Capaciteit van de achterderailleur.
- Manuel Gort
- [wpbread]
- Achterderailleur, Capaciteit, cassette, kettinggeleiderwieltje, kettingwielcombinaties, kettingwielen
De capaciteit van een achterderailleur is een cruciale factor bij het soepel schakelen op een fiets. Niet elke achterderailleur is geschikt voor elke kettingwielcombinatie. De capaciteit wordt bepaald door verschillende factoren. Hier bespreken we de belangrijkste aspecten die de capaciteit van een achterderailleur beperken.
Achtercapaciteit.
De afstand tussen het derailleurwieltje en de kettingwielen bepaalt de achtercapaciteit van een achterderailleur. Wanneer je een cassette gebruikt met een kleinste kettingwiel van 11 tanden en een grootste kettingwiel van 28 tanden. Zal de afstand van het derailleurwieltje tot de kettingwielen anders zijn dan bij een kleinste kettingwiel van 12 tanden en een grootste kettingwiel van 21 tanden. De maximale grootte van het kettingwiel dat achteraan kan worden geschakeld staat bekend als de achtercapaciteit.
In de wereld van racefietsen hebben de meeste derailleurs een achtercapaciteit van 26 of 28 tanden. Terwijl mountainbikederailleurs meestal een achtercapaciteit van 32 tanden hebben.
Totale capaciteit.
Een andere belangrijke factor is de totale capaciteit van de derailleur. Dit is het verschil tussen het grootste en het kleinste kettingwiel plus het verschil tussen het grootste en kleinste kettingblad. Het is essentieel dat de derailleur de ketting bij alle kettingwielcombinaties kan spannen. Wanneer het verschil tussen de kettingwielen groot is. Moet de kooi van de derailleur veel verplaatsen om de ketting te spannen. We noemen een derailleur met een lange kooi een ‘lange slag’-derailleur. Terwijl een derailleur met een korte kooi een ‘korte slag’-derailleur is. De totale capaciteit van een korte slag derailleur is meestal 28 tanden en van een lange slag derailleur 38 tanden.
Verschil tussen kettingbladen.
Het aantal tanden dat het grootste kettingblad met het kleinste kettingblad mag verschillen, is een andere beperkende factor. Bij derailleurs die worden gebruikt met triple crankstellen, is dit meestal 22 tanden. Voor derailleurs ontworpen voor dubbele crankstellen is dit meestal 14 tanden.
Type schakelsysteem.
Het soort schakelsysteem dat men gebruikt, kan ook een beperkende factor vormen. Bijvoorbeeld, een ESP-systeem van SRAM heeft een afwijkende overbrengingsverhouding van de versnellingskabel en is daardoor niet compatibel met de systemen van Shimano of Sachs.
Bij de aanschaf van nieuwe kettingwielen en het monteren van een nieuwe cassette is het van groot belang om de capaciteitslimieten van de derailleur in gedachten te houden. Fabrikanten geven bij elke derailleur een capaciteitsopgave. In sommige gevallen is het mogelijk om de kooi van de derailleur te verwisselen, waardoor men deze kan omvormen van korte naar lange slag, om zo aan specifieke behoeften te voldoen. Het begrijpen van de capaciteit van de achterderailleur is essentieel voor een soepele en efficiënte schakelervaring op je fiets.