Future Shock van Specialized.
- Manuel Gort
- 4 minuuten
- 202
- fiets innovatie, fiets prestaties., fietscomfort, fietsdesign, fietsergonomie, fietsontwikkeling, fietssnelheid, fietstechnologie, fietstest, future shock, McLaren, racefiets innovatie, racefiets technologie, racefiets vering, soepele rit, specialized, Specialized fietsen, Specialized Roubaix, veringstechnologie, wielersport, Wielrennen
Specialized heeft in samenwerking met McLaren een revolutionair nieuw concept voor racefietsen ontwikkeld: de Future Shock. Dit innovatieve veersysteem is ontworpen om het comfort en de prestaties van racefietsen naar een hoger niveau te tillen. Door een unieke combinatie van comfort en stijfheid biedt de Future Shock een soepele en efficiënte rijervaring. De innovatieve technologie zorgt ervoor dat fietsers minder vermoeid raken en betere prestaties leveren.
Het concept: Smoother is Faster
Voor veel fietsers betekent “soepel” gewoon “comfortabel”. Traditioneel gezien wordt comfort vaak gezien als iets dat ten koste gaat van snelheid. Bij het ontwikkelen van de Future Shock benaderden we soepelheid echter als een cruciaal onderdeel van snelheid. Onze testen toonden duidelijk aan dat soepelheid inderdaad sneller is. Door de verticale flexibiliteit van de fiets te vergroten, hebben we verschillende aspecten van snelheid verbeterd: minder vermoeidheid, meer kracht, en meer grip. Een soepelere rit zorgt voor minder vermoeidheid, waardoor fietsers langer hun optimale vermogen kunnen behouden. Ook biedt meer soepelheid betere grip en tractie, wat resulteert in een efficiëntere krachtoverbrenging naar de weg.
Het testen: McLaren rolling efficiency model
Verticale flexibiliteit is moeilijk in cijfers uit te drukken, in tegenstelling tot gewicht of luchtweerstand. Daarom hebben we samen met McLaren Applied Technologies onderzoek gedaan naar de betekenis van “soepel”. Van laboratoriumtests tot met sensoren uitgeruste fietsen, samen met McLaren onderzochten we de interactie tussen rijder en wegoppervlak. Dit onderzoek was essentieel om te begrijpen hoe we soepelheid kunnen verbeteren en vertalen naar snelheid.
De ontdekking: Flexibiliteit
Flexibiliteit kan op twee manieren worden bereikt: ‘splay’ en axiale flexibiliteit. ‘Splay’ verwijst naar de voor- en achterwaartse beweging van de vooras ten opzichte van het frame, terwijl axiale flexibiliteit de beweging tussen stuur en vooras beschrijft. Uit onze tests bleek dat ‘splay’ weliswaar comfortabel is, maar niet bijdraagt aan snelheid. Axiale flexibiliteit bleek daarentegen perfect te voldoen aan onze criteria voor soepelheid en snelheid. Dit leidde tot de ontwikkeling van de revolutionaire Future Shock.
De Oplossing: Future Shock
De Future Shock is boven het balhoofd geplaatst en biedt 20 mm verticale bewegingsruimte. Wanneer het voorwiel over oneffen terrein rolt, beweegt de fiets richting de handen van de rijder, wat helpt het voorwaartse momentum te behouden. Doordat de Future Shock boven het balhoofd is geplaatst, blijft de wielbasis onaangetast. Dit zorgt voor scherpe en voorspelbare stuureigenschappen. De positionering van de Future Shock boven het balhoofd betekent dat de veerweg geen invloed heeft op de wielbasis. Hierdoor zijn de stuureigenschappen scherp en voorspelbaar, wat zorgt voor een veiliger en effectiever rijgedrag.
Waarom Springveren?
De Future Shock is specifiek ontworpen voor wegfietsen, en niet voor mountainbikes. Het systeem is ontworpen om zeer actief te zijn. Tijdens onze tests ontdekten we dat springveren het beste werken om kleine oneffenheden en vibraties op te vangen. Traditionele veersystemen met dempers zijn vaak zwaarder en vereisen meer kracht om in te veren, waardoor ze minder effectief zijn in het dempen van kleine trillingen. Door het gebruik van springveren kan de Future Shock zelfs de kleinste hobbels op de weg efficiënt opvangen, wat resulteert in een vloeiendere en comfortabelere rit.
De Resultaten: Een soepelere en snellere rit
Dankzij de Future Shock is de Specialized Roubaix een van de meest innovatieve racefietsen op de markt. Door de combinatie van een lichtgewicht frame en de geavanceerde veringstechnologie biedt deze fiets ongeëvenaarde prestaties en comfort. Fietsers ervaren minder vermoeidheid en kunnen met meer vertrouwen rijden, wat uiteindelijk resulteert in snellere tijden en een betere rijervaring.
De toekomst van racefietsen
De Future Shock van Specialized, ontwikkeld in samenwerking met McLaren, is een baanbrekende innovatie die de racefietsindustrie verandert. Met de focus op soepelheid als een cruciaal onderdeel van snelheid, heeft deze technologie het potentieel om de manier waarop we over racefietsen denken volledig te veranderen. Door comfort en prestaties te combineren, biedt de Future Shock een ongeëvenaarde rijervaring die fietsers helpt hun volledige potentieel te bereiken. De Future Shock bewijst dat soepelheid de sleutel is tot snelheid, en deze innovatie zal de standaard worden voor de racefietsen van de toekomst.