Voorvork monteren.

Voorvork monteren

Leestijd

5 minuten.

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 200,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

4 en 5mm inbussleutelRubberhamerBalhoofdvetPlatte schroevendraaierRolmaatZaagmalPlatte en ronde vijlenVorkconus gereedschapStermoerplunjerMomentsleutel

Niveau

4/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Het onderhouden van je voorvork is van essentieel belang om een optimale prestatie en veiligheid te garanderen tijdens je ritten door de stad of op ruige terreinen. Een van de meest kritieke componenten van een fiets is de voorvork. Het kennen van de procedures om de voorvork monteren of te verwijderen is niet alleen handig voor inspectie en onderhoud, maar kan ook van pas komen bij het vervangen van onderdelen of het aanpassen van je fiets aan verschillende omstandigheden.

In deze handleiding richten we ons op de stappen voor het monteren van de voorvork. We zullen je door het proces leiden om ervoor te zorgen dat je dit cruciale onderdeel van je fiets veilig en efficiënt kunt installeren. Of je nu een ervaren fietstechnicus bent of gewoon je vaardigheden wilt verbeteren, het begrijpen van de voorvorkmontage is een waardevolle kennis die je fietservaring zal verbeteren. Laten we dus aan de slag gaan met het proces van “voorvork monteren” en de stappen helder uiteenzetten.

 

Voorbereiding

Voor we de vork gaan verwijderen, hangen we de fiets aan de zadelpen in een montagestandaard en verwijderen het wiel.
Verwijder ook de remunit (schijfrem of V-brake) van de vork met de juiste inbussleutel.
Onthoud dat je alles neerlegt in de volgorde waar in je de boel demonteert.
Zo gaat het opbouwen straks een stuk eenvoudiger.

Stuurpen losmaken.

Maak met een 4 millimeterinbussleutel het topkapje en de compressiebout los, die ertoe dient om het balhoofdlager af te stellen.
Verwijder met een 5 millimeter inbussleutel de stuurpen en haal pen en spacers van de vork.
Onthoud goed hoeveel spacers je had, waar ze zaten en hoe hoog ze waren.
Houd de kroonmoer vast met je vrije hand, anders valt de vork uit het frame.

Vork verwijderen.

Verwijder de vork uit het frame door de kroonmoer vast te houden en naar beneden te duwen.
Als de vork vastzit, moet je hem er wellicht uittikken.
Leg een stukje hout bovenop de vork en tik erop met een rubberhamer, zo maak je niks kapot.
Zorg ervoor dat de balhoofdlagers en hardware niet losschieten of beschadigd raken. Leg ze neer in de volgorde van demontage.

Checken & cleanen.

De balhoofdset is uit elkaar, dus dat is een mooie gelegenheid om de zaak goed schoon te maken en te inspecteren op slijtage.
Als je ergens schade ziet, vervang dan onderdelen en misschien wel de hele balhoofdset.
Zoek in dat laatste geval bij je fietsenwinkel een vervanger.

Onderste ring eraf.

Het is te hopen dat je je huidige balhoofdset kunt blijven gebruiken.
Nu moet je nog de onderste kroonring van de oude vork verwijderen.
Doe dit met behulp van een grote platte schroevendraaier en een hamer.
Tik van onderaf op de ring langs de hele omtrek, net zolang tot je hem van de vork kunt laten glijden.
Sommige vorken hebben een uitsparing, die dit proces vereenvoudigt.

Onderste ring erop.

Neem je nieuwe vork en druk de onderste kroonring van het balhoofd op de goede positie.
Sommige merken hebben een gespleten ring, zodat je deze eenvoudig met de hand kunt positioneren.
Andere moet je met speciaal gereedschap op z’n plaats zetten.
Heb je geen trek in extra kosten, ga dan naar de fietsenmaker.

Meten is weten.

Meet de balhoofdbuis inclusief balhoofdset, bovenste en onderste lagerringen en compressiering.
Tel stuurpen en spacers op en trek daar 3 millimeter vanaf – de lengte waarop je je stuurvork moet afzagen.
Check door de hele zaak op te bouwen en aan de bovenkant van de stuurpen een cirkel op de vork te trekken.
Alles weer eraf halen en 3 millimeter onder de cirkel gaan zagen.

