52mm
54mm
57mm
60mm
62mm
65mm
70mm
75mm
100mm
110mm
120mm

Bandbreedte en binnenbreedte van de velg.

Breedte van de banden (mm) Binnenbreedte van de velg (mm)
13C 15C 17C 19C 21C 23C 25C 27C 29C
18 X
20 X
23 X
25 X X X
28 X X X
32 X X X
35 X X X X
37 X X X X
40 X X X X X
42 X X X X X
44 X X X X X X
47 X X X X X X
50 X X X X X X
52 X X X X X X X
54 X X X X X X
57 X X X X X X
60 X X X X X X
62 X X X X X X

 

breedte van de band Mm ETRTO toepasbaar op velgbreedte inwendig in mm
20 14
25 14-16-18
28 + 32 16-18-20
37 + 40 20-22-24
44 20-22-24-27
47 22-24-27

Diverse doorsneden van aluminium velgprofiel

De Bandbreedte.

De bandbreedte mag niet te klein worden gekozen omdat anders de hieldraad niet goed in de velg blijft liggen. Tegenwoordig is het op mountainbikes een trend om een smalle velg te combineren met een brede band. Ook dit is niet verstandig omdat de trekkracht van de band te veel naar buiten is gericht. Hierdoor kan de wang van de band uitscheuren of zelfs de zijflank van de velg (in combinatie met slijtage van de zijkant door de velgrem). De velgdiameter is de diameter van de velg op de plek waar de hieldraden van de band in de velg komen te liggen. Om te passen moeten diameter van de band en velg precies gelijk zijn.

Op een velg met een ETRTO-maat van 16-622 passen banden met ETRTO-maat van 25-622, 28-622 en 32-622. De maat is meestal op de velg aangegeven. Natuurlijk moet het aantal nippelgaten in de velg overeen komen met het aantal flensgaten in de naaf. Standaard is 36 spaken in een wiel. Er zijn ook velgen voor andere aantallen spaken.

De zijflank van de velg

De zijflank van de velg kan dienen als remvlak voor de velgrem. Stalen velgen hebben in de regen een slechte remwerking zodat het niet verstandig is deze velgen te gebruiken voor velgremmen. De remwerking van een aluminium velg kan verbeterd worden door de zijkant te voorzien van een keramische coating. Vooral in de regen werken aluminium velgen met een keramische coating beter dan kale aluminium velgen. Een tweede voordeel van de keramische coating is dat de velg veel minder snel slijt door het remmen. Door veelvuldig te remmen slijt de zijflank van een aluminium velg. Op den duur is de zijflank dan zo versleten dat die niet meer sterk genoeg is om de band vast te houden. Vooral wanneer veel in de modder of zand wordt gereden is het verstandig om een velg met keramische coating te monteren. Aluminium velgen worden vaak geanodiseerd.

Een gewone anodiseerlaag dient om de velg te verfaaien. De adoniseerlaag slijt snel van de velg door het remmen. Velgen kunnen ook hard geanodiseerd zijn. Deze anodiseerlaag slijt niet van de velg. De harde anodiseerlaag is veel slijtvaster dan het kale aluminium. De remwerking van de velgen kan sterk verschillen per merk en bij gebruik van verschillende remblokken. Informatie hierover is echter zeer lastig te verkrijgen. Om een wiel probleemloos te kunnen spaken moet de velg perfect rond en vlak zijn. Dit is te controleren door twee velgen tegen elkaar aan te leggen. Als ze niet goed tegen elkaar gelegd kunnen worden is een van velgen niet goed.

Wat is een aërodynamisch velgprofiel?

Een aërodynamisch velgprofiel is speciaal ontworpen om de luchtweerstand van je wielset te minimaliseren. Door de specifieke vorm van de velg glijdt de lucht soepeler langs het wiel, wat zorgt voor minder weerstand en meer snelheid. Dit type velg wordt vooral gebruikt bij racefietsen, tijdritfietsen en triatlons, waar elke seconde telt.

Aërodynamisch velgprofiel met verzonken spaaknippel.

De voordelen van verzonken spaaknippels

Verzonken spaaknippels zijn netjes weggewerkt in de velg, waardoor het wiel niet alleen strakker oogt, maar ook extra aerodynamisch is. Deze constructie voorkomt onnodige turbulentie rond de spaakgaten en draagt zo bij aan een betere luchtstroom. Daarnaast zorgen verzonken spaaknippels voor extra stevigheid en een langere levensduur van het wiel.

Ideale combinatie voor prestatiegerichte fietsers

De combinatie van een aërodynamisch velgprofiel en verzonken spaaknippels biedt het beste van twee werelden: optimale snelheid én een hoogwaardige, strakke afwerking. Deze techniek wordt steeds vaker toegepast bij hoogwaardige carbon wielsets, zowel voor profs als voor fanatieke amateurs die het maximale uit hun rit willen halen.

Nippel onder een hoek voor optimale spaakstand

Bij veel hoogwaardige wielsets worden de spaaknippels onder een lichte hoek in de velg geplaatst. Dit zorgt ervoor dat de spaak in een natuurlijke lijn naar de naaf loopt, zonder spanning of buiging op de overgang tussen spaak en nippel. Door deze juiste uitlijning ontstaat er minder wrijving in het spaakgat, wat de duurzaamheid van zowel de spaak als de nippel ten goede komt. Bovendien helpt een correcte spaakstand om de krachten beter te verdelen, waardoor het wiel langer zijn vorm behoudt en minder snel last krijgt van losrakende spaken of spanningsverlies.

De nippel is onder een hoek aangebracht voor een juiste stand.

Advertentie scroller

Fizik Schoen Tempo Overcurve R5
Fizik Schoen Tempo Overcurve R5
€ 112
Rogelli AB-650 MTB Schoenen Heren en Dames - Fietsschoenen Mountainbike - Zwart - Maat 44
Rogelli AB-650 MTB Schoenen Heren e...
€ 76.95
Basil City - Fietsshopper - Enkele Fietstas - 14-16 Liter - Waterafstotend - Reflectiedetails - Zwart
Basil City - Fietsshopper - Enkele ...
€ 38.99
100% Waterdicht Enkele Fietstas - Fietsrugzak - 3-in-1 Waterdichte fietszak - Fietstassen voor Elektrische fietsen - Roll-top - Pakaftas - Incl Cijferslot & Laptopsleeve - Blauw
100% Waterdicht Enkele Fietstas - F...
€ 59
Oplaadbare fiets achterlicht led. (Rood) Afneembaar.
Oplaadbare fiets achterlicht led. (...
Nince Draadloze Fietscomputer – Kilometerteller Fiets – Waterdicht – 17 Functies – Eenvoudig te Installeren
Nince Draadloze Fietscomputer – Kil...
€ 24.95
AXA Resolute 6/60 Kabelslot - Slot voor Kinderfietsen - Gebruiksvriendelijk - 60 cm lang - Diameter 6 mm - Licht blauw
AXA Resolute 6/60 Kabelslot - Slot ...
€ 14.44
AXA Riff Battery - Fiets Achterlicht - LED Fietsverlichting op Batterij - 50-80 mm - Rood
AXA Riff Battery - Fiets Achterlich...
€ 18.99
Axa insteekketting RLC 100/5,5
Axa insteekketting RLC 100/5,5
€ 14.99
LYNX Koplamp Clever - 20 Lux - Incl batterijen
LYNX Koplamp Clever - 20 Lux - Incl...
€ 19.94
R2B Fietsslot met cijferslot - 110 cm - Kettingslot fiets - Fietssloten electrische fietsen - Fietsslot ketting - Bike Lock - Ketting Slot - Fiets Accessoires
R2B Fietsslot met cijferslot - 110 ...
€ 29.95
Digitale GPS-snelheidsmeter (KM/H) - auto - auto accessoires - snelheidsmeter auto - Grote LED-lettertypen - Automatische lichtdetectie - Head-updisplay - Realtime snelheidsmeter voor auto's - USB Plug and Play - Voor vrachtwagens, SUV's en motoren
Digitale GPS-snelheidsmeter (KM/H) ...
€ 13.99

Overige encyclopedie

Cross-country mountainbike

Cross-country mountainbike

Cross-country mountainbike, vaak afgekort als XC-fietsen, behoren tot een specifieke categorie in de mountainbike-wereld. Ze zijn ontworpen met één duidelijk doel voor ogen: trapefficiëntie. Dit

Lees verder »
balhoord soorten

Balhoofd soorten

  In de tweewielerbranche zijn er verschillende soorten balhoofdsets die worden gebruikt in fietsen. Deze balhoofd soorten zorgen voor de verbinding tussen de voorvork en

Lees verder »

Full-Suspension mountainbike

Full-suspension fietsen bieden de meeste vering van alle types mountainbike. Dit betekent dat ze meer vergevingsgezind zijn bij het afdalen over ruwe, rotsachtige paden. Maar

Lees verder »

Hardtail mountainbike.

Een hardtail mountainbike heeft vaak een standaard frame met geen achtervering. De fiets heeft vaak wel voorvering, maar kan ook helemaal geen vering hebben.  

Lees verder »

Parts of the bicycle.

Elke fiets bestaat uit verschillende onderdelen die samen zorgen voor comfort, veiligheid en efficiëntie tijdens het fietsen. Deze onderdelen zijn onder te verdelen in een

Lees verder »

Lichthoeveelheid: lux of lumen?

Lumen: de totale hoeveelheid licht Lumen (lm) is de eenheid voor lichtstroom. Het geeft aan hoeveel licht een lamp totaal uitstraalt, in alle richtingen. Het

Lees verder »

Advertentie

advertentie

Nieuwsberichten

advertentie

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.

advertentie