Benodigheden
Kosten
5-15
Gereedschap
flesje olie
Twee spuiten met passende nippels
Torx sleutel
doekjes
7 mm ringsleutel
Transparante dunne slangen
Remvloeistof
Passend zuigerblokje
Steeksleutels
Inbussleutels

Avid- en Formula schijfremmen Ontluchten.

Avid- en Formula schijfremmen Ontluchten.

Avid- en Formula schijfremmen OntluchtenRemsystemen verschillen van elkaar. Hier lees je hoe je remsystemen ontlucht die gebruikmaken van twee spuiten, zoals Avid en Formula.


  • Stappenplan
  • Wat is verstandig!

Stappenplan : Avid- en Formula schijfremmen Ontluchten.

  • Remmen verwijderen en blokken beschermen..
  • Zuigers terug duwen.
  • Wees voorbereid.
  • Vul de spuiten.
  • Sluit de hendel en duw de lucht eruit.
  • Pomp de olie
  • Spuiten verwijderen
  • Reinig de rem en test het systeem.
  • Monteer de rem.
  • Bijna klaar.

Remmen verwijderen en blokken beschermen..

Demonteer het remsysteem van de fiets.
Avid remmen kun je gemonteerd en al ontluchten als je de hendel naar boven laat wijzen wanneer je de spuit monteert en vlak stelt tijdens het ontluchten zelf.
Bij Formula-hendels moet de ontluchtingsschroef altijd naar boven wijzen.
Wanneer een remklauw gemonteerd is op een adapter, laat dan de adapter zitten.
Maak ze samen los van het frame, dan kun je hem later zo weer monteren zonder hem opnieuw aftestellen.
Heb je Formula remmen en lopen de kabels door gesloten kabelgeleiders of als leidingen door het frame, zetje fiets dan tegen de werkbank, de remhendel moet gedemonteerd worden.

Blokken beschermen.

Om te voorkomen dat vloeistof op de remblokken komt, verwijder je ze uit de klauw.
Bij Formula verwijder je de borgpin, daarna kun je ze samen uit de klauw trekken.
Bij Avid verwijder je de borgclip en moet je de blokken er één voor één uit trekken.

Zuigers terug duwen.

Duw de zuigers helemaal terug in de klauw. Gebruik hiervoor een bot gereedschap, zoals een 8 millimetersteeksleutel. Maar een plastic bandenlichter werkt ook, en veiliger. Maak gelijk ook de binnenkant van de klauw schoon.

Wees voorbereid.

Tijd voor handschoenen en een veiligheidsbril. Lees de handleiding van de fabrikant goed door voor je begint. Klem een oud stuur in de bankschroef en monteer de hendel met de ontluchtingsschroef naar boven. Leg de remklauw op zijn zijkant, ook met de ontluchtingsschroef naar boven.

Vul de spuiten.

Vul de eerste spuit met 20 milliliter (of halfvol als je een Avid-spuit gebruikt) DOT4 of DOT5.1 olie.
Verwijderde ontluchtingsschroef in de klauw met een Torx T-10 sleutel en schroef de nippel aan de spuit in de klauw.
Als je rem een stelknop in de hendel heeft, draai je deze helemaal terug.
Bevestig daarna de tweede spuit bijna leeg aan de hendel.

Laat de olie stromen.

Wanneer de spuiten voorzien zijn van sluitclips, zoals de set van Avid, open deze dan.
Spuit rustig het grootste deel van de olie in de remklauw, de spuit aan de hendel vult zich.

Sluit de hendel en duw de lucht eruit.

Sluit de hendel door hem helemaal in te knijpen en houd hem zo met een elastiek of tie-wrap. Houd de spuit rechtop zodat bellen ver weg blijven van de hendel.

Duw de lucht eruit.

Houd de spuit bij de klauw rechtop, en open indien nodig de sluitclip.
Trek nu aan de spuit zodat je de rem vacuüm zuigt. Laat de spuit los, maar houd hem rechtop.

Pomp de olie

Maak de hendel los en pomp de vloeistof rustig van boven naar beneden en terug, doe dit een aantal keer.
Doe het niet te snel, anders ontstaan er luchtbellen.
Houd ook altijd beide spuiten rechtop, anders komt er lucht in het systeem.

Spuiten verwijderen

Eindig met een volle spuit bij de hendel.
Sluit als het mogelijk is de clips, dat werkt makkelijker.
Schroef de spuit uit de klauw en draaide ontluchtingsschroef met de o-ring op zijn plek.
Veeg gelekte vloeistof meteen weg.

De spuit in de hendel verwijder je op de zelfde manier, sluit ook hier het gaatje af met de schroef en bijbehorende o-ring.
Veeg gemorste vloeistof direct weg.

Reinig de rem en test het systeem.

Maak na het ontluchten de rem goed schoon, gebruik een natte doek. Weeg alles goed droog met doekjes.

test het systeem.

Monteer de remblokken en test de rem door de klauw over de schijf te schuiven en in de hendel te knijpen.
Als de hendel te dicht naar het stuur komt moet je het ontluchten herhalen.
Als de zuigers niet soepel bewegen heeft de rem onderhoud nodig, laat dit over aan je fietsenmaker.

Monteer de rem.

Monteerde remmen op de fiets. Zet de leidingen vast met clips of tie-wrap. Een Post Mount-rem stel je af door in de hendel te knijpen en tegelijkertijd de twee bouten om en om vast te draaien. Maar soms moet je de rem alsnog op het oog corrigeren.

Bijna klaar.

Controleer of de leidingen nergens knikken of klem zitten. Plak eventueel framestickers om beschadigingen door de leidingen te voorkomen. Controleer de remwerking.

Wat is verstandig!

Wat is wijsheid?
Om te controleren of er niet te veel vloeistof in de rem zit, monteer je een set nieuwe remblokken en check je of de remschijf er tussen past. Als dat echt niet lukt, draai dan de schroef in de hendel een klein stukje los, en wrik voorzichtig de blokken uiteen. Draai direct de schroef dicht en veeg de gelekte vloeistof weg.
Laat de spuiten met vloeistof even staan voor je ze in de remhendel en klauw monteert, dan verdwijnen de kleine luchtbelletjes. Spuit er een klein beetje uit om de belletjes in het slangetje kwijt te raken vóór je hem in de hendel of klauw schroeft.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: