Balhoofd soorten

balhoord soorten

 

In de tweewielerbranche zijn er verschillende soorten balhoofdsets die worden gebruikt in fietsen. Deze balhoofd soorten zorgen voor de verbinding tussen de voorvork en het frame van de fiets en stellen de berijder in staat om te sturen. Hier zijn enkele veelvoorkomende soorten balhoofdsets:

Draad balhoofd.

Conventioneel en bij “gewone” fietsen het meest gebruikt.
Dit balhoofd onderscheidt zich van alle andere systemen door
de bevestiging met de balhoofdmoeren op de vork (met
schroefdraad). Meest voorkomende maten zijn 1″ en 1 1/8″.
Bijbehorende stuurpennen hebben een buiten diameter van
22.2mm en 25.4mm.

Ahead balhoofd.

Balhoofd constructie waarbij de schroefdraad op de binnenbalhoofdbuis is vervallen.
De lagerspeling wordt afgesteld door de stuurvoorbouw iets te verschuiven.
Voordeel is een snelle montage en afstellen met alleen een inbussleuteltje,
maar het nadeel is dat de stuurpen niet eenvoudig hoger of lager kan worden gesteld.

Low profile balhoofd.

De cups hebben een standaard buitendiameter van 44mm
Een aantal andere benamingen die ook voor dit systeem gebruikt worden:
“Zero Stack”, “Integrated with Cups”, “Internal Headset”,
“Semi-Integrated”

De afstelling van dit balhoofd is gelijk aan de Ahead balhoofd
uitvoering.

 

Zero stack balhoofdset (semi-geintergreerde balhoofdstel)

Zero Stack balhoofdsets definiëren modern fietsontwerp door hun unieke integratie met het frame. Deze innovatieve technologie positioneert de lagerkop gelijk met de bovenkant van het frame, waardoor de stuurbuis zich binnen het frame bevindt. Het resultaat? Een aanzienlijk lagere inbouwhoogte en een geoptimaliseerde wendbaarheid.

Deze geïntegreerde benadering minimaliseert de verticale afstand tussen de stuurpen en de voorvork, wat resulteert in een gestroomlijnd uiterlijk en een wendbaardere, responsievere fiets. Het verminderde gewicht draagt bij aan de algehele efficiëntie en prestaties, waardoor Zero Stack balhoofdsets de keuze zijn voor fietsers die streven naar topprestaties, of ze nu op de weg of in het terrein rijden.

Perdido balhoofd.

Het Perdido® balhoofd is een soort low profile type, maar gebruikt
afwijkende maten. De buiten diameter van de cup is 44.5mm en
de aanbevolen binnen diameter van het frame is 44.4mm
Perdido® is een geregistreerd handelsmerk van Chris King®
Company.
De afstelling van dit balhoofd is gelijk aan de Ahead balhoofd
uitvoering.

 

Geïntegreerd balhoofd (zonder cups)

Dit balhoofd heeft vaste (cartridge) lagers. De lagers draaien
meestal direct in het frame, soms wordt er een dunne geleide ring
eerst in het frame geplaatst. Het meest gebruikte systeem bij
deze uitvoering is de “IS” integrated systeem.
“IS” systeem: de lagers voor een 1 1/8 framebuis hebben een
buitendiameter van 41mm en een 45 graden contact punt met het
frame. Het lager kan aangeduid zijn als 36-45 (36 is de
binnendiameter, het contactpunt met de conus en 45 staat voor
het contact punt/hoek met het frame.
Een minder gebruikte uitvoering van dit systeem heeft een 36
graden hoek, en een buitendiameter van het lager van 41.5mm.
Dit lager kan aangeduid zijn als 36-36.
De afstelling van dit balhoofd is gelijk aan de Ahead balhoofd
uitvoering.

 

Columbus balhoofd

Het Colombus balhoofd gebruikt een cartridge lagercup die
geperst wordt in het frame. Het smalle gedeelte van de cup valt in
het frame(39.9mm) en het brede gedeelte moet dezelfde
buitendiameter hebben als het frame(45mm). De lagers met een
36 graden hoek hebben normaal gesproken een buiten diameter
van 41.5mm.

Dit balhoofd is niet uitwisselbaar met andere systemen. Vaak
worden de cups mee gespoten in de kleur van het frame om ze
minder te laten opvallen. De lagers liggen bij dit systeem iets
meer buiten het frame, door de speciale hoge cups.
De afstelling van dit balhoofd is gelijk aan de Ahead balhoofd
uitvoering.

Tapered balhoofdset.

Tapered balhoofdsets, een revolutionaire innovatie in de wereld van fietsen, bieden een cruciale boost aan de prestaties van mountainbikes en racefietsen. Met deze technologie worden lagers met verschillende diameters gebruikt, waarbij de bovenste lagers kleiner zijn dan de onderste lagers. Deze ingenieuze aanpak versterkt de structurele stijfheid van het frame terwijl het de precisie in de besturing verbetert, waardoor fietsers genieten van een uitzonderlijke rijervaring.

De voordelen van een tapered balhoofdset zijn veelvoudig. Het vergroot de laterale stijfheid, wat resulteert in verbeterde krachtoverdracht bij het trappen en verbeterde respons bij het sturen. Dit is vooral van belang bij veeleisende disciplines zoals mountainbiken, waar de stabiliteit en wendbaarheid van vitaal belang zijn, en bij racefietsen waar snelheid en controle cruciaal zijn.

Met deze geavanceerde technologie veroveren fietsers met vertrouwen en controle de meest uitdagende terreinen. Tapered balhoofdsets hebben de fietswereld getransformeerd, waardoor rijders de ultieme controle en prestaties kunnen ervaren, of ze nu door ruw terrein racen of kilometers op de weg verslinden.