Ventielen

Ventielen

ventielen
Om de binnenband op spanning te brengen, te houden en leeg te laten lopen, is de binnenband voorzien van een ventiel.
De principewerking is bij alle type ventielen gelijk. In de uitstroomopening van het ventiel is een rubber afsluiter aangebracht.
Als de luchtdruk in de band hoger is dan buiten de band wordt de rubber afsluiter tegen een nauwe opening gedrukt waardoor de opening luchtdicht wordt afgesloten.
Als de luchtdruk buiten de band (in de pomp) hoger is dan in de band wordt de rubberafsluiter door de luchtdruk juist van de nauwe opening weggedrukt waardoor de lucht in de band kan stromen.
Om de band leeg te laten lopen moet de rubber afsluiter door middel van een pennetje worden weggedrukt of moet het ventiel gedemonteerd worden.

Binnenbanden kunnen voorzien zijn van vier verschillende type ventielen:

  • Het Dunlop ventielen
  • Het Blitz ventielen
  • Het Sclaverand ventielen
  • Het Schrader ventielen

ventielenTraditioneel werd in Nederland het Dunlopventiel gebruikt. Dit ventiel bestaat uit een buitenschacht dat aan de binnenband is bevestigd. Het buitenventiel is van schroefdraad voorzien waar met behulp van een ventielmoer het binnenventiel op kan worden vastgezet. Het binnenventiel is gedeeltelijk hol uitgevoerd en aan de uiteinde aan de zijkant voorzien van een kleine opening. Over de opening wordt het ventielslangetje geschoven. Bij montage klemt het bovenste gedeelte van het ventielslang zich tussen het binnen- en buitenventiel. Bij het oppompen drukt de lucht het ventielslangetje naar buiten en stroomt de lucht door de kleine opening in de band. Het ventielslangetje is erg kwetsbaar. Een kapot ventielslangetje is dan ook een belangrijke oorzaak van een lekke band.

Om dit probleem op te lossen worden nu algemeen Blitzventielen gebruikt. Het Blitzventiel heeft dezelfde constructie als het Dunlopventiel. Alleen is het kwetsbare ventielslangetje vervangen door een rubber afdichter. Deze bevindt zich in de holle ruimte van het binnenventiel. Om het ventiel luchtdicht af te sluiten bij het buitenventiel is het binnenventiel voorzien van een kunststofringetje. Bij lekkage door het ventiel moet een nieuw binnenventiel gemonteerd worden. Een Dunlopventiel met kapot ventielslangetje kan het beste vervangen worden door een binnenventiel van het Blitzventiel

Op smalle velgen is er geen ruimte om een Blitzventiel te monteren. Smalle binnenbanden zijn voorzien van het Sclaverant-ventiel of Frans-ventiel. Dit ventiel heeft een smalle schacht die aan de binnenband is bevestigd. In de schacht bevindt zich een kegelvormig rubber afdichter die tegen de nauwe uitstroomopening van de schacht wordt gedrukt. Het kegeltje is op een stukje draadeinde geplaatst die uit het ventiel steekt. Op het draadeinde zit een moertje waarmee het kegeltje strak tegen de nauwe opening wordt getrokken. Om het ventiel op te kunnen pompen moet dit moertje los gedraaid worden. Het stukje draadeinde is vrij kwetsbaar en buigt snel krom bij het oppompen. Het Sclaverant-ventiel is er in demontabele en niet demontabele uitvoering. Wanneer het ventiel niet demonteerbaar is moet de hele binnenband vervangen worden als het ventiel kapot is. Voor montage op hoge aerovelgen zijn er speciale binnenbanden met extra lange schacht.

De principewerking van het Schrader-ventiel (Ook wel Amerikaans of autoventiel) is gelijk aan het Sclaverant-ventiel. Het ventiel is alleen breder en het pennetje ligt met de rubber afsluiter verzonken in het ventiel. Schraderventielen zijn een stuk minder kwetsbaar dan het Sclaverant-ventiel. Schrader-ventielen worden vooral gebruikt bij binnenbanden voor mountainbikes. Velgen kunnen een nauw of breed ventielgat hebben. Een nauw ventielgat is alleen geschikt voor een binnenband met Sclaverantventiel. Een breed ventielgat is niet zo geschikt voor een Sclaverantventiel omdat die daardoor te veel ruimte heeft in het ventielgat.

DeFietssite.nl

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: