Blijft de fietswinkel om de hoek?

Blijft de fietswinkel om de hoek?

Voorkant van een fietswinkel Fietswinkels over tien jaar nog wel in de steden en dorpen ?

Met de opkomst van internet fietswinkels krijgen plaatselijke winkeliers in veel plaatsen in Nederland het steeds moeilijker.
Zo ook de fietsenwinkels.
Je zou denken dat consumenten graag willen weten wat voor product ze aanschaffen en of dat product wel bij ze past.
Zeker met de aanschaf van een fiets. Is de fiets wel groot genoeg, is de zithouding oké, en hoe gedraagt de fiets zich op alle ondergronden?

En toch worden meer en meer fietsen gekocht via webwinkels zoals fietsenwinkel.nl, stella.nl of matrabike.nl
Logisch, want veel van die webwinkels leveren dezelfde fietsen als de plaatselijk fietsenzaken.
En vaak nog goedkoper ook dan de plaatselijke fietswinkel.
Omdat ze groot inkopen bij veel gerenommeerde fietsfabrieken, kunnen ze flinke kortingen afdingen, kortingen die voor veel kleine fietswinkels niet mogelijk is.
En grote fietsenbouwers gaan hier graag in mee. Hoe meer fietsen ze verkopen, hoe beter.
En productie van fietsmodellen gebeurt in het groot.
Hoe sneller ze die kunnen verschepen naar de winkel hoe beter.

Nu is er de vraag. Gaat dit problemen veroorzaken?

Screenshot website fietsenwinkel.nlFietswinkels krijgen nu al vaak klanten over de vloer die rondkijken naar een nieuwe fiets, een proefritje maken en natuurlijk naar de prijs vragen.
En dan in de winkel op een smartphone kijken voor wat voor bedrag dezelfde fiets wordt aangeboden op het internet.
Fietswinkels bestaan van het repareren van fietsen, en bovenal natuurlijk de verkoop van nieuwe, en tweedehands fietsen.
En dat laatste wordt steeds moeilijker als ze niet meer kunnen concurreren met de grote internetwinkels.
Bovendien komen er nieuwe spelers op de markt die de fietsen niet meer aanbieden via de lokale fietswinkel, maar zelf de producten verkopen.
Kijk maar naar Stella.nl en Amslod.nl
Kompleet met eigen winkel, centraal in Nederland. Een belevingscentrum op fietsgebied.
Die zelfs bij de klant aan de deur komen met proefmodellen, om te testen wanneer het de klant uitkomt, en monteurs die bij de klanten langs gaat op afspraak om de fiets te repareren.

Wie is hier nu schuldig aan?

Screenshot website Stella fietsenZijn de internetwinkels schuldig door zo concurrerend te zijn dat kleine winkeliers het moeilijk hebben?
Of hebben fietsfabrieken zoals Sparta, Batavus en Gazelle hier ook aan bijgedragen door sommige partijen voor te trekken bij het verkopen van hun fietsen.
En wat heeft de plaatselijke fietshandel wel of niet gedaan om deze concurrentie oorlog tegen te gaan?

Van al deze drie de partijen valt natuurlijk wat te zeggen.

Natuurlijk zijn internet giganten als Fietsenwinkel.nl deels verantwoordelijk voor dit probleem.
Maar verkoop van producten is nu eenmaal concurreren met andere partijen. Ongeacht welke partij dan ook.
Ook fietsfabrieken hebben hier aan bijgedragen. Door ongelijke strijd toe te staan tussen de groot verkopers via webwinkels en de plaatselijke fietshandelaar.
En fietsenwinkels hebben zitten slapen en hier niet genoeg op gereageerd toen het allemaal van de grond kwam.

Maar hoe zit het dan met de consument?

Want ook die heeft hier aan bijgedragen. Meer nog dan de drie boven genoemde partijen.
Doordat de consument steeds meer gaat kopen via webwinkels, verliest de plaatselijke winkelier het steeds meer.
En dat geld niet alleen voor fietswinkels. Maar ook voor mode, boeken, elektronica en noem maar op.
Goed voor de portemonnee. Begrijpelijk, zeker sinds de crisis van de afgelopen jaren.
Maar er komt ook een keerpunt in de toekomst.

Want wat als je fiets defect raakt en hij gerepareerd moet worden ? Is het dan altijd even handig dat je soms een aantal dagen moet wachten voordat dat busje voor komt rijden om de fiets te repareren?
Zeker als het om een kleine reparatie gaat.
En veel plaatselijke fietshandelaren repareren geen fietsen die verkocht zijn bij een webwinkel.
Bovendien, als het een garantie kwestie is, dan kunnen ze dat ook vaak helemaal niet repareren.
Iets wat de consument vaak niet begrijpt als een fietsenhandelaar dat probeert uit te leggen.

En als de plaatselijke fietswinkels er niet meer zijn, moet de consument misschien wel kilometers gaan rijden om meerdere fietsen uit te proberen. En dat over meerdere dagen.

Hoe blijft de fietswinkel concurreren?

Veel fietswinkels vragen het zich af.
Fietswinkels kunnen zich aansluiten bij overkoepelende inkopers. Denk aan Bike Totaal of Profile.
Op die manier kunnen ze toch nog enigszins wat aan de prijzen doen van de producten die ze verkopen.
Maar vaak gaat dit meer om aanverwante artikelen zoals regenpakken, tassen en extra’s voor de fiets.

Sommige Fietswinkels zijn ook begonnen met service aan huis.
Ter plekke repareren, of de fiets ophalen en weer terug brengen voor een reparatie.
Of beginnen neven activiteiten om klanten te binden. Een koffie corner in de winkel.
Workshops op het gebied van fietsen, en sponsering van plaatselijke fietsclubs.
En door volop in de media te blijven, zoals Bikes en co

Maar of dit allemaal voldoende is voor de toekomst? De tijd zal het leren.

Advertentie 2

Laatste nieuws

Cube bundelt krachten met Toertje voor Double Dry January
Cube bundelt krachten met Toertje...
Cube wordt partner van Double Dry January – Maak kans op de ultieme Cube Supreme e-bike! Double Dry January, de…
Van Raam zet zich in voor Stichting Metakids tijdens Serious Request!
Van Raam zet zich in...
Van Raam, de fabrikant van aangepaste fietsen, zette zich in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request 2024. Het Van…
Opnieuw e-bike-merk onderuit: Amslod vraagt faillissement aan
Opnieuw e-bike-merk onderuit: Amslod vraagt...
De e-bike-industrie wordt opnieuw opgeschrikt. Dit keer heeft het Nederlandse fietsenmerk Amslod faillissement aangevraagd. Door aanhoudende uitdagende marktomstandigheden ziet het…

Laatste nieuws

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.

Fietsroutes: