1886 – Central Otto Dicycle
- Manuel Gort
- [wpbread]
- 1879, 1886, central, central otto dicycle, diameter, dicycle, Edouard Carl Friedrich Otto, grote wielen, negenteinde eeuw, onstabiel, otto, rijwiel, technici
De Central Otto Dicycle, met zijn indrukwekkende twee grote wielen van 125 cm diameter. Is een opvallende verschijning in de geschiedenis van de fiets. Het unieke ontwerp plaatst de berijder natuurlijk tussen deze imposante wielen. Wat een onmiskenbaar kenmerk van deze fiets is. Dit design roept niet alleen bewondering op vanwege zijn esthetische aantrekkingskracht. Maar het vertegenwoordigt ook een interessante fase in de evolutie van de fiets.
De oversized wielen van de Central Otto Dicycle zijn niet alleen een visueel spektakel. Maar ze dragen ook bij aan de prestaties en het karakter van deze bijzondere fiets. Met een berijder die zich tussen de grote wielen bevindt. Wordt het zwaartepunt van de fiets laag gehouden. Wat kan bijdragen aan stabiliteit en een unieke rijervaring.
Veilig
Aan het einde van de jaren tachtig van de negentiende eeuw was men op zoek naar een veiliger constructie dan de hoge bi. De constructie van de hoge bi was wat onstabiel. Als je tijdens een tochtje op de hoge bi ergens tegenaan reed was het risico groot dat je gewond raakte. Door bij voorbeeld een val naar voren over het grote wiel. Dit was geen incident maar was de orde van de dag dit kwam door dat de wegen in die tijd niet echt uitmuntend waren.
Edouard Carl Friedrick Otto
Een van de technici die probeerden een veiliger rijwiel te maken was Edouard Carl Friedrich Otto die in 1879 een patent kreeg op de Otto Safety Bicycle.
De “Central Otto Dicycle” had twee grote wielen van het formaat van een hoge bi. Maar niet achter elkaar maar naast elkaar geplaatst en verbonden door een as. Het zadel was boven deze as geplaatst en iets naar achteren. Beide wielen konden onafhankelijk van elkaar draaien en werden ieder door een eigen ketting aangedreven. Hierdoor was het mogelijk de fiets naar links of rechts te sturen.
De Otto dicycle was enige jaren redelijk populair bij fietsers en in 1886 werd nog de Otto New Central Gear Dicycle met een enkele ketting uitgebracht, maar daarna raakten deze tweewielers snel in de vergetelheid door de opkomst van de safety bicycle.