Fietstassen.

Fietstassen.

fietstassenGoede fietstassen zijn erg praktisch voor iemand die met een complete kampeeruitrusting met de fiets op vakantie wil.
Daarnaast zijn fietstassen handig om kleine hoeveelheden bagage mee te nemen.

Voor het vervoer van bagage op de fiets zijn de volgende tassen in de handel:

  • Losse achtertassen die aan de zijkant van de bagagedrager worden gehangen.
  • Achtertassen met boven- en zijvakken die over de bagagedrager wordt gehangen.
  • Losse voortassen die aan de zijkant van de voordrager worden gehangen.
  • Stuurtassen.
  • Zadeltassen.

 

 

Fietstassen kunnen met losse riempjes aan de fiets bevestigd worden.
Erg gebruiksvriendelijk en stevig is dit niet. Veel beter zijn de moderne klikverbindingen.
De fietstas wordt met beugels over de bagagedrager gehangen en vervolgens aan de bagagedrager vastgeklikt.
fietstassenMet een simpele beweging zijn de tassen los en vast te klikken (afb. 44).
Bij zadel- en stuurtassen is het soms noodzakelijk een speciale beugel te monteren waar de tas ingeklikt wordt.
Bij voor- en achtertassen moet erop gelet worden dat het kliksysteem op de buizen van de bagagedrager geklikt kan worden.
Meestal heeft de diameter van de buis waar de tassen op geklikt kunnen worden een maximale waarde.

Fietstassen worden vooral gebruikt door mensen die met de fiets op vakantie gaan.
Met een paar losse achtertassen, een paar losse voortassen en een stuurtas is er voldoende ruimte om een complete kampeeruitrusting mee te nemen.
De slaapzak, slaapmat en tent kunnen eventueel los tussen de tassen op de bagagedrager bevestigd worden.
De losse achtertassen zijn een stuk praktischer dan de ouderwetse tas met boven- en zijtassen.
fietstassenDe losse tassen zijn makkelijker op de fiets te hangen, makkelijker in te pakken en de bagage is bij losse tassen makkelijk te bereiken.
Losse achtertassen hebben meestal drie vakken: een groot vak voor de bagage die tijdens het fietsen niet bereikbaar hoeft te zijn en twee kleine vakken aan de zij- en achterkant.
Afb 47 laat een typische bevestiging van de achtertas zien.

Voortassen moeten voor de stabiliteit zo laag mogelijk opgehangen worden en het zwaartepunt moet in het draaipunt van het balhoofd liggen.
Als voortassen aan een gewone voordrager worden bevestigd hangen ze te hoog en te veel voor het draaipunt van het balhoofd.
fietstassenVoor een stabiel stuurgedrag moeten voortassen: – aan een low-rider bagagedrager bevestigd worden – niet meer dan 30 tot 40% van het bagagegewicht bevatten.

Voor de stuurtas is het onvermijdelijk dat deze hoog hangt en vóór het draaipunt van het balhoofdlager.
Stuurtassen zijn bedoeld om handbagage zoals een kaart, regenjasje, geld en eten makkelijk bereikbaar mee te nemen.
De zware bagage moet niet in een stuurtas gestopt worden. Stuurtassen zijn voorzien van een kaartleesvak en meestal van een schouderband om de tas makkelijk mee te kunnen nemen.
fietstassenAls de stuurtas gecombineerd wordt met een racestuur kan het beste een stuurtas gemonteerd worden die met een beugel aan het stuur is bevestigd. De handen kunnen dan nog bovenop het stuur geplaatst worden.

Zadeltassen worden vooral gebruikt door sportieve fietsers om reservegereedschap mee te nemen (afb. 48).

Vaak wordt een rugzak gebruikt. Omdat een normale rugzak niet comfortabel is tijdens het fietsen zijn er speciale “fiets rugzakken”.
Sommige uitvoering hebben de mogelijkheid om de fietshelm aan de rugzak vast te maken.fietstassen

Fietstassen zijn van canvas of nylon gemaakt.
De kwaliteit wordt vooral bepaald door de kwaliteit van het stikwerk.
Bij goede fietstassen zijn de naden driedubbel gestikt. Fietstassen zijn nooit geheel waterdicht.
Dit ligt niet aan de stof maar aan de naden.
Het is bijna onmogelijk om de naden goed waterdicht te krijgen.
fietstassenDe bagage moet verpakt worden in losse tassen om er zeker van te zijn dat deze droog blijft.
Ook zijn er tassen leverbaar waar een regenhoes in verpakt zit.
Als het gaat regen wordt de hoes over de tas getrokken en blijft de tas en inhoud droog.

%d bloggers liken dit: