Lock-out.

- Manuel Gort
- vrijdag 22 mei 2015
- 1286 Views
Advertentie
Een lock-out is een belangrijk onderdeel van moderne veersystemen op fietsen, met name op mountainbikes en e-bikes. Het stelt de rijder in staat om de vering (tijdelijk) uit te schakelen, wat vooral handig is bij specifieke situaties zoals klimmen of sprinten. In dit artikel leggen we uit wat een lock-out precies is, hoe het werkt, en waarom je het zou gebruiken.
Wat is een lock-out?
Een lock-out is een uitschakelbare demper die onderdeel uitmaakt van het veersysteem van een fiets. Door het activeren van een hendel wordt de stroming van dempervloeistof in de vering geblokkeerd. Dit zorgt ervoor dat de demper niet meer kan bewegen, waardoor de vering als het ware “op slot” zit. Hierdoor verandert het gedrag van de fiets en wordt deze stijver, wat in sommige omstandigheden grote voordelen oplevert.
Hoe werkt een lock-out?
Het systeem werkt meestal hydraulisch of mechanisch. Bij hydraulische systemen sluit de lock-out een klep die voorkomt dat olie door de demper stroomt. Bij mechanische systemen wordt een interne stang geblokkeerd waardoor beweging onmogelijk wordt. Beide methodes zorgen ervoor dat de vering tijdelijk wordt uitgeschakeld.
De lock-out wordt meestal bediend met een hendel op de voorvork of demper zelf. Bij duurdere modellen is er een afstandsbediening aanwezig op het stuur, waardoor je de lock-out eenvoudig kunt activeren tijdens het rijden.
Wanneer gebruik je een lock-out?
Een lock-out is vooral nuttig in de volgende situaties:
1. Klimmen op verharde ondergrond
Tijdens het klimmen op asfalt of hard terrein wil je dat zoveel mogelijk van jouw trapkracht direct wordt omgezet in voorwaartse beweging. Als de vering actief blijft, verlies je energie doordat de fiets veert bij elke trapbeweging. Door de lock-out te activeren, wordt dit verlies geminimaliseerd.
2. Sprinten op vlakke stukken
Bij hoge snelheden is een stug frame efficiënter. De lock-out maakt het mogelijk om je fiets stijver te maken, zodat je meer kracht kunt zetten zonder energieverlies door de vering.
3. Op fietsen met vering met een hoog draaipunt
Bij sommige fietsen, vooral downhill mountainbikes, ligt het draaipunt van de achterste swingarm ver boven de kettinglijn. In zulke gevallen kan de vering ongewenst reageren op trapkrachten. Door de lock-out te gebruiken, wordt dit effect verminderd.
4. Bij zachte voorvorken
Fietsen met zeer gevoelige of zachte voorvering kunnen bij elke beweging of remactie onnodig inveren. In dat geval is het prettig om de vering tijdelijk uit te schakelen met een lock-out, bijvoorbeeld tijdens een lange klim.
Nadelen van lock-out
Hoewel een lock-out veel voordelen biedt, zijn er ook een paar kanttekeningen:
-
Vergeten uitschakelen: Na een afdaling of op ruw terrein kan de vering essentieel zijn. Het is belangrijk om niet te vergeten de lock-out weer te deactiveren.
-
Mechanische slijtage: Regelmatig gebruik en schakelen van de lock-out kan op lange termijn slijtage veroorzaken aan interne onderdelen.
-
Niet bij alle fietsen aanwezig: Niet elk veersysteem heeft een lock-out, vooral goedkopere modellen niet.
Lock-out op voorvorken en achterdempers
De lock-out komt zowel voor op voorvorken als achterdempers. Bij hardtails (mountainbikes met alleen een geveerde voorvork) zie je vooral voorvork-lock-outs. Bij full-suspension fietsen zijn beide varianten aanwezig. Sommige systemen bieden ook een zogenaamde platform mode, waarbij de vering niet helemaal wordt uitgeschakeld, maar wel aanzienlijk wordt beperkt.
Elektronische lock-outs
De nieuwste ontwikkeling is de elektronische lock-out, waarbij sensoren detecteren wanneer de vering wel of niet nodig is. Het systeem schakelt automatisch tussen vering aan of uit. Dit zorgt voor een optimaal compromis tussen comfort en efficiëntie, zonder dat de rijder handmatig hoeft in te grijpen.
Een lock-out is een waardevolle toevoeging aan het veersysteem van een fiets, vooral voor sportieve en avontuurlijke fietsers. Of je nu aan het klimmen bent op een steile helling, of sprint naar de finish, de mogelijkheid om je vering tijdelijk uit te schakelen zorgt voor meer controle, efficiëntie en snelheid.
Lock-out.
Een Lock-out is een uitschakelbare demper in een veersysteem.
Door middel van een hendel wordt het stromen van de dempervloeistof geblokkeerd.
Daardoor kan de demper niet meer bewegen en is de vering uitgeschakeld.
Dit kan handig zijn bij sprinten of klimmen, zeker als het draaipunt van de achterste swingarm erg ver boven de kettinglijn ligt, zoals bij diverse downhill ATB’s, of bij hele zachte voorvorken.
Advertentie scroller
Overige encyclopedie

Cross-country mountainbike
Cross-country mountainbike, vaak afgekort als XC-fietsen, behoren tot een specifieke categorie in de mountainbike-wereld. Ze zijn ontworpen met één duidelijk doel voor ogen: trapefficiëntie. Dit

Balhoofd soorten
In de tweewielerbranche zijn er verschillende soorten balhoofdsets die worden gebruikt in fietsen. Deze balhoofd soorten zorgen voor de verbinding tussen de voorvork en
Full-Suspension mountainbike
Full-suspension fietsen bieden de meeste vering van alle types mountainbike. Dit betekent dat ze meer vergevingsgezind zijn bij het afdalen over ruwe, rotsachtige paden. Maar
Hardtail mountainbike.
Een hardtail mountainbike heeft vaak een standaard frame met geen achtervering. De fiets heeft vaak wel voorvering, maar kan ook helemaal geen vering hebben.
Parts of the bicycle.
Elke fiets bestaat uit verschillende onderdelen die samen zorgen voor comfort, veiligheid en efficiëntie tijdens het fietsen. Deze onderdelen zijn onder te verdelen in een
Lichthoeveelheid: lux of lumen?
Lumen: de totale hoeveelheid licht Lumen (lm) is de eenheid voor lichtstroom. Het geeft aan hoeveel licht een lamp totaal uitstraalt, in alle richtingen. Het
Advertentie
advertentie
Nieuwsberichten
advertentie
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.
Verbind woorden?
advertentie