Op maat zagen.

Hiervoor heb je een zaagmal nodig die overeenkomt met de dikte van de bovenkant van je vork of 1/8 inch of 1/2 inch.
Plaats de bovenkant van de vork in de mal tot je de door jou getrokken cirkel kunt zien, sluit daarna de zaagmal door de klem vast te zetten.
Zet de zaagmal goed vast in een bankschroef en zaag op de gewenste plek de vork af.

Plat vijlen.

Eenmaal afgezaagd maak je de klem van de mal los en plaats je de vork iets meer naar voren.
Met behulp van een platte vijl zorg je ervoor dat de bovenkant egaal is.
Maak de klem weer los en schuif de vork nog verder naar voren.
Neem nu de ronde vijl om de scherpe randjes weg te halen en om een klein opstaand randje te maken aan de buitenkant.
Haal de vork uit de zaagmal.

Stermoer monteren…

Hiervoor heb je een stermoerplunjer nodig.
Draai de stermoer op de plunjer met de bolle kant naar beneden.
Deze gaat de balhoofdbuis in en voorkomt zo dat de moer naar boven wordt geduwd. Plaats de plunjer bovenop de vork en sla hem met een hamer op zijn plaats.
Terwijl de moer daalt, zorgt de geleider ervoor dat dit recht gebeurt.
Schroef de tool nu weer los.

… of een expander

In een carbon balhoofd monteer je een expander.
Demonteer hem voor je hem plaatst, en zet hem in elkaar met montagepasta op de grote schroefdraad, dan kan je hem goed vastzetten.
Steek hem helemaal in de vork en draai hem vast, meestal met inbus 6.
Expanders zijn er voor verschillende binnendiameters en worden meestal bij de vork geleverd.

Vetten en pitten.

Plaats de onderste balhoofdlager op de kroonring.
Smeer de vork in en werk hem vervolgens naar boven door de balhoofdbuis.
Wet het bovenste gedeelte van de balhoofdset goed in en monteer het samen met de compressiering op de vork.
Zet de vork en balhoofdlagers stevig op z’n plek door de vork van onderen op te tillen en de bovenste hardware met de hand op z’n plaatste drukken.

Stuurpen en spacers.

Monteer de afdekkap van het balhoofd en zet de spacers er weer op.
Als de rem- en versnellingskabels goed zitten, schuif je de stuurpen op de vork.
Als de stuurpen recht op de vork zit, vet je de afstelbout in en draait hem met de topcap bovenin de vork.
Draai deze bout met kleine slagjes strakker tot er geen speling meer in het balhoofd zit.
Het stuur moet wel soepel kunnen draaien.

Aluminium of Carbon.

Een aluminium vorkbuis mag 2 à 3 millimeter onder de stuurpen eindigen, die ruimte is nodig voor het afstellen.
Een carbon buis moet altijd helemaal door de stuurpen heen steken om scheuren te voorkomen.
Leg een 5 millimeter spacer op de stuurpen om het balhoofd af te kunnen stellen.

Stuurpen vast.

Zet de stuurpen vast met een 5 millimeter inbussleutel, plaats het wiel in het frame en check of deze gelijk is aan de stuurpen.
Pas eventueel aan door de stuurpenbouten los te halen, de compressiering los te draaien, de pen te positioneren en de ring en bouten weer vast te draaien.
Eenmaal klaar, draai je de stuurpenbouten met een momentsleutel vast.

Remmen erop.

Zet de remmen er weer op en check of alles perfect staat.
Draai aan het stuur, knijp in de voorrem en beweeg je fiets naar voor en achter.
Voel je nergens speling en zit alles vast? Maak dan een proefrit!

 

Wijsheid.

Om de stermoer recht in de balhoofdbuis te laten afdalen, is het aan te raden om speciaal gereedschap te gebruiken.
Als alternatief kun je een geleider maken met behulp van de compressiebout en het topkapje, waarbij de stermoer vastgeschroefd zit aan het kapje.
Draai de moer naar binnen met behulp van de compressiebout.
Terwijl de stermoer afdaalt, moet het kapje goed recht zitten.
Schroef de bout los om de moer verder af te laten dalen.