Franse e-bike-fabrikant Angell vraagt faillissement aan

- Manuel Gort
- 4 minuuten
- 309
- Angell e-bike faillissement, Angell faillissement gevolgen, Angell framebreuk, Angell klantenservice, Angell Mobility 2025, Angell Mobility failliet, Angell Mobility MINI samenwerking., Angell nieuwe generatie fietsen, e-bike faillissementen, e-bike investeringen, e-bike problemen, e-bike steunprogramma, e-bike terugroepactie, e-bike veiligheid, e-bike-industrie, elektrische fiets reparatie, failliete e-bike merken, fiets framebreuk, Franse e-bike fabrikant, MINI elektrische fiets, terugroepactie elektrische fiets
Het Franse e-bike-merk Angell Mobility heeft zijn faillissement aangevraagd. Een ernstige terugroepactie van de eerste generatie fietsen, wegens framebreuken, leidde tot onoverkomelijke financiële problemen. Het merk, dat ook samenwerkte met automerk MINI, laat duizenden klanten en medewerkers in onzekerheid achter.
De aanleiding: een gevaarlijke framebreuk
Angell Mobility, opgericht in 2018, groeide in korte tijd uit tot een opvallende speler in de e-bike-markt. Met innovatieve ontwerpen en een samenwerking met MINI leek het merk een veelbelovende toekomst tegemoet te gaan. Echter, een massale terugroepactie van de eerste generatie fietsen van Angell Mobility, vanwege geïsoleerde gevallen van framebreuk. Het merk verzocht hun klanten om het gebruik van deze modellen onmiddellijk te staken en beloofde snel met een oplossing te komen. Maar na weken van onzekerheid lijkt het lot van het bedrijf bezegeld.
Wat was het probleem?
Het frame van de eerste generatie fietsen bleek tijdens het gebruik te kunnen breken, wat levensgevaarlijke situaties veroorzaakte. Angell riep 5.000 klanten op om hun fietsen direct niet meer te gebruiken. De terugroepactie werd later uitgebreid naar 7.000 fietsen. Het bedrijf bood klanten aan om de fietsen te vervangen of terug te betalen, maar dit bleek financieel niet haalbaar.
De gevolgen van de terugroepactie
Het begon allemaal met een massale terugroepactie van de eerste generatie fietsen van Angell Mobility, vanwege geïsoleerde gevallen van framebreuk. Het merk verzocht hun klanten om het gebruik van deze modellen onmiddellijk te staken en beloofde snel met een oplossing te komen. Maar na weken van onzekerheid lijkt het lot van het bedrijf bezegeld.
De kosten van de terugroepactie waren enorm, geschat op 10 miljoen euro. Dit omvatte niet alleen de terugbetaling en vervanging van fietsen, maar ook juridische en logistieke kosten. Het bedrijf kon deze kosten niet dragen zonder hulp van externe partners.
Geen steun van productiepartners
Door dit gebrek aan medewerking en zonder externe ondersteuning belandde Angell Mobility in een financiële impasse. “Omdat we niet in staat waren om de exacte oorzaak van de breuken in een frame van gelijmde aluminium onderdelen vast te stellen, had Angell uiteindelijk geen andere keuze dan te zoeken naar een manier om alle mogelijk defecte exemplaren terug te betalen of te vervangen,” meldt Les Échos.
Bij gebrek aan een haalbare overeenkomst met hun partners en zonder onmiddellijke financiële oplossing, zag het bedrijf zich genoodzaakt om de betalingsonmacht te verklaren en een gerechtelijke liquidatie te overwegen. “Dit betekent niet dat u geen compensatie zult ontvangen; verzekeringsprocedures en juridische stappen blijven mogelijk, maar de fietsen zullen niet opnieuw worden geproduceerd en alleen een financiële regeling kan worden overwogen,” verduidelijkt Angell Mobility in hun statement.
Angell probeerde financiële steun te verkrijgen van Groupe SEB, dat de fietsen assembleerde, en ingenieursbureau KickMaker, maar beide partijen ontkenden verantwoordelijkheid. Zonder steun kon Angell de financiële schade niet opvangen en bleef een oplossing uit.
Klanten in onzekerheid
Huidige klanten van Angell worden geconfronteerd met onzekerheid over de toekomst van hun fietsen. Terwijl de nieuwe generatie fietsen nog geleverd wordt, is de ondersteuning beperkt. Functionaliteiten zoals navigatie, kilometerregistratie en anti-diefstalbeveiliging kunnen in de toekomst uitvallen.
De weg naar faillissement van Angell e-bike
Na weken van onderhandelingen en onzekerheid kondigde oprichter Marc Simoncini aan dat Angell Mobility officieel faillissement heeft aangevraagd. Het bedrijf, dat ooit ruim 20 miljoen euro aan investeringen ophaalde, kon de financiële druk niet langer aan.
Wat betekent dit voor klanten?
- Eerste generatie fietsen: Deze worden niet meer gerepareerd of vervangen. Klanten kunnen mogelijk via verzekeringsprocedures compensatie ontvangen.
- Nieuwe generatie fietsen: Bestellingen worden geleverd, maar toekomstige ondersteuning is onzeker.
De bredere context: faillissementen in de e-bike-industrie
Angell is niet het enige e-bike-merk dat failliet gaat. In de afgelopen twee jaar gingen meerdere bekende merken failliet, waaronder VanMoof, QWIC, Stella en Amslod. Deze faillissementen wijzen op structurele problemen in de e-bike-industrie, zoals hoge productiekosten, kwaliteitsproblemen en een verzadigde markt.
In het kort nog waarom ging Angell E-bike failliet?
Angell’s faillissement is te wijten aan een combinatie van factoren:
- Kwaliteitsproblemen: De framebreuk van de eerste generatie fietsen leidde tot hoge kosten en reputatieschade.
- Gebrek aan verantwoordelijkheid: Productiepartners ontkenden verantwoordelijkheid, waardoor Angell de kosten alleen moest dragen.
- Financiële druk: Het bedrijf had onvoldoende kapitaal om de terugroepactie en vervangingskosten te financieren.
Advertentie 2
Laatste nieuws
Hoe leren kinderen fietsen?
Dieven van elektrische fietsen balen...
Fietsen van Freek in Zwolle:...
Laatste nieuws
Nieuwsbrief abonneer nu.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.