Dual-pivot remmen onderhoud en vervangen.

Leestijd

7 minuuten

Gemiddeld genomen tijd dat iemand dit artikel leest.

Kosten

€ 5,- tot € 95,-

Dit zijn ongeveer de kosten dat wij hebben betaald.

Gereedschap

kniptang
12mm steeksleutel

Niveau

2/5

Dit is een richtlijn aan de moeilijkheid van de klus.

Dual-pivot remmen onderhoud en vervangen

Het beoefenen van fietsen, vooral gedurende de wintermaanden, stelt aanzienlijke eisen aan je remmen. Om ervoor te zorgen dat ze optimaal blijven functioneren, ongeacht de rijomstandigheden, zijn enkele eenvoudige stappen cruciaal bij Dual-pivot remmen.

Moderne fietsremmen zijn doorgaans zeer betrouwbaar en efficiënt, waardoor het verleidelijk kan zijn om te denken dat ze vrijwel onderhoudsvrij zijn. In werkelijkheid is echter niets minder waar. Regelmatige controle en onderhoud zijn essentieel om de remprestaties te waarborgen.

Een van de cruciale aspecten van remonderhoud is het tijdig vervangen van remkabels. Dit moet doorgaans gebeuren om de twee tot drie jaar. De buitenkabels van remmen slijten omdat de kunststof liner aan de binnenkant versleten raakt, terwijl de binnenkabels kunnen knikken, roesten en rafelen. Vervanging van deze kabels is van groot belang voor een optimale werking van je remmen.

Een ander essentieel onderdeel van de Dual-pivot remmen dat regelmatig moet worden gecontroleerd en indien nodig vervangen, zijn de remblokken. Het moment om remblokken te vervangen, is wanneer de groeven volledig zijn afgesleten. Veel moderne fietsen zijn uitgerust met remschoenen waarvan de remblokken eenvoudig kunnen worden vervangen.

De buitenkabels van remmen zijn doorgaans opgebouwd uit een spiraal van gewonden staaldraad met een beschermende kunststoflaag. De binnenkant van deze kabels is voorzien van een gladde kunststof liner om de wrijving te minimaliseren. Bij het knippen van zowel de buiten- als binnenkabels is het van belang om speciale kabelkniptangen te gebruiken. Dit helpt voorkomen dat de kabels rafelen en zorgt voor een nette afwerking.

Voor remkabels op racesturen met schakelaars is het belangrijk op te merken dat de binnenkabels meestal zijn voorzien van een peertje aan het uiteinde. Universele remkabels hebben aan de ene kant een peertje en aan de andere kant een tonnetje. Hierdoor kun je het onnodige uiteinde afknippen, zodat de kabel precies op maat is voor jouw fiets.

Het is van essentieel belang om deze stappen te volgen om de veiligheid en betrouwbaarheid van je fietsremmen te waarborgen, ongeacht de omstandigheden waarin je fietst. Hiermee blijf je genieten van soepele en efficiënte remprestaties tijdens al je ritten.

 

Remblokken velgen

Het schoonhouden van je velgen en remblokken is essentieel als je in natte omstandigheden rijdt.
Was de velgen en remblokken met warm water en sop, om vuil en aluminium resten te verwijderen.
Dit vergroot je remkracht. Controleer of de remranden niet hol zijn.
Zo ja, dan moet je er een expert naar laten kijken.
Velgen kunnen spontaan breken wanneer ze versleten zijn, met serieuze risico’s tot gevolg.
Vervang remblokken ook voor ze helemaal op zijn, dan beschadigen ze je velgen niet.

Remschoenen vervangen

Remmen, Shifters en kabels van Dual-pivot remmen

Controleer of de binnenkabels niet gerafeld zijn bij de remmen en shifters.
Als het eindkapje van de kabel is gevallen, monteer je een nieuwe om rafelen te voorkomen.
De kabelverstellers op remmen willen nog wel eens vast gaan zitten door regen, dus smeer de schroefdraad in met anti-seize vet.
Alle bouten op de remmen moeten goed vastzitten, en de remblokken moeten de velgen gelijk tijdig raken.
Verder mogen remblokken de banden, of delen van de velg anders dan de rem rand, niet raken.
Check tot slot of de shifters goed vast zitten.

Remmen, shifters en kabels

Kabels inkorten

Het is belangrijk dat de buitenkabel van de achterrem niet te kort is, controleer of het stuurvrij kan draaien zonder aan de kabels te trekken.
Beweegt het stuurvrij, dan kun je de lengte van de huidige kabel als richtlijn nemen.
Kort de kabel in met een goede kabelkniptang, vijl de uiteinden recht en zonder scherpe randjes.
Steek een scherpe punt in de liner om er zeker van te zijn dat de binnenkabel er vrij doorheen kan.
Plaats de kabelstoppers.

Kabels monteren (1)

Verwijder de oude binnenkabel door de kabelbout los te draaien, en hem door de shifter heen te duwen.
Maak de bovenste helft van het stuurlint los, verwijderde oude buitenkabel.
Steek de nieuwe binnenkabel door de shifter en schuif hem vervolgens door het eerste stuk van de nieuwe buitenkabel met kabelstopper.
Schuif dit stuk buitenkabel strak tegen de shifter aan.
Tape de buitenkabel tegen het stuur, vaak hebben sturen groeven waar de kabels in passen.
Zo niet, dan plaatsje de kabels aan de voorkant van het stuur.

Kabels monteren (2)

Monteer de stukken buitenkabel met kabelstoppers in de kabelnokken.
Verzeker je ervan dat de snel spanner van de rem gesloten is.
Bij Shimano- en SRAM-remmen zit de hendel van de snel spanner op de rem, bij Campagnolo zit hij op de shifters.
Schuif de binnenkabel door de kabelversteller op de rem, en draai de kabelbout vast.
Geef de versteller één draai tegen de klok in. Kort de uitstekende binnenkabel in tot 5 centimeter en voorzie hem van een eindkapje om rafelen tegen te gaan.

Remmen afstellen

Monteer de stukken buitenkabel met kabelstoppers in de kabelnokken. Verzeker je ervan dat de snel spanner van de rem gesloten is.
Bij Shimano- en SRAM-remmen zit de hendel van de snel spanner op de rem, bij Campagnolo zit hij op de shifters.
Schuif de binnenkabel door de kabelversteller op de rem, en draai de kabelbout vast.
Geef de versteller één draai tegen de klok in.
Kort de uitstekende binnenkabel in tot 5 centimeter en voorzie hem van een eindkapje om rafelen tegen te gaan.

Rem centreren

Beide remblokken moeten op een gelijke afstand van de velg zitten.
Is dit niet het geval, dan moet je de rem centreren.
Meestal heb je een inbussleutel of kruiskopschroevendraaier nodig voor de centreerbout op de rem.
Maar bij SRAM moet je eerst de bevestigingsbout losser draaien met een inbussleutel.
Centreer de rem met een 12 millimetersteeksleutel, en draai daarna de bevestigingsbout weer vast.

Rem centeren

Remschoenen vervangen

Draai de inbus- of Torx-bout van de remschoen los en verwijder het onderdeel.
Monteer nu de nieuwe remschoen.
Hierbij is het van levensbelang dat de open zijkant naar achteren wijst. Anders kunnen remblokken uit de schoenen schieten.
Lijn de remblokken uit met de rem rand.
Bij Dual-pivot remmen waar je de hoek van de remblokken kunt aanpassen, plaats je de vlakstelring aan de binnenkant en de plattering aan de buitenkant.
Duw nu een papiertje tegen de achterste helft van het remblok.
Duw de remblokken tegen de velg en zet de bout vast.
Nu raakt de voorkant van het remblok de velg 1 millimeter eerder.

Remschoenen vervangen

Remblokken vervangen

Met de remschoenen nog op de rem gemonteerd draai je de schroef van het remblok los.
Draai de remschoen indien nodig, zodat je het remblok via de open zijkant kunt verwijderen.
Steek een platkopschroevendraaier tussen blok en remschoen, om voorzichtig de voorkant van het remblok uit de schoen te krijgen.
Verwijder de remschoen nu en trek het blok eruit.
Schuif het nieuwe remblok in de remschoen, als het niet lukt kun je een beetje afwasmiddel op de achterkant van het remblok smeren.
Monteer en stel de remschoen nu af zoals beschreven in stap 8.
Stel de rem zelf ook af, zoals beschreven in stap 6.

 

Tips en opmerkingen bij Dual-pivot remmen:

Er zijn drie types van kabels die door het frame lopen:

  1. Met een speciale, smalle buitenkabel om de binnenkabeldoor het frame en de interne kabelstoppers te leiden. Deze kabel beschermt de binnenkabel.
  2. De buitenkabel loopt door het frame. Om de buitenkabel te vervangen, haal je hem uit het frame maar laatje de binnenkabel zitten. Nu gebruik je de binnenkabels als geleider om de nieuwe buitenkabel door het frame te halen. Nu kan je ook de binnenkabel vervangen op dezelfde manier.
  3. De binnenkabel loopt naakt door het frame, waarbij de buitenkabel stopt bij de interne kabelstoppers. Verwijderde oude buitenkabel en haalde liner eruit. Schuif de linker over de oude binnenkabel, door het frame. Nu kun je de binnenkabel vervangen, na afloop verwijder je de liner
  • Campagnolo Record ’07 remschoenen hebben een Torx T-25 bout om de remblokken te verwisselen of af te stellen
  • Indien je met carbon velgen rijdt zonder aluminium rem rand, is het noodzakelijk om speciale remblokken te hebben. Deze blokken zorgen voor minderslijtage bij de velg en behouden meer remkracht in regenachtige omstandigheden.
  • Buitenkabels zijn vaak al voorzien van metalen kabelstoppers, koop extra stoppers want je moet de kabels waarschijnlijk inkorten. Eindkapjes voorkomen dat de buitenkabel scheurt aan de uiteinden.

 

 

 

 

Overige Techniek

DT swiss tubeless conversion kit
DT swiss tubeless conversion kit
De DT Swiss Tubeless kit dient uitsluitend te worden gebruikt in combinatie met velgen en banden van DT Swiss. Wanneer…
Anatomie van de stadsfiets.
Anatomie van de stadsfiets.
Een stadsfiets is een veelzijdig en alledaags vervoermiddel, ontworpen om comfortabel en efficiënt door stedelijke omgevingen te navigeren. Laten we…
Shimano- en ISIS-trapassen demontage en montage.
Shimano- en ISIS-trapassen demontage en...
Shimano- en ISIS-trapassen waarbij Shimano haar Octalink crankstellen en trapassen introduceerde in 1997 met de komst van de 9-speed DuraAce.…

Techniek berichten

Nieuwsbrief abonneer nu.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste berichten? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief.