Tubeless tips en Trucs.

Tubeless tips en trucs

Leestijd

3 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 0,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

Niveau

3/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Bij fietsers is het geen geheim dat een soepel lopende band essentieel is voor een optimale rit. Het gebruik van tubeless banden in combinatie met de juiste anti-lek vloeistof kan aanzienlijk bijdragen aan zowel het rijgemak als de prestaties. Maar wat zijn de trucs om het meeste uit je tubeless setup te halen?

  • Tweedelige ventielen voor Anti-lek Vloeistof: Tweedelige ventielen maken het eenvoudig om anti-lek vloeistof toe te voegen. Demonteer de pomp, vul deze met vloeistof, en zet hem weer in elkaar. Zorg ervoor dat de pomp stevig op het ventiel past om morsen te voorkomen.
  • Directe Afdichting met Goede Vloeistof: Hoogwaardige vloeistoffen dichten een klein gaatje onmiddellijk. Als je bijvoorbeeld een doorn uit de band trekt, zie je vaak de vloeistof het gat direct afdichten. Blijf het wiel draaien om de vloeistof naar het gat te laten stromen.
  • Gewichtsbesparing met Tubeless: Tubeless banden en luchtdichte velglinten wegen ongeveer de helft minder dan traditionele binnenbanden. Dit betekent minder gewicht en meer snelheid.
  • Meer Grip en Soepeler Rollen: Banden zonder binnenband bieden meer grip en rollen soepeler over ruig terrein. Dit kan resulteren in betere controle over je fiets en een comfortabelere rit.
  • Anti-lek Vloeistof voor UST-banden: Als je UST-banden hebt, is het aan te bevelen om vloeibare latex als anti-lek vloeistof te gebruiken, omdat deze beter hecht aan butyl afdichtingen.
  • Optimale Bandendruk: Met tubeless banden kun je op een lagere druk rijden dan met binnenbanden. Dit biedt meer tractie, maar wees voorzichtig met te lage druk om velgschade te voorkomen.

Leer hoe je deze tubeless tips en trucs kunt toepassen voor een vlotte en zorgeloze fietstocht.

Tips.

Het zelf ombouwen van banden naar tubeless kan een behoorlijk geklieder geven, maar oefening baart kunst.
Als je geen ventiel hebt dat uit 2 delen bestaat moet je de buitenband een stuk los halen om de vloeistof toe te kunnen voegen.

Vervolgens moet je dan de band weer zien te monteren met zo min mogelijk verlies van de vloeistof.
Een goede pomp/compressor is noodzakelijk de band luchtdicht aan te laten sluiten op de velg.
Pomp de banden op z’n minst op tot 4 bar alvorens de druk weer te laten zakken tot ongeveer 2 bar.

Het oppompen gaat pas goed op het moment dat de band luchtdicht tegen de velg aan zit.
Het insmeren van de wangen van de band met zeepwater kan helpen om de boel luchtdicht te krijgen.
Met een minipomp lukt het nooit om een tubeless band te monteren. Neem voor onderweg dus nog altijd een reserve binnenband mee.
Ook al laat de band verder zich tot een hogere druk oppompen, dan nog kan er vloeistof uit de wangen van de band komen.
Draai het wiel een paar keer rond als dit gebeurt tot dat de band 100% luchtdicht is.

De meeste vloeistoffen drogen langzaam op.
Als je de opgedroogde vloeistof gaat vervangen is het advies om alle resten te verwijderen.
De vloeistoffen verstoppen het ventiel soms.
Met een goede pomp blaasje het ventiel schoon.
Tweedelige ventielen kunnen niet verstopt raken en zijn daarom aan te bevelen.

Sommige kits komen met spuit zodat je de vloeistof makkelijk in de band kunt krijgen.
Anti-lek vloeistoffen kunnen veel lekken verhelpen, als de wang van de band echter door een rots kapot gesneden wordt helpt een anti-lek vloeistof ook niet meer.