Remgrepen.

Remgrepen

Voor de bediening van de kabels, trekstangen en hydraulische leidingen worden remgrepen toegepast.

afbeelding 59De constructie van een remgreep is eenvoudig. Deze bestaat uit een remgreep die scharnierend bevestigd is aan het stuur. Zie afbeelding 59. De binnenkabel wordt met een nippel aan de remgreep bevestigd en door de buitenkabel geregen. De buitenkabel wordt afgesteund op de vaste gedeelte dat aan of op het stuur is gemonteerd. Bij cantilever remmen zit de stelschroef voor de rem op de remgreep. Voor het stellen van de rem maakt het niets uit waar de stelschroef zit. Voordeel is dat de rem tijdens het rijden iets strakker of losser gesteld kan worden, bijvoorbeeld als de rem aanloopt door een slag in het wiel. Als materiaal van de remgrepen wordt over het algemeen aluminium gebruikt. Kunststof wordt ook toegepast. Kunststof remgrepen zijn wel sterk genoeg maar door de lagere stijfheid van de remgreep is de rek hoger dan van aluminium grepen.

Op het stuur moet een remgreep gemonteerd worden met de juiste overbrengingsverhouding. De keuze van de juiste overbrengingsverhouding is afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de rem bij het wiel. Is deze groot dan moet een remgreep met kleine overbrenging gemonteerd worden. Is deze klein dan moet een greep met grote overbrengingsverhouding gemonteerd worden. Als een greep met te kleine overbrengingsverhouding gemonteerd wordt, zal de rem niet krachtig genoeg remmen. Als een greep met een te grote overbrengingsverhouding gemonteerd wordt, zal de rem de wielen makkelijk kunnen blokkeren. De remgrepen voor de V-rem bijvoorbeeld heeft een relatiefafbeelding 60 kleine overbrengingsverhouding. Bij deze remgrepen is de afstand tussen scharnierpunt en kabel in te stellen. Hiermee is de overbrengingsverhouding te wijzigen en daarmee de remkracht. Remgrepen voor zij-optrekremmen hebben een relatief groot overbrengingsverhouding. Nadeel van een grote overbrengingsverhouding in de remgreep is dat de trekkracht in de kabel groter wordt. Hierdoor worden de rek in de kabel, de kans op breuken de wrijving tussen binnen- en buitenkabel groter. De overbrengingsverhouding is te meten door de afstand van de hand tot het scharnierpunt te delen door de afstand van de kabel tot het scharnierpunt. Bij montage is het verstandig om een remgreep te gebruiken die standaard bij dat type rem behoort. Fabrikanten leveren remsystemen meestal compleet met remgreep moet er goed op gelet worden dat de remgreep ongeveer dezelfde overbrengingsverhouding heeft als de oorspronkelijke remgreep.

De remgrepen voor racesturen verschillen van remgrepen voor gewone sturen. Bij racesturen worden de remmen bediend vanaf de onderkant van het stuur. Zie afbeelding 60.De remgrepen zijn in de bocht geplaatst en de vorm is op deze positie aangepast.

 

afbeelding 61Afbeelding 61 laat de remgreep zien voor een V-rem. De remgrepen moeten zodanig op het stuur gemonteerd zijn dat de hand niet gedraaid hoeft te worden om te kunnen remmen. De remgrepen liggen dus evenwijdig aan de handpalm. Voor mountainbikes zijn er remgrepen voor twee en remgrepen voor vier vingers. Omdat verreweg de meeste knijpkracht met de middel- en wijsvinger geleverd kan worden, zijn twee vingerremgrepen bijna net zo efficient als vier vinger remgrepen. Voordeel van twee vingergrepen is dat pink en wijsvinger aan het stuur gehouden kunnen worden. Op de meeste remgrepen zit een stelschroefje waarmee de afstand van de remgreep tot de stuurbuis gesteld kan worden. Hiermee is de afstand enigszins aan te passen aan de afmeting van de handen.

 

 

 

afbeelding 62De remgrepen van de Magura velgrem en de Sachs schijfrem zijn voorzien van een cilinder die door de remgreep wordt ingedrukt. Zie afbeelding 62. De remleiding is aan een nippel bevestigd. Een tweede nippel dient om de leiding te vullen met olie of om eventueel een tweede leiding te monteren. Aan een hydraulische rem kunnen twee remgrepen gekoppeld worden. Dit kan eventueel gedaan worden bij een ligstuur. De uiteinden kunnen dan ook van remgrepen voorzien worden zodat in de ligpositie ook direct geremd kan worden.

 

 

afbeelding 63a en 63bDe meeste grepen voor gewone sturen worden simpel bevestigd door een klem met een makkelijk bereikbaar boutje. Remgrepen voor racesturen hebben een bevestigingsbout die alleen te bereiken is als de remgreep is ingeknepen en de kabel verwijderd is. De bout is lastig weer in de klem te zetten als deze er helemaal uit gedraaid wordt. Om de remgrepen van het stuur te halen moeten handvatten of stuurlinten verwijderd worden. Zie afbeelding 63a en 63b. de keuze van de remgreep wordt bepaald door de gewenste overbrengingsverhouding. Het type stuur waar de rem op gemonteerd wordt en het schakelsysteem wat eventueel met de remgreep is geintegreerd.

De volgende type remgrepen zijn te onderscheiden:

  • Remgrepen voor racesturen.
  • Remgrepen voor racesturen met geintegreerd schakelmechanisme.
  • Remgrepen voor mountainbike sturen.
  • Remgrepen voor mountainbike sturen met geintegreerd schakelmechanisme (rapid fire systeem van Shimano).
  • Remgrepen voor gewone sturen.

Bij een onderhoudsbeurt en montage van de remgreep moet op de volgende punten gelet worden:

  • De bevestiging van de buitenkabel in de nok of stelschroef van de rem. De buitenkabel moet recht en zonder speling in de nok vallen.
  • De stand van de rem ten opzichte van de handen.
  • De afstand van de remgreep tot het stuur.
  • Het soepel en spelingsvrij draaien van het scharnierpunt.
  • Het terugveren van de remgreep.
  • De bevestiging van het tonnetje van de binnenkabel in de remgreep.
  • Of de overbrengingsverhouding van de rem past bij het type rem.

[bol_product_links block_id=”bol_57e6ba2fbc536_selected-products” products=”9200000020911155,9200000021254736,9200000030058236,9200000031941744″ name=”remgrepen” sub_id=”fiets onderdelen” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”100%” show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Overige Encyclopedie

PSI.
PSI. Pound-force per square inch, afgekort als psi, is een niet-SI-eenheid van druk uit het Brits-Amerikaans maatsysteem. Het is de…
Self-adjusting.
Self-adjusting. Er zijn remsystemen waarbij de remblokjes self-adjusting zijn en zichzelf dus bijstellen.
Travel.
Travel. Met travel wordt de in en uitgaande beweging van een veer of schokdemper bedoeld.  

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.