1861 – De velocipede

1861 – De velocipede.

de velocipede

De Fransen Pierre en Ernest (vader en zoon) Michaux hebben goed naar de Draisine gekeken. Zij vervingen de houten balk door ijzeren, ietwat verende strippen, verlengden de vooras en monteerden daarop trapstangen (cranks) met pedalen. De pedalen draaiden als doortrappers met het voorwiel mee. Een lastig op te lossen minpuntje: om snelheid te maken, moest het voorwiel groter worden gemaakt dan het achterwiel. De Vélocipède is hiermee geboren. In Engeland en de VS, waar ze al snel werden nagemaakt, noemde men ze spottend ook wel ‘boneshakers’. Tsja, als je zonder rubberen banden op een ongeasfalteerde weg moet fietsen, schudt er aardig wat door elkaar…

Ernest michaux
Michaux

Michaux noemde zijn fiets velocipede. Hij maakte ze van hout en later ook van staal.

De velopcipeden werden onder andere naar Nederland geëxporteerd. Zo werd in 1869 door de smid Henricus Burgers in Deventer de Eerste Nederlandse Fabriek van Velocipeden opgericht. Na deze eerste fabriek volgenden er nog meer.

Natuurlijk waren er wel nadelen aan deze fiets. Zo was het heel zwaar fietsen op de velocipede en ook het langzaam vooruit komen was een probleem.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: