Minister Madlener zet in op meer helmgebruik onder fietsers
- Cisca Gort
- 3 minuuten
- 1180
- bewustwordingscampagne, fietscultuur, fietsdoden, fietsers, fietshelm, fietsongelukken, fietsveiligheid, helmgebruik, helmimago, Helmplicht, infrastructuur, kopieergedrag, minister Madlener, ongevallenpreventie, SWOV, veiligheid, verkeersbeleid, verkeerspsychologie, verkeersveiligheid, voorbeeldgedrag
Een ambitieus plan om fietsveiligheid te verbeteren met Denemarken als voorbeeld.
Een helm dragen op de fiets is in Nederland nog lang geen standaard. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat wil hier verandering in brengen. Met een nieuw plan dat hij begin oktober indiende bij de Tweede Kamer, streeft hij ernaar dat binnen tien jaar 25 procent van de Nederlandse fietsers een helm draagt. Dit kantelpunt in helmgebruik moet bijdragen aan een afname van ernstige fietsongevallen.
Fietshelmgebruik: een kantelpunt van 25 procent
Uit onderzoek blijkt dat het bereiken van een helmgebruik van 25 procent een belangrijke drempel is. Dit percentage leidt vaak tot kopieergedrag, waardoor meer mensen een helm gaan dragen. Madlener ziet het Deense model als inspiratiebron. In Denemarken draagt inmiddels 50 procent van de volwassenen en zelfs 80 procent van de kinderen een helm.
Het succes van Denemarken is te danken aan positieve campagnes, uitgebreide voorlichting en het beschikbaar stellen van aantrekkelijke, betaalbare helmen. Het model bewijst dat het stimuleren van vrijwillig helmgebruik geen negatieve invloed heeft op het fietsgebruik.
Het Nederlandse fietshelmgebruik: nog een lange weg te gaan
In Nederland draagt slechts 4 procent van de fietsers een helm. De sociale norm speelt hierbij een grote rol. Fietsen zonder helm is hier vanzelfsprekend en helmgebruik wordt vaak gezien als overbodig of onhandig. Daarnaast zijn er praktische bezwaren: waar laat je de helm als je bijvoorbeeld gaat winkelen?
Madlener wil de komende jaren inzetten op bewustwording en communicatie. Voor 2024 en 2025 is budget gereserveerd voor een grootschalig communicatieplan. Het doel is om het vrijwillige gebruik van fietshelmen te bevorderen. In fietsenwinkels worden consumenten inmiddels al actief gestimuleerd om helmen te proberen.
Waarom een helm belangrijk is
De voordelen van het dragen van een fietshelm zijn duidelijk. Onderzoek toont aan dat een helm de kans op ernstig hersenletsel met 60 procent vermindert. Ook kan het dragen van een helm de kans op dodelijk letsel met 70 procent reduceren. Deze cijfers benadrukken het belang van helmgebruik, vooral bij de stijgende populariteit van snelle e-bikes en fatbikes.
Veel mensen maken zich zorgen over de veiligheid op het fietspad, vooral met jongeren die hoge snelheden halen op elektrische fietsen. Minister Madlener hoopt dat meer helmgebruik bijdraagt aan een veiliger fietsklimaat.
Kan het Deense model werken in Nederland?
Het is de vraag of het Deense model ook in Nederland succesvol zal zijn. In Denemarken is fietsen met een helm inmiddels genormaliseerd, mede dankzij grootschalige campagnes. In Nederland is echter sprake van een cultuur waar fietsen zonder helm de norm is. Om dit te doorbreken, zijn langdurige inspanningen nodig.
Volgens Madlener ligt de sleutel in gedragsverandering. Door positieve communicatie, zoals in Denemarken, kan helmgebruik aantrekkelijker worden gemaakt. Dit vraagt om samenwerking tussen overheid, industrie en consumenten.
Voorlopig geen helmplicht
Hoewel er plannen zijn om helmgebruik te stimuleren, is een helmplicht voorlopig niet aan de orde. Minister Madlener geeft aan dat hij de nadruk wil leggen op vrijwillig gebruik. Dit sluit aan bij de Nederlandse fietscultuur, waarin vrijheid en gemak centraal staan.
Het budget voor het communicatieplan moet ervoor zorgen dat meer Nederlanders bewust worden van de voordelen van een helm. Het uiteindelijke doel is niet alleen een hoger helmgebruik, maar vooral een veiliger fietsverkeer.
Focus op de toekomst
Met dit plan zet Madlener een belangrijke stap in de richting van veiliger fietsen in Nederland. Door te investeren in communicatie en bewustwording, hoopt hij het aantal fietshelmen op de weg te vergroten. Hoewel het bereiken van het kantelpunt van 25 procent ambitieus is, biedt het Deense model hoop. Met de juiste aanpak kan Nederland binnen tien jaar een cultuurverandering realiseren.
Laatste nieuws
Polisport lanceert de Guppy Junior...
Huyser e-bikes maakt doorstart: Nieuwe...
Giant Group Verwelkomt Nieuwe Voorzitter...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.